3458
Sök

940 plöddrar vid kallstart när man gasar upp den

1 028 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#1
940 ltt b230fk

när jag startar bilen på morgonen å gasar med den direkt efter start så plöddrar den å ryker svart låter som den inte går på alla cylindrar om den inte surar ner på alla istället... sen e den rätt törstig vid körning med.

Hittar inte felet klirar sönder huvet av alla funderingar men lyckas inte så provar här om någ haft samma problem som mig eller om någon kanske vet vad felet kana vara

Alla frågor e välkommna och svarar görna på dom och ser vad som händer

Har inget å skriva ännu

41 Inlägg
2 april 2009
#2
har aldrig hafft en 940 men de låter ju som kanske kallstartventilen hängt sejj?


41 Inlägg
3 april 2009
#4
nån typ av choke borde där väll finnas? :S konstigt annars tycker jag


273 Inlägg
3 april 2009
#5
alla bilar kan ju ha tendens o gå fett o bluddra när dom är kall.. sen ska man aldrig varva upp en kall motor speciellt en turbo motor... men går den överdrivet fett så kan det ju va nåt.
är inte motorstyrningen på dom där så den öppnar spridarna lite mer då den är kall ? ( om ni förstår hur ja menar )

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

263 Inlägg
3 april 2009
#6
det borde definitivt sitta en kallstartsventil eller någon form av extraspridare som är till för att hjälpa bilen gå när den är kall (om den inte är bortplockad såklart).

Är det så att bilen misständer när den är kall så får du kolla över tändstift, tändhattar, tändkablar, fördelaren osv. Du får följa tändsystemet. Du kan ju kolla soppafiltret, soppapumpen och BTRen också.

Annars kan du ha dåligt komp också och då får du väl ta och komptesta den och eventuellt åtgärda va?

Bjuuuu han!!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 april 2009
#7
_Jacob_ skrev:
det borde definitivt sitta en kallstartsventil eller någon form av extraspridare som är till för att hjälpa bilen gå när den är kall (om den inte är bortplockad såklart).

Är det så att bilen misständer när den är kall så får du kolla över tändstift, tändhattar, tändkablar, fördelaren osv. Du får följa tändsystemet. Du kan ju kolla soppafiltret, soppapumpen och BTRen också.

Annars kan du ha dåligt komp också och då får du väl ta och komptesta den och eventuellt åtgärda va?

Extra spridare tvivlar jag på och eftersom det är en turbospis så är det inget herrejösseskomp heller, går den fint när den är varm och under belastning så borde det vara uteslutet. Tänddelarna tror jag däremot mer på

Rock'n Roll

1 062 Inlägg
3 april 2009
#8
är den chippad? i så fall med vad för märke. hade det felet på min, den drack om kring 2 liter milen... och d var univeral chip i mina boxar som var skit.. bytte till andra boxar och nu går den som den ska, drar normalt med bränsle. runt litern..
Senast redigerat av Ricky (3 april 2009)

140 Inlägg
3 april 2009
#9
Klart som fan att det sitter en kallstarstventil på insuget,men jag tror mer på att toppen är sprucken för då gick min sådär å det är ett vanligt fel på volvo turbo,men det är ju bara å kolla om det är över tryck i expansionskärlet...

1 028 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#10
jag vet att man inte ska varva upp en kall motor å absolut inte en turbo bil men måsta ju felsöka å den går som jag beskrev när den e kall sen normalt när den e varm fast den drar mycket bensin.....


Kallstartsventil finns inte på en 940ltt de fanns på dom gamla b230f/et dettat styrs på annat sätt


Bränsle chipp från bsr å tändningschipp från turbocenter stockholm hade chipp från turbocenter stockholm i bägge boxarna innan men de pajjade i soppa boxen därför de sitter från bsr nu..

Nytt fördelar lock rotor stift

å näää ingen spricka i toppen å inget tryck i expansionskärlet

Har inget å skriva ännu

140 Inlägg
3 april 2009
#11
konstigt att jag hade en kallstarstventil som såg ut som en spridare på min 940 turbo 98a.

1 028 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#12
m de tycker jag ju... finns iaf inte på min -96a ltt

Har inget å skriva ännu

273 Inlägg
24 april 2009
#13
volvo_grabb skrev:
m de tycker jag ju... finns iaf inte på min -96a ltt

de kan så att "kallstarten" på din körs via spridarna på insuget

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

4 Inlägg
14 augusti 2009
#14
kollat givaren som ställer sprutet via tempen på motorn..?? Annars gör ren den å även där den ska sitta.. Kollat bensin spill någon stans? kanske dålig pump, filter eller dåli spridare?


Gasglad
3 244 Inlägg
21 oktober 2009
#15
På b230f sitter det en kallstartsventil på undersidan av insuget vänt mot blocket, går en bränsleslang ifrån fuelrailen samt en "spridar" kontakt till den! är vanligt att de brukar hänga sig/bli smutsiga!

//Carfreak


Sök