3252
Sök

Största problemet i yrket?

12 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#1
Tänkt en del på detta att lastbilsyrket verkar plågas av en handfull problem som aldrig riktigt försvinner, även om man är bra eller dålig samt/eller får en bra eller dålig körning. Tänkte fråga vad ni anser yrket har för problem som nästan aldrig försvinner eller är onödiga; allt från stress till felbedömningar till riktiga skitkörningar kvalificierar bl.a.

Sådant som stör mig riktigt illa är hur en stor pålastning går obemärkt förbi vissa transportledares kritik, visst, jag tänker som så att man skall inte dra bena efter sig men lasten spelar in på hur en lastning går och ser ut. Som idag då jag blev uppringd runt 08:00, fick jobb på Schenker i spånga. Timman senare anlände jag vid depån och för de som vet hur det är att jobba som inhyrd för Schenker vet att man kan sparka på dörrarna upp till en kvart innan någon märker av en. Man får nämnligen inte kort med magnetremsa av säkerhetsskäl, enligt dem för man är inhyrd samt att depån är en säkerhetsdepå, tydligen.

In på radiokontoret, trixa med papper, ned till rätt område för nycklar och följesedlar/transportpapper. Prata med en transportledare som behandlade mig med klappar på huvudet, sen ut för att, som jag kallar det för, leasa bilen. Ytterligare mer frustration över tid som spills även om just detta moment är viktigt då man skall göra säkerhetskontroll. wink

Så när jag står mot kaj är klockan runt 10:00, tvingas slå på dörren i 10 min innan jag blir insläppt; börjar lasta cirka 17-18 stopp för inner. Problem direkt. Det första stoppet har för hög tyngdpunkt så det välter nästan direkt man skall flytta på det, men det går. Långsamt. Tvingas splita kollin, tvingas lasta kolling på kollin, tvingas lyfta nästan 60 kg flera gånger för att de långa kollin måste få plats osv. Flera kollin med samma namn, adress, antal samt avsändare blandas med kollin som inte har följesedel men samma transportspecifikationer. Någon har lagt fel kollin bland körningen som jag påpekar fast transportledaren trilskas att den skall med; plötsligt kommer någon för att hämta bort paketet som jag lastade i onödan. yikes

Blir klar runt 11:50, 1h 40min total lasttid, nästan 6 min per stopp med eller utan flera kollin, och transportledaren verkar irriterad, något som hans kollega verkar dela som så. Tycker det gick dåligt och segt, även jag själv anser det tillvisso men man är trots allt människa och kan bara göra så mycket i situationen. Men det är ingen ursäkt för att undvika göra saker i tempo, tycker jag.

Ungefär så kan en av de få saker jag kan störa mig på se ut. Kan tänka mig att dem har ganska mycket problem att ta itu med själva men knappast samma problem som hinna i tid innan kund stänger eller kriga mot andra bilister på gatorna eller att den trafikmiljö samt trafiksituation just under körningen kan vara ett stort problem. De slipper dessutom sparka på dörrar och leasa ut en lastbil som tar sin tid.

Så vad har ni att berätta om irritationer i yrket? roll
Let off some steam but be nice.

-utan 940
1 728 Inlägg
21 november 2009
#2
Fyfan för distribution, kör fjärrtrafik säger jag bara.
Jag kör på natten med två stora lass till två olika ställen och har en marginal på flera timmar.
Lite jobbigt bara att ha en sån dygnsrytm som jag har, inget gott som inte för nåt ont med sig.
Nu ska jag gå och lägga mig.

12 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#3
Jo, skall fixa E-tillägget. När jag har pengarna. Men eftersom Jr har jobbflödesproblem så är man vissa dagar utan jobb - extrajobb står för dörren men inget är säkert och pengarna för E-tillägg är en bit ifrån.

Vill köra fjärr, ner till kontinenten som jag gjort flera gånger på semestern med familjen. Italien är ju resemålet som upprepar sig tongue, Rom osv. Men Fa-an vad italienarna kör! Rattfulla o lagom med tunnelseende för att inte se rödlyset vid övergångstället. Fast dom har världens bästa attityd som folk, lever bra big_smile.

Det här med fjärr: vad är de största skillnaderna förutom bättre arbetstakt? Kört för Dagab och jag kan bara säga att det var som att bli dragen upp i det stora blå, så jag kan tänka på att det ter sig lite som så att köra fjärr.

Dygnsrytm. Jo, jag kan bli väkt halv fyra på natten för en körning. Lagom glad och så. Men hämnden är min då jag ringt tre-fyra på morgonen och frågat "vad nu?", gick knappt att höra vad han försökte säga mig då han lät som om han malde sten i halsen. lol

volvoraggare
4 776 Inlägg
21 november 2009
#4
största problemet på mitt jobb är ju att om firmabilen pajjar då kan jag inte leverera och då står  vi där me skägget i brevlådan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

12 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#5
Men fy fan när det händer mitt i körningen! Om den dör vid lastning vid depå så har man ju en chans att fixa problemet men man är fast om man är ute och kör. Körde en lastbil inköpt 1994, volvo med nästan död kopplingsservo och trög växellåda, dåligt batteri dessutom som dog helt plötsligt när jag lastade av vid kund. Stod där 1-2 timmar tills assistans startade upp den.

volvoraggare
4 776 Inlägg
21 november 2009
#6
dock kör jag bara en  cittra men ändå kunden måste ha sina grejer....en gång fick jag dieseltorsk också det var ju väldigt muntert trots att mätaren visa en kvarts tank
Senast redigerat av ironhead (21 november 2009)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

12 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#7
Kunden blir väll mindre glad i vilket fall antar jag, även om felet var ingens roll. Kom att tänka på det hur jävligt det är när kunden försöker läxa upp en vid försening när man har över 22-24 stopp och krånglande bil. Ännu bättre blir det när man har daterade kollin som MÅSTE ut just den dagen och det inte går.

volvoraggare
4 776 Inlägg
21 november 2009
#8
Vargas skrev:
Kunden blir väll mindre glad i vilket fall antar jag, även om felet var ingens roll. Kom att tänka på det hur jävligt det är när kunden försöker läxa upp en vid försening när man har över 22-24 stopp och krånglande bil. Ännu bättre blir det när man har daterade kollin som MÅSTE ut just den dagen och det inte går.

ni chaffisar värkar ha det väldigt bra på jobbet

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

-utan 940
1 728 Inlägg
21 november 2009
#9
Vargas skrev:
Jo, skall fixa E-tillägget. När jag har pengarna. Men eftersom Jr har jobbflödesproblem så är man vissa dagar utan jobb - extrajobb står för dörren men inget är säkert och pengarna för E-tillägg är en bit ifrån.

Vill köra fjärr, ner till kontinenten som jag gjort flera gånger på semestern med familjen. Italien är ju resemålet som upprepar sig tongue, Rom osv. Men Fa-an vad italienarna kör! Rattfulla o lagom med tunnelseende för att inte se rödlyset vid övergångstället. Fast dom har världens bästa attityd som folk, lever bra big_smile.

Det här med fjärr: vad är de största skillnaderna förutom bättre arbetstakt? Kört för Dagab och jag kan bara säga att det var som att bli dragen upp i det stora blå, så jag kan tänka på att det ter sig lite som så att köra fjärr.

Dygnsrytm. Jo, jag kan bli väkt halv fyra på natten för en körning. Lagom glad och så. Men hämnden är min då jag ringt tre-fyra på morgonen och frågat "vad nu?", gick knappt att höra vad han försökte säga mig då han lät som om han malde sten i halsen. lol

Att köra nere i Europa är nog inte så kul som man tror, jag har hört mycket skräckhistorier från andra chaufförer som gjort det. T ex. att det varit väldigt stressigt samt att man kan bli stående i dagar i väntan på returlass. Kör man i Frankrike måste man verkligen se till att ha alla papper i ordning annars blir det fängelse direkt tills det är uppklarat. En chaufför fick sitta i fängelse i två dagar för att han hade en kopia och inte originalet av sitt anställningsbevis med sig.

Jag kör en fast fjärrlinje, alltså samma ställen varje natt så jag behöver aldrig åka och leta efter nya ställen. Andra fördelar är att man aldrig träffar slutkunden och slipper få skäll för att någon annan i transportkedjan har haft sönder godset.

12 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#10
Men fy fan för han som fick sitta i väntan två dagar! Vad tänkte dem när dom tog in honom!?

Jo, det är ju en fördel att aldrig behöva leta efter nya ställen som fjärr, kan ta dö på en när man skall leta efter en gömd adress eller ingång till ett företag som är lika obskyrt som deras huvudsyssla.


Sök