3284
Sök

Knackande ljud i motorn på min hondas2000

263 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenare gott folk som rubriken lyder så har jag haft lite problem med knackande ljud i motorn, var på honda ställde ventilerna som man bör göra på en honda s2000 lite då o då men det slutade inte så felet ligger inte där, jag upplever det som att oljan skulle vara för tunn sen när jag kört ett tag och motorn blir varm kommer de ett skummt knackande ljud som låter väldigt högt som om de skulle vara någonting löst i motorn
låter nästan som ett kullager som gått sönder
hoppas ni förstår va jag menar

Svårt försöka förklarade men jag hoppas någon varit med om detta och förstår


//s

powered by stetsom

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
12 december 2009
#2
Har Du frågat på Honda Klubben?
Låter inte så bra det där...

mvh Jimmy Särås

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 december 2009
#3
Hm...Är du SÄKER på att det är motorn som knackar??? Kan som exempel nämna en S38 (BMW M5-motor) som jag felsökte. Symptomen var "knack" som följde varvtalet, antog att det var lagerknack...Nåja efter att jag plockat bort samtliga drivremmar så lät den inte längre...Oljudet visade sig komma från servopumpens axel som "rörde" sig lite för mycket in/ut pga för dåligt spänd rem (i kombo med något sliten pump kan man anta), vi spände remmen till korrekt spänning o allt har varit tyst sen dess och är det även idag mig veterligen...Nu säger jag inte att du har samma tur, men börja i rätt (billigaste) ände så att säg....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

263 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#4
kan inte veta säkert att det är i motorn men det låter som det, vet inte vart man ska börja och jag känner inte för plocka isär hela har dessutom inte den kunskapen till de vill helst inte göra saken värre än det kanske är men jag ska kika på remmen se om det kan vara de

powered by stetsom

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
#5
fr3:Det är inte remmarna som låter utan möjligtvis (om du har tur!) ett av "aggregaten" som drivs av remmarna (genarator/acpump/servopump/vpump/lpump...Med reservation för att du inte har alla dessa aggregat samt att vpump kan vara kamremsdriven, om motorn har kamrem vill säg...). Nu vet jag inte hur pass trångt det e på en S2000 men det är relativt trångt o bökigt på en M5, men att ta bort remmarna tog inte lång tid. Naturligtvis skall du endast provstarta bilen utan remmarna (max 30sek), anledningen till detta är att vpumpen är högst troligt remdrivem, och utan rem får du ingen cirkulation på kylvattnet. Har du tummen helt mitt i handen så lämna in bilen istället till en duktig mek som felsöker ordentligt, kan ju vara som så att ditt knackljud är en "känd åkomma" som en S2000 kunnig mek känner till isf...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

263 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#6
dawwe skrev:
fr3:Det är inte remmarna som låter utan möjligtvis (om du har tur!) ett av "aggregaten" som drivs av remmarna (genarator/acpump/servopump/vpump/lpump...Med reservation för att du inte har alla dessa aggregat samt att vpump kan vara kamremsdriven, om motorn har kamrem vill säg...). Nu vet jag inte hur pass trångt det e på en S2000 men det är relativt trångt o bökigt på en M5, men att ta bort remmarna tog inte lång tid. Naturligtvis skall du endast provstarta bilen utan remmarna (max 30sek), anledningen till detta är att vpumpen är högst troligt remdrivem, och utan rem får du ingen cirkulation på kylvattnet. Har du tummen helt mitt i handen så lämna in bilen istället till en duktig mek som felsöker ordentligt, kan ju vara som så att ditt knackljud är en "känd åkomma" som en S2000 kunnig mek känner till isf...

hehe tummen mitt i handen har jag inte men brukar inte ge mig på sånt jag inte e helt 100% på
bygger ju trots allt om de mesta på mina bilar.
de e kedja på hondan om jag inte e helt fel ut.
Jag har varit upe på honda snackat med dom och dom har lyssnat det var då vi bestämmde för ställa ventilerna vilket ändå behövdes göras men de funkade inte, får hitta någon nisse som är sugen på titta över de se om han kan hitta något

powered by stetsom


Sök