3135
Sök

Kan 1liter Olja I Motorn Orsaka Hc Oc Halten??

KkEeMmOo
19 oktober 2009
Trådstartare
Hej har en audi 80 93:a  2,0E
här om dagen byte jag olja och när ja lossa på skruven för att hälla ut oljan från motorn, fick ja ut knappt 1liter olja. kan den lilla volymen olja orsaka till att HC och OC halten va höga?

2 911 Inlägg
19 oktober 2009
Snarare kan orsaken vara vart de övriga literna tagit vägen.

KkEeMmOo
19 oktober 2009
Trådstartare
Decibel skrev:
Snarare kan orsaken vara vart de övriga literna tagit vägen.

Hmm  bra fråga :s motorn runt om e torr:S men va ja har hört så är audi kända för o dricka olja:S

179 Inlägg
19 oktober 2009
Min audi 80 -94 2,0 tar faktiskt också en hel del olja. e det vanligt och vad e det som brukar vara fel?

KkEeMmOo
19 oktober 2009
Trådstartare
Pelle84 skrev:
Min audi 80 -94 2,0 tar faktiskt också en hel del olja. e det vanligt och vad e det som brukar vara fel?

har hört de från audi verkstad att de e tydligen normalt hos dom man ska kolla regelbundet olja nivån mycket snack om dålig service:S

164 Inlägg
19 oktober 2009
Men om du bara fick ur 1 liter olja via oljesump o filter så måste ju ca 3,5 liter olja tagit någon annan väg, så mycket olja kan inte bilen ha dragit om det inte va 5000 mil sen du bytte olja sist, o om du kört med 1 liter olja i bilen så har du en ruskig tur om motorn inte tagit skada....

1 339 Inlägg
19 oktober 2009
Men för att svara på din fråga så kan det mycket väl vara anledningen ja

Avstängd
512 Inlägg
19 oktober 2009
högt HC värde, dåligt katalysator..

/A.

2 911 Inlägg
19 oktober 2009
Crozzfire skrev:

/A.

Inte riktigt sant.

Beror på hur högt värdet är och hur de andra värdena står.

179 Inlägg
19 oktober 2009
KkEeMmOo skrev:
Pelle84 skrev:

har hört de från audi verkstad att de e tydligen normalt hos dom man ska kolla regelbundet olja nivån mycket snack om dålig service:S

okej men jag fyller på en liter varje månad. det kan väl inte vara normalt. fast på 180-200 mil i månaden e det kanske inte så mycket?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 oktober 2009
Pelle84 skrev:
KkEeMmOo skrev:
Pelle84 skrev:

okej men jag fyller på en liter varje månad. det kan väl inte vara normalt. fast på 180-200 mil i månaden e det kanske inte så mycket?

en liter på 200 mil tycker jag låter mycket, min audi behöver jag inte fylla på alls mellan oljebytena (1000 mil)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

179 Inlägg
19 oktober 2009
verkar som att det va förra ägaren som fyllt på för lite eller något när han serva den för nu har den inte tagit något alls nästan:S har bara haft den i två månader så får hålla lite koll på den ett tag. Den går väldigt jämt och fint i motor i låda annars så hoppas på det bästa

260 Inlägg
19 oktober 2009
Bör man inte byta olja lite tätare än 5000mil?
Blir inte HC och OC halten hög av gammal olja?
Senast redigerat av ChristerGustafson (19 oktober 2009)

Nu en Audi A4 -96

39 Inlägg
19 oktober 2009
NITROUS skrev:
Pelle84 skrev:
KkEeMmOo skrev:

en liter på 200 mil tycker jag låter mycket, min audi behöver jag inte fylla på alls mellan oljebytena (1000 mil)

Min förra GTI(golf) drack mer än så, fyllde på runt 8dl på 84mil en sommar. Den var slut den motorn för den jag har nu dricker inget(den producerar eget nästan) big_smile

Men ryker bilen ovanligt mkt(blårök) så läcker den säkert olja och har då bränt katten.

Edit: Särskrivning
Orsak: Dålig vindruta
Senast redigerat av Alpine19 (19 oktober 2009)

KkEeMmOo
19 oktober 2009
Trådstartare
wange_82 skrev:
Men om du bara fick ur 1 liter olja via oljesump o filter så måste ju ca 3,5 liter olja tagit någon annan väg, så mycket olja kan inte bilen ha dragit om det inte va 5000 mil sen du bytte olja sist, o om du kört med 1 liter olja i bilen så har du en ruskig tur om motorn inte tagit skada....

ja köpte bilen för 1månad sen och upptäckte att motorn lät konstigt efter de kolla ja nivån o så att de va dags o byta tror inte föra ägaren brydde sig om de

KkEeMmOo
19 oktober 2009
Trådstartare
Crozzfire skrev:

/A.

tvivlar på att katalysatorn e dålig:S men här har ni värden

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,1 (0,5) HC 113 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03

KkEeMmOo
19 oktober 2009
Trådstartare
Pelle84 skrev:
verkar som att det va förra ägaren som fyllt på för lite eller något när han serva den för nu har den inte tagit något alls nästan:S har bara haft den i två månader så får hålla lite koll på den ett tag. Den går väldigt jämt och fint i motor i låda annars så hoppas på det bästa

tycket att man ska använda halvsyntetisk castrol olja till dem går mycket fint.
ja gjorde som så att ja spillde ut gamla oljan köpte i biltema halvsyntetisk (billigt)
och filter körde med den 30min för o rengöra i motorn, sen bytte ja igen till castrol halvsyntetisk o nytt filter
går fint för tillfälligt.

Sök