3476
Sök

Matnyttigt om förgasarturbo?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#1
Observera att det här är ett "bara-på-skoj-projekt"
Och jag är glad om skiten håller i 6månader ens lol

Så kan man få ett guide till hur man lättast bygger om till förgasarturbo?
Har läst på lite, Men säkerligen missat ngt.

Bilen i fråga är en Ford Sierra -83 med 2,0 Pinto motor och weber-förgasare big_smile

tips,trick eller genvägar?
Hur går man till väga helt enkelt? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

152 Inlägg
6 december 2009
#2
Två vägar att välja på. De har båda för och nackdelar.
Undertryckt förgasare(innan turbon); Enklast att montera, men man bör väl egentligen ha karbontätad turbo då. Fördelen är att du inte behöver kompensera bränsletrycket, nackdelen är att när du stänger spjällen och har lite varv, blir det sånt undertryck i förgasaren att den fryser! Det blir isbildning om man har otur.
Övertryckt förgasare(efter turbon); Kräver att du tätar förgasaren, och att du monterar bränsletrycksregulator kopplad mot laddtrycket.
Senast redigerat av SevilleDiesel (6 december 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#3
Haha, den med is i föggen lät ballt. big_smile
+ Att det alternativet var ju helt klart enklast. tongue

Ingen som har några tips på vart man skulle kunna sno olika delar ifrån isåfall? 
Och skulle man kunna få nå bilder på hur det ser ut?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 682 Inlägg
7 december 2009
#4
suga:
+du behöver inte trycksätta förgasaren
+behövs ingen dumpventil efter turbon
+Progressiv BTR behövs ej
+bränslepumpen behöver inte kunna leverera så högt tryck

-Dyrt( carbontätade turbos e dyra)
-Problem med att flottörhuset töms på bensin vid längre repor,därför måste du ha en jättestor förgasare.
-går inte att ha någon ic

trycka:
+Du kan ha ic
+billigare (du behöver inte ha carbontätad turbo)
+inga problem med kyla
+behövs inte en så stor fugge
+Kompressorsidan på turbon blir aldrig utsatt för vakum

-du måste trycksätta förgasaren
-behövs en dumpventil efter turbon
-Progressiv BTR behövs
-Du måste ha en bränslepump som leverer högre tryck

Om du har en Weber 32/36 DGV fugge så lönar det sig inte att trycksätta den(flotörerna knycklas ihop).

7 120 Inlägg
7 december 2009
#5
Varför måste han ha dumpventil?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#6
Skojj med lite bra att veta! smile
Ska se ifall man kan skrapa ihop lite delar nurå tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

152 Inlägg
7 december 2009
#7
Det om något avlastar väl systemet? Inget krav, men det funkar bättre så...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

4 682 Inlägg
8 december 2009
#8
Aerodynamik skrev:
Varför måste han ha dumpventil?

För att om man försöker skicka in ett kilo laddtryck in i en förgasare med stängt spjäll så kommer saker att gå sönder wink .

46 Inlägg
15 december 2009
#9
Om man har möjlighet att göra om sin Pinto-motor till insprutning istället för förgasare, gratis, är det värt att göra det? (Blir det enklare/bättre att montera turbo på den då?)

2.0 liters motor från en taunus handlar det om förövrigt. Insprutningssystem får jag från en sierra med samma typ av motor...


152 Inlägg
15 december 2009
#10
Varför inte bara lyfta över motorn rakt av i så fall?

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

46 Inlägg
15 december 2009
#11
Det har jag funderat över, men det finns nackdelar med det också... Jag har inte beslutat än hur jag gör, men det lutar åt att endast byta topplock och bränslesystem.
Tydligen ska det inte vara allt för krångligt att göra så.



Sök