3528
Sök

Honda crx som inte startar

5 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
#1
Har en crx som inte vill gå igång det ända som hörs när man vrider på nyckeln är ett klick ju från ett relä har testat två olika men ändå samma ljud. Har bytt ut säkring/reläpanelen som sitter under vid ratten och byt ena relät som sitter bakom handsfacket. Men har inte kollat startmotorn än någon som vet hur man kollar upp hur startmotorn funkar?

Hör av er ta alla tips.

44 Inlägg
12 november 2009
#2
Så lät på min bil också. Då var det batteriet som var slut.


Tjatja bloggen!
150 Inlägg
12 november 2009
#3
jag tror samma, batteriet . annars startmotorn

tjena grabbar !!

21 761 Inlägg
12 november 2009
#4
Plocka fram en multimeter, sedan kan felsökande börja. Mät först vilken spänning det är på batteripolerna innan nyckeln vrids till startläge, försök sedan starta motorn och se samtidigt hur spänningen ändras.

Om spänningen sjunker ner långt under 10 V (tex 6 V eller liknande) så är det troligast batteriet som är dåligt, men ifall spänningen sjunker till 11,5-12 V så ligger felet antagligen vid startmotorns solenoid eller kabeln från tändlåset som ska aktivera solenoiden. smile

5 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#5
Var sitter den klablen då till solidon?roll

14 november 2009
#6
Har du kollat bränsle pumps relay ?
Den sitter på under plasten där du öppnar motor huve skruvad på en plåt bit !
Kan ju va den som är boven vanliga fel på Honda smile


836 Inlägg
14 november 2009
#7
ta en hammare och ge startmotorn en smäll så ska du nog se att den hoppar igång smile


21 761 Inlägg
14 november 2009
#8
Elvingson skrev:
Var sitter den klablen då till solidon?roll

Solenoiden sitter ovanpå startmotorn (ser ut som en liten rörformad klump), det är där som batteripluskabeln sitter fast. Sedan ska det finnas en tunn kabel som antagligen sitter på ett flatstift, den kabeln brukar komma från tändlåset/säkringsdosan.

Det är den kabeln som styr solenoiden så att startmotorn får batterispänningen och kan snurra runt. När man vrider nyckeln i startläge så ska det komma spänning i kabeln. smile

5 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#9
Testade att dra igång den och det gick så där, han starta och låg på 1000rpm och sen när jag ´gasa så dog den, men har ju inte fått dit den nya kylaren så jag våga inte dra mer häller, har tagit bort startmotorn men det värka inte vara något fel på den så det blir väl att kolla bränslepumpen nu då!

5 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#10
gör det något om ena tändsladden inte sitter på riktigt? den sitter 3-4cm ovanför toppen och inte går ner och tätar riktigt

5 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Elvingson skrev:
Var sitter den klablen då till solidon?roll

Solenoiden sitter ovanpå startmotorn (ser ut som en liten rörformad klump), det är där som batteripluskabeln sitter fast. Sedan ska det finnas en tunn kabel som antagligen sitter på ett flatstift, den kabeln brukar komma från tändlåset/säkringsdosan.

Det är den kabeln som styr solenoiden så att startmotorn får batterispänningen och kan snurra runt. När man vrider nyckeln i startläge så ska det komma spänning i kabeln. smile

Det går ju tre kablar dit, en tun med ett flatstift och två kablar som man får dra dit med en mutter.hade loss startmotorn innan och den snurrade lätt. Sen satte jag dit den igen och den går ju inte att sätta den fel för då når ju inte kablarna

21 761 Inlägg
14 november 2009
#12
De två kablar som sitter med mutter borde vara batteripluskabeln och solenoidens jord, det brukar sitta en liten jordfläta mellan solenoiden och höljet på startmotorn. Den tunna kabeln är det som ska ge spänning när nyckeln vrids till startläge. smile

Se till att motorn är bra jordad, det är ju motorblocket som ger jord till hela startmotorn. Om motorn har dålig jord så kan inte startmotorn jobba som den ska.


Sök