3404
Sök

Batteriproblem Pontiac Bonneville -90

39 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#1
Har fått ett problem med min Pontiac som jag hoppas att någon här kan svara på. Mitt batteri laddas ur hela tiden. Håller ca 1 dag efter att jag kört med den. Batteriet är det inga fel på. Sen är det "circuit breaker" som sitter i säkringshållaren under ratten, den ena av de två är varm hela tiden och då menar jag varm. Blöter du tummen och rör säkringen så fräser det. Det kan ju inte vara bra...Den är varm även när jag inte kör med bilen.  Kan det ha något samband med batteriproblemet? Och vad är då problemet, tror ni??? Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

mvh Krille

21 761 Inlägg
1 november 2009
#2
Att den ena "circuit breaker" är varm hela tiden har mest troligt med batteriproblemet att göra. När en säkring blir varm så beror det på att det flyter ström genom den, men när bilen är avstängd så ska det ju inte flyta märkbart mycket ström anser jag.

Kolla upp hur det ser ut omkring den där säkringen, det kan ju vara någon kabel som ligger emot jord eller så. Försök också att följa upp alla kablar som har med just den säkringen att göra och eventuellt mäta "tjuvström" med en multimeter för att ta reda på orsaken.

Kanske din bilmodell har vissa "standardfel" som du kan kolla upp, men det får i så fall andra svara på. smile

blacken
1 november 2009
#3
Kolla generatorn, kan mycket väl vara knas i den...

39 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Att den ena "circuit breaker" är varm hela tiden har mest troligt med batteriproblemet att göra. När en säkring blir varm så beror det på att det flyter ström genom den, men när bilen är avstängd så ska det ju inte flyta märkbart mycket ström anser jag.

Kolla upp hur det ser ut omkring den där säkringen, det kan ju vara någon kabel som ligger emot jord eller så. Försök också att följa upp alla kablar som har med just den säkringen att göra och eventuellt mäta "tjuvström" med en multimeter för att ta reda på orsaken.

Kanske din bilmodell har vissa "standardfel" som du kan kolla upp, men det får i så fall andra svara på. smile

Ja jag ska kolla upp hur det ser ut i säkringshållaren. Men hur gör man för att mäta tjuvström?
Generatorn har jag både bytt och kopplat ifrån, ändå tömmer batteriet sig.

21 761 Inlägg
1 november 2009
#5
Ta en multimeter och ställ den i läge för strömmätning, lämpligt mätområde är 10 A/20 A beroende på vilket mätområde som finns på just din mätare. Kolla hur mycket mätaren visar, det bör inte visa mer än omkring 0,05 A (50 mA) om allting är som det ska vara.

Ta loss batteripluskabeln från batteriet och koppla in multimetern mellan batteripolen och batterikabelskon, plocka sedan ur en säkring i taget tills mätaren visar att det inte verkar dra en massa ström. Följ då upp vilka saker som går till den säkringen och felsök. smile

39 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Ta en multimeter och ställ den i läge för strömmätning, lämpligt mätområde är 10 A/20 A beroende på vilket mätområde som finns på just din mätare. Kolla hur mycket mätaren visar, det bör inte visa mer än omkring 0,05 A (50 mA) om allting är som det ska vara.

Ta loss batteripluskabeln från batteriet och koppla in multimetern mellan batteripolen och batterikabelskon, plocka sedan ur en säkring i taget tills mätaren visar att det inte verkar dra en massa ström. Följ då upp vilka saker som går till den säkringen och felsök. smile

Tack för tipset.
Ska kolla...

4 Inlägg
6 november 2009
#7
annars kan man plocka bort circuitbreakern och kolla vilka funktioner som förvinner i och med det.
sen får man kolla upp dom en och en för kortslutning eller att nåt ligger på


Sök