Alla GT-R och även en del GTS-T (som har fyrhjulsdrift) är bakhjulsdrivna tills sensorer i bilen upptäcker hjulspinn på bakhjulen eller G-krafter i sidled, alltså vid dåligt fäste eller kurvtagning. Detta är för att optimera bilens prestanda i alla situationer.
GTS-T har mindre motorvolym, endast ett turboaggregat, i 99 fall av 100 ingen fyrhjulsdrift och ett allmänt tamare utseende (om man frågar mig).
Enda fördelen som singelturbo har framför dubbelturbo är att singelturbo blir billigare. De flesta anser att det numera är så liten skillnad i respons på singel- och dubbelturbo så att det inte spelar någon roll. Jag som är responsfreak däremot pyntar hellre nästan dubbelt så mycket för att behålla dubbelturbokonceptet.
Fortsätter hålla mig till GT-R i den här diskussionen då det är de modellerna jag kan något om...
R32 GT-R har 280 hk i orginalskick (280 hk på papperet)
R33 GT-R har 302 hk i orginalskick (280 hk på papperet)
R34 GT-R har 328 hk i orginalskick (280 hk på papperet)
Lite skillnad är det rent mekaniskt mellan generationerna. Alla delar (även 4-hjulsdrift och 4-hjulsstyrning) har ju finjusterats och uppgraderats lätt. Motorn är lite smått förändrad, inga stora grejer, exempelvis (skillnad mellan R33 GTR och R34 GTR):
R34 GT-R har lite vassare kammar än R33 GT-R.
R34 GT-R har annorlunda utformning på L-bows än R33 GT-R.
R34 GT-R har kullagrade turboaggregat, vilket R33 GT-R saknar.
R34 GT-R har starkare vevstakar än R33 GT-R.
R34 GT-R har något högre laddtryck än R33 GT-R.
Sådana små saker skiljer mellan modellerna. Förutom karosserna skiljer det inte särskilt mycket, men allting är ju förbättrat eftersom saker och ting utvecklas.
Själv anser jag det "roligare" att sitta på "the right side". Som tidigare sagts angående omkörningar, enda gångerna det är jobbigt är på en raksträcka bakom stora fordon (exempelvis traktorredskap, bussar, lastbilar).
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex