Underligt fel detta. Tar man bort påfyllningslocket till oljan så dör bilen sakta men säkert.
Att tillägga så verkar det ha blandats med vatten lite men det kan vara för att oljan inte byts sen förra höstan(bilen stod i garage under vintern) så det har bildats kondens i tråget men inte säkert.
det ska vara så iaf på en del bilar tex bmw med m20 motorn som har sluten vevhusventialtion ska de vara så på min läcker på något ställe och dör (tyvärr) inte när man tar bort oljepåfyllningslocket eller oljestickan
det ska vara så iaf på en del bilar tex bmw med m20 motorn som har sluten vevhusventialtion ska de vara så på min läcker på något ställe och dör (tyvärr) inte när man tar bort oljepåfyllningslocket eller oljestickan
Men som sagt vi har likadana bilar och min dör då inte. Hans dog dock inte när oljestickan drogs bort.
Tomgången brukar bli väldigt knepig och bilen kan dö när man tar bort antingen oljestickan eller oljepåfyllningslocket, det tyder på en frisk motor som inte tar tjuvluft.
gamla saab och volvo turbo och gamla golf gti är inte roliga om man tar av locket dom blir helt muppiga och går inte att köra alls om inte vevhuset är slutet
även en modern motor är byggd på ett sätt som gör att dom går dåligt
men eftersom en modern motor oxå kan ställa in sig själv så kan den få tongång och gå relativt normalt även med öppet lock men då är det något fel i systemet troligen någon trasig slang till vevhus venten
gamla saab och volvo turbo och gamla golf gti är inte roliga om man tar av locket dom blir helt muppiga och går inte att köra alls om inte vevhuset är slutet
även en modern motor är byggd på ett sätt som gör att dom går dåligt
men eftersom en modern motor oxå kan ställa in sig själv så kan den få tongång och gå relativt normalt även med öppet lock men då är det något fel i systemet troligen någon trasig slang till vevhus venten
jaså okej men då kanske det är normalt. Men det sitter tomgångsstabilisatorer på dessa, borde inte dom justera det även när locket tas bort?
Underligt fel detta. Att tillägga så verkar det ha blandats med vatten lite men det kan vara för att oljan inte byts sen förra höstan(bilen stod i garage under vintern) så det har bildats kondens i tråget men inte säkert.
Mvh
När Motor OCH oljetemperatur är över 60 grader, dunstar kondens/vatten bort. Så när man kört motorn några mil med arbetstemperatur så det lungt igen. Mao, när man vinterparkerar, SKALL man varmköra ordentligt. Inte en lite varmkörning på garageuppfarten, utan en körning på några mil. DÅ, är finns det ingen kondens i motorn. Den kan då stå hela vintern utan problem. Man skall aldrig varmköra lite då och då under vinterparkeringen, då späder man på kondens igen. Pga att oljetempen inte blir tillräckligt varm för att dunsta bort vattnet.
Underligt fel detta. Att tillägga så verkar det ha blandats med vatten lite men det kan vara för att oljan inte byts sen förra höstan(bilen stod i garage under vintern) så det har bildats kondens i tråget men inte säkert.
Mvh
När Motor OCH oljetemperatur är över 60 grader, dunstar kondens/vatten bort. Så när man kört motorn några mil med arbetstemperatur så det lungt igen. Mao, när man vinterparkerar, SKALL man varmköra ordentligt. Inte en lite varmkörning på garageuppfarten, utan en körning på några mil. DÅ, är finns det ingen kondens i motorn. Den kan då stå hela vintern utan problem. Man skall aldrig varmköra lite då och då under vinterparkeringen, då späder man på kondens igen. Pga att oljetempen inte blir tillräckligt varm för att dunsta bort vattnet.
Mats
Jaa han gjorde nog inte direkt det.. Men du säger att vattnet dunstar bort om man kör flera mil, då borde det ju inte funnits vatten där nu väl? Eller hur menar du.
gamla saab och volvo turbo och gamla golf gti är inte roliga om man tar av locket dom blir helt muppiga och går inte att köra alls om inte vevhuset är slutet
Min 9000 är helt opåverkad av att åka utan oljelock, även nya 900!
Anledningen till att bilar vill dö (utom ovan nämnda som exempel) är att bilen mäter mängden luft som går in i motorn. Kommer då luften in någon annan stans, genom vevhussystemet i detta fall, så blir bränsleblandningen fel och bilen kan dö.
Saabarna ovan mäter tryck och temp i insuget och påverkas därför inte av var luften tas ifrån, det regleras via trycket i insuget!
Update. Var och kollade på den igår och det stämmer nog som ni säger då man tar bort locket.
Ang vattnet så tyckte jag att det såg konstigt ut så måste fråga er. Oljan såg rätt okej ut men på locket så var det kletigt vitt. ska det inte vara vita "prickar" i själva oljan och på stickan om det är vatten i själva oljan?
Update. Var och kollade på den igår och det stämmer nog som ni säger då man tar bort locket.
Ang vattnet så tyckte jag att det såg konstigt ut så måste fråga er. Oljan såg rätt okej ut men på locket så var det kletigt vitt. ska det inte vara vita "prickar" i själva oljan och på stickan om det är vatten i själva oljan?
Kondens. kör bilen genomvarm så ska du se att det är borta.
Update. Var och kollade på den igår och det stämmer nog som ni säger då man tar bort locket.
Ang vattnet så tyckte jag att det såg konstigt ut så måste fråga er. Oljan såg rätt okej ut men på locket så var det kletigt vitt. ska det inte vara vita "prickar" i själva oljan och på stickan om det är vatten i själva oljan?
Kondens. kör bilen genomvarm så ska du se att det är borta.
Han har kört långa sträckor iår, oljan har han inte bytt iår. Men just det på locket hade inte gått bort, jag rengjorde det ist så får han se. Men som sagt resten var enligt min tyckan fint och så länge det inte är i oljan borde det ju vara okej. Sa iaf till han att be någon annan dubbelkolla