3423
Sök

Fel lambdavärde, 850 T5

250 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjena,
Fått fel värde på besiktningen. Tycker själv det kommer ovanligt mkt avgaser. Mina felkoder:

Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)
Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig

HJÄLP! LMM fungerar då bilen går dåligt utan den. Vad kan det vara?

Vet inte om detta har något med saken att göra, men jag får orangeröda belägg i kylarvattnet. Och fått höra att förra ägaren hade något problem med topplocket. Men det skulle han ha löst.

Mvh David
Senast redigerat av DavidMartin (13 oktober 2009)


250 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#2
Ingen som kan hjälpa?


77 Inlägg
13 oktober 2009
#3
adaptiv lamba ska vara den bakre. dvs syresonden.

719 Inlägg
13 oktober 2009
#4
Övre gräns:
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.

Kolla dessa, drar bilen mkt soppa?
Senast redigerat av Vitamin (13 oktober 2009)

250 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#5
Tack för bra svar! smile

Bilen drar inte mycket bensin alls, 0,8 snål körning. Känns ganska bra förutom att det ryker som satan.

LMM fungerar

Bränsletrycket ej säker men tveksamt. Finns det ett enkelt sätt att kolla?

Luftläckage? Hur stora snackar vi om? Går det o hitta dem med startgas?

Givarfel, kan det vara syresonden?


719 Inlägg
14 oktober 2009
#6
DavidMartin skrev:
Tack för bra svar! smile

Bilen drar inte mycket bensin alls, 0,8 snål körning. Känns ganska bra förutom att det ryker som satan.

LMM fungerar

Bränsletrycket ej säker men tveksamt. Finns det ett enkelt sätt att kolla?

Luftläckage? Hur stora snackar vi om? Går det o hitta dem med startgas?

Givarfel, kan det vara syresonden?

Vilken färg är det på röken?
Luftläckage kan gå att hitta med startgas, men ibland hjälper inte ens det.

534 Inlägg
14 oktober 2009
#7
min t5a visade lika dant. starta motorn o lyssna så kanske man hör att en vakumslang är trasig. det hördes på min och då började lambdan lysa. det bekräftade jag genom att byta slang, men sen började lampan lysa igen o då så hade den slangen hoppat bort. så då är man ju säker på att det var den.så försök att lyssna efter luftläck.

250 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#8
Röken är vit. Har lyssnat och hittar inget läckage på slangarna sad tomgångsmotorn tickar dock väldigt mycket. Kan det vara den?


250 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
#9
Eller kanske inte tomgångsmotorn?


148 Inlägg
16 oktober 2009
#10
Skulle det vara tjuvluft så är det ganska standard att en liten vakumslang från insuget pajjar.
Ska vara en liten gummi böjj på vänster sida av insuget^^
Detta var felet på min 850 iaf.

Low´n´slow is da shit

4 586 Inlägg
16 oktober 2009
#11
grenrörsläckage kan även ge konstiga värden


250 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#12
Nu har jag kollat lite saker. Inga vacumslangar va igentäppta eller söndriga. Jag sprutade i startgas i filtret och bilen dog nästan, den typ kvävdes. Innebär det något?


:-)
367 Inlägg
26 oktober 2009
#13
Har inget svar på din senaste fråga men jag blev lite fundersam över att bilen ryker vit rök, det kan mycket väl tyda på att topplockspackningen har gett upp eller är nära på.

Bilfan dricker inte vatten eller?

8 250 Inlägg
26 oktober 2009
#14
DavidMartin skrev:
Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager)
Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig

HJÄLP! LMM fungerar då bilen går dåligt utan den. Vad kan det vara?

Hett tips är att börja med att byta lmm. Att den går dåligt utan den inkopplad betyder inte så mycket eftersom den går över i lh-läge, och då går dem dåligt. Och eftersom koden på lmm är den viktigaste så är det vettigt att börja med den, för fixar du den så kan det va så enkelt så att den andra löses per automatik. Diagnostiken sätter ju inte koder för skojs skull, och säger den att lmm är trasig så...

DavidMartin skrev:
Nu har jag kollat lite saker. Inga vacumslangar va igentäppta eller söndriga. Jag sprutade i startgas i filtret och bilen dog nästan, den typ kvävdes. Innebär det något?

Nej, det betyder inte ett dugg egentligen, förutom att det är nåt man ska undvika att göra.


250 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#15
Okej, tack för svar. Jo, blev lite orolig att bilen dricker vatten. Har märkt att det försvunnit LITE (1 dl kanske) vatten när jag har kollat, jag har fyllt upp och så har det försvunnit lite igen. Men jag hoppas bara att det är en inbildning. Förra ägaren sa att han hade problem med topplockspakningen men det va åtgärdat. Men förra ägaren snackade också mycket skit.



Sök