3420
Sök

Effektvinst med mindre generator?

4 001 Inlägg
6 december 2009
#41
axelj skrev:
Froborg skrev:
axelj skrev:

Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..

De är därför du kanske inte vet något själv!!!!

Om man ska plocka ut 100A ur en generator och om generatorn är på 100A enligt märkningen så maxas den och utvecklas en massa värme samtidigt mot om man har en 200A generator så belastas den bara till 50% och då bildas inte lika mycke värme, I VERKLIGHETEN OCH INTE I TEORIN, kan jämn föras med en vanlig förbrännings motor om man belastar den hårt så behövs bättre kylning än en motor som går på halv fart.

Edit: som du själv skriver 1Kw är alltid 1Kw oavsätt om de är värme eller el eller hk, men så är de aldrig i verkligheten tyvärr.

Vad vi snackar om är maximal effektökning, dvs. vid de tillfällen då bilen är i behov av mycket ström. Men du menar alltså att en maxad 100A generator drar mer ström (och därmed effekt) än en maxad 160A generator?
1W ÄR alltid 1W, oavsett vart och hur du härleder effekten. Effekt definieras som arbete per tidsenhet, hur du kommer fram till det är irrelevant.
Dessutom blandar du enheter och storheter helt vilt :S. Värme är ett ämnes överföring av inre energi, och definieras med storheten effekt. Elektricitet i rent vetenskaplig mening är en ganska luddig term, avser du elektrisk laddning eller ström? hk däremot är en effektenhet!
En fråga bara. Vet du ens vad verkningsgrad är?

Froborg skrev:
Bristande intelligens?

är inte de ett personligt på hopp? om man inte vet ett skit om personen i fråga. sitter på en hel kunskap hur de är i verkligheten, vet själv att praktiken och teorin inte går hand i hand.

1+1 är inte 2 utan kanske 1,5  om man har tur, när man håller på med fordon överlag. om du nu fattar som jag tydligen inte gör enligt er.

Det är ett jävla tjat att teori och verklighet inte skulle gå ihop. Vad baserar du det på? Teori och verklighet går i allra högsta grad ihop. Ingenjörerna som designar generatorerna vet nästan exakt hur de kommer bete sig redan innan de byggt första prototypen. Samma sak kan översättas till förbränningsmotorer. Först designas de precis som man vill ha dom på pappret (effekt, bottenvrid, varvtal, bränsleförbrukning etc), sedan bygger man dom. Det blir inga överraskningar där!
Jag vill istället hävda att den som påstår att teori och praktik inte går ihop helt enkelt kan alldeles för lite teori!

Det är väldigt många parametrar som spelar in om man tjänar någon effekt på en mindre generator eller inte.
Några faktorer som man måste bestämma innan man ens kan börja mäta:
1. Hur ska vi mäta eventuell effektvinst? vid maxeffekt på motorn eller vid ett visst varvtalsintervall?
2. Hur stort är strömbehovet hos bilen?

därefter kan man börja välja generator, vi säger att bilen har ett behov på 100A och vi ska mäta vid maxeffekt på motorn, vilken generator funkar bäst då? vilken har bäst verkningsgrad vid detta varvtal som motorn lämnar sin maxeffekt?

jag tror att detta är en hel del överkurs och jag tror att man kan hitta effekt billigare än alla timmar man behöver lägga på en sådan här uträkning.
Det är fullt möjligt att en 160A generator har bättre verkningsgrad än en 100A generator vid just strömbehövet 100A och t.ex 5000rpm

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

93 Inlägg
6 december 2009
#42
Det är väldigt många parametrar som spelar in om man tjänar någon effekt på en mindre generator eller inte.
Några faktorer som man måste bestämma innan man ens kan börja mäta:
1. Hur ska vi mäta eventuell effektvinst? vid maxeffekt på motorn eller vid ett visst varvtalsintervall?
2. Hur stort är strömbehovet hos bilen?

därefter kan man börja välja generator, vi säger att bilen har ett behov på 100A och vi ska mäta vid maxeffekt på motorn, vilken generator funkar bäst då? vilken har bäst verkningsgrad vid detta varvtal som motorn lämnar sin maxeffekt?

jag tror att detta är en hel del överkurs och jag tror att man kan hitta effekt billigare än alla timmar man behöver lägga på en sådan här uträkning.
Det är fullt möjligt att en 160A generator har bättre verkningsgrad än en 100A generator vid just strömbehövet 100A och t.ex 5000rpm

Varför blandar du in motorns maxeffekt?
Effektvinsten du ev. får med en mindre generator har inget att göra med motorns maxeffekt.


