3394
Sök

740 blöddrar och skakar

44 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har en Volvo 740 GL -90 med B230f motor.

Har haft problem med den ett tag att den bli konstig när det är blött ute.
Innan har den börjat med att gå ryckigt, sen bara dö. Man kan starta den men ska man hålla
igång den så måste man pumpa upp den, den har ingen tomgång och man kan inte ha jämn gas.

Nu i fredags var jag ute och körde i alla vattenpölar och vattenspår som fanns på vägen.

Helt plötsligt så känner jag hur den börjar hacka, hastigheten blir bara lägre och lägre. Försöker med full gas men den går sakta ner i hastighet. Jag svänger av och stannar, den dör direkt utan gas.

Har provat starta den men den dör direkt. Fick igång den en gång fick upp den till typ 3000rpm för att sen inte reagera på gasen överhuvudtaget.

Bytte fördelarlock idag då jag trodde det kom fukt där i, men den är likadan.


För övrigt så funkar bilen hur bra som helst, men så fort det är blött väglag så ballar den ur.
Senast redigerat av Equse (3 december 2009)


9 Inlägg
21 oktober 2009
#2
Min är också sån förutom att det ryker. Det konstiga är ju när bilen dött och man väntar i 30 sek så startar den lika lätt som den brukar.
Måste ju va ett elfel eller nåt.

44 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#3
Bytte hallgivare idag utan resultat.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 oktober 2009
#4
bytte du alla tänddelar eller bara fördelarlocket? satt dit tändkablarna i rätt ordning?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

362 Inlägg
23 oktober 2009
#5
kolla luftmassen. kompisen hade samma bekymmer å det visade sig vara det som va felet. värt ett försök!

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

44 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#6
NITROUS - Bytte bara fördelarlocket och rotor. Ja, jag satte tändkablarna rätt.

amazon_jonsson - Okej, ska prova det.


44 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#7
Visade sig i alla fall att jag var dum i hela jävla huvudet och satt två tändkablar fel.

Satte dom rätt och den startade. Var ute och provkörde lite men och drog på full gas på tvåan och kände att den inte drog hela tiden, den liksom "böade" fast ändå inte. Svårförklarat.

Ställer bilen på tomgång för att ställa in stereon lite och märker att jag tappade en cylinder.
Stänger av den, sätter på den igen och märker att jag förlorat en till.


Hur kan dom bara lägga av?


664 Inlägg
30 oktober 2009
#8
Equse skrev:
Visade sig i alla fall att jag var dum i hela jävla huvudet och satt två tändkablar fel.

Satte dom rätt och den startade. Var ute och provkörde lite men och drog på full gas på tvåan och kände att den inte drog hela tiden, den liksom "böade" fast ändå inte. Svårförklarat.

Ställer bilen på tomgång för att ställa in stereon lite och märker att jag tappade en cylinder.
Stänger av den, sätter på den igen och märker att jag förlorat en till.


Hur kan dom bara lägga av?

Det kan ju bero på en jäkla massa alltså, det enklaste är väl fördelarlocket faktiskt, öppna upp och se hur det ser ut.  Tändkablar, men två typ samtigt lät ju otroligt.

44 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#9
Bytte tändkablar utan resultat. Nu startar den inte alls.


21 Inlägg
3 november 2009
#10
Hur är rotorn då? Och som någon innan skrev, kolla LMM..

562 Inlägg
3 november 2009
#11
Equse skrev:
Bytte tändkablar utan resultat. Nu startar den inte alls.

Kolla så att rätt stift får ut gnista vid rätt tillfälle...

Dvs, att tändkablarna sitter rätt.
Senast redigerat av micke-opel (3 november 2009)

9-5 Aero Sedan -05

44 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#12
Tändkablarna sitter rätt men den tänder bara på 2 cylindrar.


223 Inlägg
4 november 2009
#13
Har EXAKT samma fel på min 745gl - 89 med samma motor, undrar också vad det kan vara. har precis bytat LMM, men utan resultat. Jävla svensson bilar tur man snart ska köpa sin dröm bil wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2009
#14
kolla på tänstiften å se hur dom ser ut

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

44 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#15
Kollade tändstiften idag. Dom såg bra ut förutom ett som var helt torrt.

Förövrigt så tänder den inte alls nu längre.


562 Inlägg
5 november 2009
#16
Equse skrev:
Kollade tändstiften idag. Dom såg bra ut förutom ett som var helt torrt.

Förövrigt så tänder den inte alls nu längre.

Om det va helt torrt kan man ju fundera på om den ens får soppa på den cylindern, eller om den inte får tändning men då borde det ju ändå bli blött! Så dra ur kontakten till insprutaren till den cylinder som hade torrt tändstift och se om motorns gång ändrar sig, om inte så är det troligtvis en insprutare eller dess kablage som är paj.

Edit: om motorn inte går alls kan det ju vara svårt att göra en sån kontroll men där har du ändå ett tips!
Senast redigerat av micke-opel (5 november 2009)

9-5 Aero Sedan -05

44 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#17
Grejen är ju det att den inte startar längre. Men jag ska kolla lite noggrannare på insprutaren och kablaget.


223 Inlägg
8 november 2009
#18
byta ut relät som sitter på expansionskärlet och det vita inne på reläboxen jag gjorde det plus att jag byttade lambdasond och bränslefilter. Kannon resultat bilen är som ny. så prova det smile

44 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#19
Har provat olika relän. Ska kolla pumparna och se om de fungerar som den ska.


44 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#20
Bytte bränslefilter, nu går den som den ska big_smile



Sök