3484
Sök

Måste man ha kylvatten genom turbon? saab 9.3 2,0T

273 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Undrar om de 2 rören som kylvattnet rinner igenom turbon på saab 9.3 2.0T 99a, om dom VERKLIGEN är nödvändiga? Tänkte att turbon får "kylning" genom oljan istället.

Tack för era svar;)


1 210 Inlägg
1 november 2009
#2
Hade dom inte varit nödvändiga så hade saab inte monterat turbo som är vätskekyld ifrån fabrik.. wink

aiight!? tongue

3 295 Inlägg
1 november 2009
#3
kylningen finn där av en andledning. det går att åka utan dock...


273 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#4
Slave_joe skrev:
kylningen finn där av en andledning. det går att åka utan dock...

tack! det va det jag ville veta. Någon som vet hur länge det håller? tongue


273 Inlägg
1 november 2009
#5
svårt att säga beror på körstil , efterkylning innan bilen stängs av osv.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

Xenoholic
2 559 Inlägg
1 november 2009
#6
Zand skrev:
Slave_joe skrev:
kylningen finn där av en andledning. det går att åka utan dock...

tack! det va det jag ville veta. Någon som vet hur länge det håller? tongue

Det är ju ungefär som att fråga hur länge en SAAB växellåda håller om man trimmar big_smile
Varför inte bara koppla dit kylvattnet ? roll

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 210 Inlägg
1 november 2009
#7
tror nog de håller bra länge, men kanske halverar turbons livskraft.. :S Kör vettigt så kan de nog klara sig.. men frågan är ju då.. varför ska du köra utan kylning på agget???

1 327 Inlägg
1 november 2009
#8
Innan 86 eller 87 var det ingen vattenkylning på turbon i saabar. Tror att det var efterkylningen som var problemet + värmen.
Senast redigerat av Aero T16 (1 november 2009)


273 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#9
ja får inte dit rören ordentligt in till cylindern och i toppen där vattnet rinner igenom. sånt jävla pill. Legat under bilen i 2 dagar och försökt böja och skruva. Tänkte sätta igen hålen i blocket med vanlig skruv och koppar bricka. Självklart låter jag bilen efterkylas innan avstägning. Den ska säljas och köras av en äldre pansionär och han vet om detta.


5 710 Inlägg
3 november 2009
#10
Hur lyckas då tusentals andra SAAB-ägare med turbobyte på denna modell? roll
Nä...att skippa kylningen är inte lösningen på problemet.
Klarar du det inte själv så be någon polare, flickvän eller morsa om hjälp, det är inte speciellt svårt.....wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

20 Inlägg
3 november 2009
#11
För att ge dig svar på frågan.
Nej dom är inte nödvändiga, men turbon kan få kortare livslängd utan vattenkylningen.



Sök