323 Inlägg
6 december 2009
#43
axelj skrev:
Froborg skrev:
axelj skrev:

Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..

De är därför du kanske inte vet något själv!!!!

Om man ska plocka ut 100A ur en generator och om generatorn är på 100A enligt märkningen så maxas den och utvecklas en massa värme samtidigt mot om man har en 200A generator så belastas den bara till 50% och då bildas inte lika mycke värme, I VERKLIGHETEN OCH INTE I TEORIN, kan jämn föras med en vanlig förbrännings motor om man belastar den hårt så behövs bättre kylning än en motor som går på halv fart.

Edit: som du själv skriver 1Kw är alltid 1Kw oavsätt om de är värme eller el eller hk, men så är de aldrig i verkligheten tyvärr.

Vad vi snackar om är maximal effektökning, dvs. vid de tillfällen då bilen är i behov av mycket ström. Men du menar alltså att en maxad 100A generator drar mer ström (och därmed effekt) än en maxad 160A generator?
1W ÄR alltid 1W, oavsett vart och hur du härleder effekten. Effekt definieras som arbete per tidsenhet, hur du kommer fram till det är irrelevant.
Dessutom blandar du enheter och storheter helt vilt :S. Värme är ett ämnes överföring av inre energi, och definieras med storheten effekt. Elektricitet i rent vetenskaplig mening är en ganska luddig term, avser du elektrisk laddning eller ström? hk däremot är en effektenhet!
En fråga bara. Vet du ens vad verkningsgrad är?

Froborg skrev:
Bristande intelligens?

är inte de ett personligt på hopp? om man inte vet ett skit om personen i fråga. sitter på en hel kunskap hur de är i verkligheten, vet själv att praktiken och teorin inte går hand i hand.

1+1 är inte 2 utan kanske 1,5  om man har tur, när man håller på med fordon överlag. om du nu fattar som jag tydligen inte gör enligt er.

Det är ett jävla tjat att teori och verklighet inte skulle gå ihop. Vad baserar du det på? Teori och verklighet går i allra högsta grad ihop. Ingenjörerna som designar generatorerna vet nästan exakt hur de kommer bete sig redan innan de byggt första prototypen. Samma sak kan översättas till förbränningsmotorer. Först designas de precis som man vill ha dom på pappret (effekt, bottenvrid, varvtal, bränsleförbrukning etc), sedan bygger man dom. Det blir inga överraskningar där!
Jag vill istället hävda att den som påstår att teori och praktik inte går ihop helt enkelt kan alldeles för lite teori!

Om man ska gå tillbaka till trådens ursprungliga uppkomst så frågade han om man får en effekt vinst med en mindre generator och de är nej för en mindre generator måste jobba mer i procent mot en större även vid mindre effekt ut tag.

För man får mer värme ju mer i procent man pressar generatorn och den energin måste komma någonstans och de är ifrån motoreffekten. När värmen ökar så ökar även friktionen.

Dessutom så räknas all ren energi i joule och inget annat om du inte visste de.


4 001 Inlägg
6 december 2009
#44
oskar_j skrev:
Det är väldigt många parametrar som spelar in om man tjänar någon effekt på en mindre generator eller inte.
Några faktorer som man måste bestämma innan man ens kan börja mäta:
1. Hur ska vi mäta eventuell effektvinst? vid maxeffekt på motorn eller vid ett visst varvtalsintervall?
2. Hur stort är strömbehovet hos bilen?

därefter kan man börja välja generator, vi säger att bilen har ett behov på 100A och vi ska mäta vid maxeffekt på motorn, vilken generator funkar bäst då? vilken har bäst verkningsgrad vid detta varvtal som motorn lämnar sin maxeffekt?

jag tror att detta är en hel del överkurs och jag tror att man kan hitta effekt billigare än alla timmar man behöver lägga på en sådan här uträkning.
Det är fullt möjligt att en 160A generator har bättre verkningsgrad än en 100A generator vid just strömbehövet 100A och t.ex 5000rpm

Varför blandar du in motorns maxeffekt?
Effektvinsten du ev. får med en mindre generator har inget att göra med motorns maxeffekt.

