2996
Sök

Köpte ny bil. Registrerade på mig men nu vill jag registrera på min farsa

14 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Köpte somsagt bilen för 2 dar sen, Dum som jag var så hade jag inte min farsa med så jag fick skriva mig själv som "ägare", Men hur gör man för att sedan få min pappa som ägare? (billigare försäkring osv), Bör jag ringa försäkringsbolaget idag och skriva mig som ägare för att sedan låtsas sälja bilen efter en vecka till min pappa?

8 883 Inlägg
21 oktober 2009
Det är ju bara att skriva över bilen förutsatt att det inte finns kredit på bilen.
Ringa FB behöver du inte göra
Senast redigerat av Hamilton (21 oktober 2009)

Fotograf på tierpidag.se

2 072 Inlägg
21 oktober 2009
du kan byta ägare.. så fort du fått "gula" lappen hem.. smile

Sandzoo i da house

1 915 Inlägg
21 oktober 2009
Det var väl inte dumt att skriva bilen på dig själv.

Är det du som ska bruka bilen och dina pengar den är köpt för så ska den ju självklart även stå reggad på dig.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 005 Inlägg
21 oktober 2009
*skakar på huvudet*

Avstängd
512 Inlägg
21 oktober 2009
Varför skrev du inte din pappas namn på lappen direkt?

/A.

8 883 Inlägg
21 oktober 2009
Crozzfire skrev:

/A.

Måste vara en av de dummaste förslagen den här veckan....roll
Urkundsförfalskning är inte att rekommendera

Fotograf på tierpidag.se

14 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Hamilton skrev:
Crozzfire skrev:

/A.

Exakt, plus att jag inte kan hans personnummer

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
21 oktober 2009
då har ni inte köpt o sålt bilar när man bodde hemma tidigare.

inga problem för mig när jag säljer bilar att skriva på annan/äldre person än köparen (beroende på vilket intryck jag får av personen såklart)

men då fottar jag ägarbyteslappen samt betalande persons körkort/id samt skriver upp dennes adress och kollar av om det kan stämma med nya ägaren (samt om köparen finns i verkligheten)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 oktober 2009
novabase89 skrev:
Köpte somsagt bilen för 2 dar sen, Dum som jag var så hade jag inte min farsa med så jag fick skriva mig själv som "ägare", Men hur gör man för att sedan få min pappa som ägare? (billigare försäkring osv), Bör jag ringa försäkringsbolaget idag och skriva mig som ägare för att sedan låtsas sälja bilen efter en vecka till min pappa?

Om bilen är påställd så MÅSTE (nåja rekommenderas starkt iaf) du skaffa en egen försäkring för bilen under tiden som den står på dig, innan papprena har kommit så den kan skrivas över på din far. Annars kommer trafikförsäkringsföreningen lägga sig i, och dom tar rejält betalt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Pan
21 oktober 2009
henke_99 skrev:
novabase89 skrev:

Om bilen är påställd så MÅSTE (nåja rekommenderas starkt iaf) du skaffa en egen försäkring för bilen under tiden som den står på dig, innan papprena har kommit så den kan skrivas över på din far. Annars kommer trafikförsäkringsföreningen lägga sig i, och dom tar rejält betalt...

Ja fixa det. Annars blir det tråkigt går ju att fixa snabbt på internet. Sen när du får ägarpappren är det ju bara att skriva över bilen och be farsan ringa försäkringsbolaget smile

126 Inlägg
21 oktober 2009
Va jag hört så om man krockar med en bil som står på någon annan så måste man kunna bevisa att bilen är lånad eller att ägaren använder den halva tiden.

Spännande män luktar diesel

3 354 Inlägg
21 oktober 2009
Thobbie80 skrev:
Va jag hört så om man krockar med en bil som står på någon annan så måste man kunna bevisa att bilen är lånad eller att ägaren använder den halva tiden.

mm kan bli så. vissa bolag står det bl.a att försäkringstagaren ska vara huvudanvändaren och att denna ska bruka bilen minst 50%
EDIT: bara att läsa i försäkringsvillkoren
Senast redigerat av Seth (21 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 688 Inlägg
21 oktober 2009
Vad jag hört........................................................så är himlen grön och ängarna blåa?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Hamster
817 Inlägg
21 oktober 2009
Dock, bor du fortfarande hemma så spelar det ingen roll inte enl. Trygg Hansa iaf.
Notera att du ska vara skriven och bo på samma adress som din pappa.

2 911 Inlägg
21 oktober 2009
novabase89 skrev:
Hamilton skrev:
Crozzfire skrev:

/A.

Exakt, plus att jag inte kan hans personnummer

I dethär fallet är försäkringsbedrägeriet grövre brott än urkundsförfalskningen.

Urkundsförfalskningen i sig är inte för att ge dig vinning i första hand utan endast en ägarrelaterad grej.
Försäkringsbedrägeriet (om du ska nyttja försäkringen) är däremot vinning för dig och bedöms då rejält hårdare än att du fladdrat dit din fars namnteckning.

Dock är det tveksamt om skenförsäkring i sig är ett brott utan det faller först då du ev. ska nyttja försäkringen vid t.ex. olycka.

Och sen har folk mage i att klaga på att vi har höga försäkringspremier tongue

Administratör
11 915 Inlägg
21 oktober 2009
§8 Uppmaning till brott
• Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brott.
• Garaget får inte användas till att organisera olagliga streetrace eller sprida reklam (t.ex. tid och/eller plats) för olagliga streetrace.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök