2574
Sök

Olje pump volvo 740 turbo

191 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#1
shenare nu äre så att min bil är skum... oljelampan täns när man startar men sloknar när man varvar till 2000 varv.. men tänds igen när du släpper... så alltså måste jag hålla 2000 hela tiden om skitlampan inte ska vara tänd ?? kan det vara oljepumpen som är dålig:P?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 november 2009
#2
gammal olja, oljefilter, pumpen, alt ventilen i pumpen eller skit i silen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

191 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#3
vart kan man köpa ny då:P?


261 Inlägg
21 november 2009
#4
TonySarja skrev:
vart kan man köpa ny då:P?

I vilka butiker brukar man köpa reservdelar?   "google is your friend"

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 november 2009
#5
TonySarja skrev:
vart kan man köpa ny då:P?

ta isär och kolla först... och byt olja å filter.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

664 Inlägg
22 november 2009
#6
Köp på Meca eller Mekonomen typ, men byt olja som ovanstående säger. Har inte en aning vad en pump kostar faktiskt, men så jätte billig tror jag inte den är.

Har du någon lokal verkstad så kanske dom kan hjälpa dig att tvär titta på trycket genom att ta upp givaren och skruva dit sin testgivare för att se vad trycket är.

510 Inlägg
22 november 2009
#7
Retepoj skrev:
Köp på Meca eller Mekonomen typ, men byt olja som ovanstående säger. Har inte en aning vad en pump kostar faktiskt, men så jätte billig tror jag inte den är.

Har du någon lokal verkstad så kanske dom kan hjälpa dig att tvär titta på trycket genom att ta upp givaren och skruva dit sin testgivare för att se vad trycket är.

tycker dett< verkar smartast hitentills.
kan vara så enkelt att givaren spökar med dig. skulle en feldiagnos kosta förmycket så har biltema mätare och kopplingar för någon hundralapp ..

Alltid värt att testa innan oljetråg och allt ska ner roll

Annars är pumpen inge vidare svårt att byta.

mvh Johan


191 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#8
kan det inte vara nått lager som har gått i motorn då:P?


761 Inlägg
23 november 2009
#9
Det bästa är att mäta oljetrycket med en riktigt mätare, kan ju ha blivit fel på givaren, har för mig den ska lysa vid 0,3bar

Att något lager går är fruktansvärt ovanligt på b23/b230, likaså att oljepumpen är dålig, det är så ovanligt så man kan nästan säga att det aldrig händer.
Det som däremot kan hända är att "kulan och fjädern" hänger sig, det är själva ventilen som justerar oljetrycket. Då måste dom 2 delarna bytas ut till en kostnad av 50:- i matereal


191 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#10
dannnej skrev:
Det bästa är att mäta oljetrycket med en riktigt mätare, kan ju ha blivit fel på givaren, har för mig den ska lysa vid 0,3bar

Att något lager går är fruktansvärt ovanligt på b23/b230, likaså att oljepumpen är dålig, det är så ovanligt så man kan nästan säga att det aldrig händer.
Det som däremot kan hända är att "kulan och fjädern" hänger sig, det är själva ventilen som justerar oljetrycket. Då måste dom 2 delarna bytas ut till en kostnad av 50:- i matereal

okej.. men vad är kulan och fjädern för något:P?


761 Inlägg
24 november 2009
#11
som jag beskrev så är det vad som reglerar oljetrycket och sitter inne i oljepumpen


191 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#12
så nu funkar den:) det var olje pumpen som hade tagit slut:P



Sök