Så om du trimmar så är du inte intresserad av att få mera maxeffekt ur motorn?

visst har det med motorns maxeffekt att göra, läs det jag skrivit igen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

93 Inlägg
6 december 2009
#45
kolvas skrev:
oskar_j skrev:
Det är väldigt många parametrar som spelar in om man tjänar någon effekt på en mindre generator eller inte.
Några faktorer som man måste bestämma innan man ens kan börja mäta:
1. Hur ska vi mäta eventuell effektvinst? vid maxeffekt på motorn eller vid ett visst varvtalsintervall?
2. Hur stort är strömbehovet hos bilen?

därefter kan man börja välja generator, vi säger att bilen har ett behov på 100A och vi ska mäta vid maxeffekt på motorn, vilken generator funkar bäst då? vilken har bäst verkningsgrad vid detta varvtal som motorn lämnar sin maxeffekt?

jag tror att detta är en hel del överkurs och jag tror att man kan hitta effekt billigare än alla timmar man behöver lägga på en sådan här uträkning.
Det är fullt möjligt att en 160A generator har bättre verkningsgrad än en 100A generator vid just strömbehövet 100A och t.ex 5000rpm

Varför blandar du in motorns maxeffekt?
Effektvinsten du ev. får med en mindre generator har inget att göra med motorns maxeffekt.

Så om du trimmar så är du inte intresserad av att få mera maxeffekt ur motorn?

visst har det med motorns maxeffekt att göra, läs det jag skrivit igen.

Missförstod dig där.
Men uppgifterna på att en generator har 50% verkningsgrad lär ju vara över ett större intervall, någon sorts medelverkningsgrad?

Om man ska gå tillbaka till trådens ursprungliga uppkomst så frågade han om man får en effekt vinst med en mindre generator och de är nej för en mindre generator måste jobba mer i procent mot en större även vid mindre effekt ut tag.

För man får mer värme ju mer i procent man pressar generatorn och den energin måste komma någonstans och de är ifrån motoreffekten. När värmen ökar så ökar även friktionen.

Dessutom så räknas all ren energi i joule och inget annat om du inte visste de.

Om man "får mer värme" när man pressar en liten generator (vid ex. 100A) tyder det på att den har lägre verkningsgrad än den stora. Har svårt att tro att detta gäller alla generatorer, sålänge du håller dig inom generatorns maxeffekt.
När värmen ökar ökar inte friktionen, däremot ökar värmen när friktionen ökar wink


323 Inlägg
6 december 2009
#46
oskar_j skrev:
kolvas skrev:
oskar_j skrev:
Varför blandar du in motorns maxeffekt?
Effektvinsten du ev. får med en mindre generator har inget att göra med motorns maxeffekt.

Så om du trimmar så är du inte intresserad av att få mera maxeffekt ur motorn?

visst har det med motorns maxeffekt att göra, läs det jag skrivit igen.

Missförstod dig där.
Men uppgifterna på att en generator har 50% verkningsgrad lär ju vara över ett större intervall, någon sorts medelverkningsgrad?

Om man ska gå tillbaka till trådens ursprungliga uppkomst så frågade han om man får en effekt vinst med en mindre generator och de är nej för en mindre generator måste jobba mer i procent mot en större även vid mindre effekt ut tag.

För man får mer värme ju mer i procent man pressar generatorn och den energin måste komma någonstans och de är ifrån motoreffekten. När värmen ökar så ökar även friktionen.

Dessutom så räknas all ren energi i joule och inget annat om du inte visste de.

