3157
Sök

Hammarlack som bromsokfärg?

OEM <3
6 957 Inlägg
6 april 2009
#21
jorre83 skrev:
Bjork skrev:
jorre83 skrev:
Kör med vanlig bromsoksfärg så slipper du få silicon på bromsarna då färgen innehåller det

Vad gör siliconet så farligt då? Folk skriver att man ska köpa bromsoksfärg...varför?
Billigare med en liten burk hammarlack, 4 moddlare, en lite pensel!

går väl säkert att använda till bromsar men vid minsta stänk på lack så kommer lackeraren att hata dig. Det är nästan helt omöjligt att få bort silcon ifrån lacken.

Ska du sedan slipa bort färgen och lägga på en annan så då har du har du silicon överallt

sedan så finns det ju även silicon för lister samt däck och det gör saken ändå värre finns även polermedel med silicon i så se upp

Ja du..till att börja med så vet jag inte vad du gör när du håller i en färgburk? Stänka på lacken?

Slipat bilar som har silicon på sig, jo tack..det har jag gjort...segt..

Sen är det är ju till att kolla upp vad man köper i bilvårdsväg, däckglans spelar ingen större roll i mina ögon, kanske när man tvättar och stryker svampen runt hjulet, den blir svart och fin då..

Oftast är det ju "mackprodukterna" som är siliconbaserade t.ex. Turtle Waxs produkter, ett bra ex. där
är deras "Gummi & Bumpershine alá Nanotech serien"

Sen har du fortf. inte svarat vrf man bör undvika hammarlack? visst du nämnde siliconet
En del nämner värmen..men det har ja inte märkt av, inget alls faktiskt.

Edit: Målade mina OK och nav idag, blev jättesött smile
Senast redigerat av Bjork (6 april 2009)

OEM <3

Borstat grenrör!
125 Inlägg
4 november 2009
#22
Vilken av burkarna använde ni då? På hemsidan finns det ju tre olika sorters finishar, antingen Hammer Effect, Smooth Finish eller Semi-Mat. Någon som vill slänga upp lite bilder i tråden så man kan se hur de olika finisharna ser ut.

MVH

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.

TurboFREAK
291 Inlägg
4 november 2009
#23
Jag har hammarlack på alla mina ok sitter då ännu kvar 1år sedan men inte på bromsskivorna dära har de lossna pga värmen (har inte målat själva ytan där bromsbeläggen tar)

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

OEM <3
6 957 Inlägg
4 november 2009
#24
NFD skrev:
Vilken av burkarna använde ni då? På hemsidan finns det ju tre olika sorters finishar, antingen Hammer Effect, Smooth Finish eller Semi-Mat. Någon som vill slänga upp lite bilder i tråden så man kan se hur de olika finisharna ser ut.

MVH

Jag körde semi-mat på mina ok (båda 9-3orna) om jag minns rätt, kan dubbelkolla men 85% säker på det.

Silver:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/795769_vum3qd.jpg

Svart:
https://www1.garaget.org/archive/17/16132/121389/121389-1538305.jpg

Inga dunderkort men alltid nåt..

OEM <3

1 581 Inlägg
4 november 2009
#25
Blir det inte en ful yta med hammarlack om man penslar? Att den inte blir högblank alltså?

1 210 Inlägg
4 november 2009
#26
Fellow skrev:
Blir det inte en ful yta med hammarlack om man penslar? Att den inte blir högblank alltså?

Nej då inge ful yta.. hammarlacken "kryper" (vet inte hur jag ska förklara de på nått annat sätt )tongue
Fyller då ut ojämnheter och slätar ut, blir en blank slagtålig emalj yta... smile

OEM <3
6 957 Inlägg
5 november 2009
#27
Fellow skrev:
Blir det inte en ful yta med hammarlack om man penslar? Att den inte blir högblank alltså?

Beror väl även lite på skicket på oket skulle jag tro, men jag tkr det blir bra smile

OEM <3

Byggare Behm
562 Inlägg
5 november 2009
#28
Kör med Biltemas Hot Paint för spisar och kaminer, 800C *. Mattsvart är enda färgen men det passade mig bra.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Snäll pöjk
703 Inlägg
8 november 2009
#29
Använder ni hammarlack rekommenderar jag att måla två gånger, fick i alla fall jag göra för att täcka allt, borde också bli hållfastare.

Ack vet jag förgasarmotorer!

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
8 november 2009
#30
Tänk på att om ni väljer någon annan färg än svart så kommer färgen att snabbt byta från tex röd till svart vid hård körning då den inte tåler värme så bra.

Jag har testat det på två bilar nämligen. Men vanlig kärringkörning funkar det ypperligt till.


2 788 Inlägg
8 november 2009
#31
Det är viktigt att göra ett bra underarbete om man ska måla med hammarlack för att de ska bli snyggt, ta helst loss oken och blästra dem och sedan måla, då blir det allra bäst smile Risk för att ojämnheter mm. "lyser" igenom annars...

Det står visserligen på burken att man kan måla direkt på rosten också, men vem gör det...


Borstat grenrör!
125 Inlägg
8 november 2009
#32
_Fredrik skrev:
Det är viktigt att göra ett bra underarbete om man ska måla med hammarlack för att de ska bli snyggt, ta helst loss oken och blästra dem och sedan måla, då blir det allra bäst smile Risk för att ojämnheter mm. "lyser" igenom annars...

Det står visserligen på burken att man kan måla direkt på rosten också, men vem gör det...

Räcker det inte med en borr som har ett stålborstehuvud/stålborstekrona och sen köra på plats? Alla är inte så händiga så att vi kan plocka bort oken.

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.


Sök