Om man "får mer värme" när man pressar en liten generator (vid ex. 100A) tyder det på att den har lägre verkningsgrad än den stora. Har svårt att tro att detta gäller alla generatorer, sålänge du håller dig inom generatorns maxeffekt.
När värmen ökar ökar inte friktionen, däremot ökar värmen när friktionen ökar wink

När värmen och friktionen ökar så sätts de större krav på smörjningen för att friktionen inte ska öka och då även värmen

Edit: Värmen går hand  i hand med friktionen,
Senast redigerat av Froborg (6 december 2009)


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 december 2009
#47
Froborg skrev:
Om man ska gå tillbaka till trådens ursprungliga uppkomst så frågade han om man får en effekt vinst med en mindre generator och de är nej för en mindre generator måste jobba mer i procent mot en större även vid mindre effekt ut tag.

För man får mer värme ju mer i procent man pressar generatorn och den energin måste komma någonstans och de är ifrån motoreffekten. När värmen ökar så ökar även friktionen.

Dessutom så räknas all ren energi i joule och inget annat om du inte visste de.

Det finns ingenting som säger att en större generator har sämre verkningsgrad än en större. Tvärt om kräver den mindre lagerytor och har en lägre massa vilket borgar för högre verkningsgrad. Men jag frågar igen, vet du ens vad verkningsgrad är?

När friktionen ökar ökar värmen, inte vice versa. Men detta är ganska betydelselöst då det hela "bakas in" i verkningsgradsbegreppet.

Jag tror att jag har koll på vad energi mäts i då jag för tillfället pluggar sådant på universitetsnivå.. Energi (eller arbete) definieras som kraft*väg, och SI-enheten är joule, men det fungerar alldeles utmärkt att mäta det i Nm eller cal. Effekt är energi per tidsenhet.
Dock är jag ganska intresserad av vad som menas med "ren" energi?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 december 2009
#48
Froborg skrev:
När värmen och friktionen ökar så sätts de större krav på smörjningen för att friktionen inte ska öka och då även värmen

Edit: Värmen går hand  i hand med friktionen,

Hur ofta smörjer du en generator? De använder oftast inte glidlager hmm. Det är dessutom ett fall av få då jag kan se att högre värme ger högre friktion, i ett glidlager då värmet i oljan överstiger det intervall i vilket oljan har fullgoda smörjegenskaper.

Högre friktion ger högre energiförluster som, enligt termodynamikens första huvudsats, blir till inre energi (vad du väljer att kalla värme). Inte tvärt om...

323 Inlägg
6 december 2009
#49
Tyvärr så vet jag vad verkningsgrad är. det spelar ingen roll hur mycke man kan få fram på papper hur en sak fungera de är ändå i verkligheten den ska fungera. De är därför man gör en massa tester! Eller hur? annars så är tester helt onödiga.

kan ta några exempel att teorin och praktik inte alltid stämmer, ta en helautomatisk fabrik som tillverkar vevstakar till bilindustrin, alla stakar får inte samma vikt och man får även andra sortering, om teorin och praktiken alltid skulle stämma så skulle alla stakar väga exakt samma på milligrammet och aldrig få några andra sortering. För i teorin ska samma maskin göra exakt likadana stakar jämnt.

Eller om man ska chipa sin bil så får man mer effekt när man gör en individuell mappning istället för alla motorer med samma motorkod är inte lika men i teorin så borde dom vara de.

som jag sa tidigare så stämmer inte alltid teori ihop med praktik.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 december 2009
#50
Froborg skrev:
Tyvärr så vet jag vad verkningsgrad är. det spelar ingen roll hur mycke man kan få fram på papper hur en sak fungera de är ändå i verkligheten den ska fungera. De är därför man gör en massa tester! Eller hur? annars så är tester helt onödiga.

kan ta några exempel att teorin och praktik inte alltid stämmer, ta en helautomatisk fabrik som tillverkar vevstakar till bilindustrin, alla stakar får inte samma vikt och man får även andra sortering, om teorin och praktiken alltid skulle stämma så skulle alla stakar väga exakt samma på milligrammet och aldrig få några andra sortering. För i teorin ska samma maskin göra exakt likadana stakar jämnt.

Eller om man ska chipa sin bil så får man mer effekt när man gör en individuell mappning istället för alla motorer med samma motorkod är inte lika men i teorin så borde dom vara de.

som jag sa tidigare så stämmer inte alltid teori ihop med praktik.

Vad är verkningsgrad då? Faktum är att man inte gör så mycket tester längre. Som exempel har krocktester av bilar minskats något enormt de senaste åren, man gör datorsimuleringar istället! Tester används idag för att säkerställa att den slutliga produkten verkligen överensstämmer med teorin, alla kan ju göra fel!

Ditt exempel med vevstakarna är ju helt fel. När man tillverkar en produkt så är man helt och hållet medveten om hur stort fel man kommer få. Därför finns något som heter tolerans. Ju snävare toleranser desto dyrare att tillverka, därför kommer vevstakarna från fabrik med fullt märkbara avvikelser, men alla avvikelser är inom de marginaler som tillverkarna teoretiskt har satt upp för att slutprodukten ska hålla måttet.

Samma sak gäller ditt exempel om chiptrimning. Olika toleranser medför olika effekt, även på bilarna direkt från fabrik. Dessutom slits motorer olika beroende på ålder/körsätt. Därför är det väldigt logiskt att en individuell mappning ger bättre resultat!

En tankeställare. Kan två olika saker väga exakt lika mycket? (Vi snackar gränsvärden, men tänk på det)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 december 2009
#51
Även om du skulle få en minimal effekt ökning kommer du ju ändå alldrig märka av den förutom att du kommer se de på broms pappret, du kan ju lika gärna plocka bort ac pumpen e ju större effekt vinst av de...


323 Inlägg
6 december 2009
#52
axelj skrev:
En tankeställare. Kan två olika saker väga exakt lika mycket? (Vi snackar gränsvärden, men tänk på det)

På papper ja i verkligheten kanske men mer åt nej hållet.


1 758 Inlägg
6 december 2009
#53
Froborg: Ärligt talat, tror du att du blir tagen på allvar när du påstår att 1+1 ibland ("om man har tur") blir 1,5?
Om teori och praktik inte ger samma resultat så har man troligtvis gjort något av följande:
1. Klantat till eller missat något i det teoretiska.
2. Klantat till eller missat något i det praktiska.
3. Gjort ett stort genombrott (av den kaliber som ger Nobelpris, ungefär...).
Senast redigerat av schnauz (6 december 2009)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 december 2009
#54
Froborg skrev:
axelj skrev:
En tankeställare. Kan två olika saker väga exakt lika mycket? (Vi snackar gränsvärden, men tänk på det)

På papper ja i verkligheten kanske men mer åt nej hållet.

Du ska veta att matematiken hanterar gränsvärden (något som jag inte tror att du gör, ens i verkligheten roll). Detta visar bara ännu en gång hur okunnig du är..
Får jag fråga varför du inte kommenterade resten jag skrev.

Hur kommer det sig att du är så otroligt negativt inställt till vetenskapen? Är det så att du är en av de tyvärr alldeles för många i vårat land som av någon outgrundlig anledning inte tycker om människor med högre utbildning? Kan det vara lite av den svenska avundsjukan? Oavsett vilket så skämmer du bara ut dig när du kommer med uppenbara felaktigheter.

21 761 Inlägg
6 december 2009
#55
En mycket trolig orsak (enligt min åsikt) till att teori och praktik inte alltid stämmer överens är att man inte har tagit med tillräckligt många variabler i den teoretiska beräkningen. Orsaken till detta kan iof vara "klantighet" eller helt enkelt att det är för krångligt/svårt att ta med alla variabler som krävs för att få exakt samma praktiska resultat som det teoretiska. smile

Enligt information som jag har läst på ett annat forum så har generatorer olika verkningsgrad bla beroende på varvtal, det gör att i vissa fall så kan en större generator ge mindre effektförlust än en mindre generator vid en specifik belastning. I vissa fall alltså. smile

Supraman
2 300 Inlägg
6 december 2009
#56
att byta generator för att få 1 hk extra är meningslöst.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök