2894
Sök

Ny koppling till 940 (m90)

46 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#1
har en 940 turbo med m46 låda, kopplingen slirar en del, så tänkte det ska ja ta ner lådan o fixa det så kan jag lika gärna byta till en bättre låda, en m90=)
hur som helst så vill ja försäkra mig om att inte kopplingen slirar när ja bytt till m90 lådan,
så frågan är, vad pallar en original koppling? (M90)
vad finns det för alternativ till kopplig (slinter osv)
och vart får jag tag på grejerna?
har ni tips på ett smidigt låd byte så meddela gärna av era erfarenheter.

tack på förhand.
MVH

1 915 Inlägg
30 december 2009
#2
nånstans runt 200häst klarar original lamell & tryckplatta.
Över det börjar det bli dax att byta till en -712 tryckplatta som klarar vridmoment upp till 525 Nm med standard organisk lamell.

Finns även bättre tryckplattor till M46 som klarar mer effekt med standard lamell.
finns på tex kgtrimning.com

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

46 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#3
tänkte använda mig av ett dubbelmassigt svänghju och originl tryckplatta, det skulle inte funka med en 6 puckad slinter till det?

__Mackee__ skrev:
Vilket svänghjul ska du köra med ? skulle de vatt jag skulle jag behålla de du har nu bearbeta om de till 240 mm lammel. sen kört 6 puck sinter och 712 plattan. sinter finns på klracing, kg har tryckplatta och lamell.
Kopplingarna är klena org min 940 turbo började slira med bara chip och laddtryck när man drog fullt.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 december 2009
#4
Det är inte lamellen som är svaga länken i m90 kopplingen, det är tryckplattan som är skit. Satsa på en "712 platta" de greppar mycket bra på originallamellen, sinter är bara overkill om du inte tänker toktrimma.

Jonas

Pan
30 december 2009
#5
Volvo_Mannen skrev:
Det är inte lamellen som är svaga länken i m90 kopplingen, det är tryckplattan som är skit. Satsa på en "712 platta" de greppar mycket bra på originallamellen, sinter är bara overkill om du inte tänker toktrimma.
Precis smile Men tips är ju att ha kvar ditt svänghjul du har nu köp inte ett dubbelmasse det är skit. Det går svarva om det du har nu så det passar. Vet inte hur 940 enkelmassesvänghjulet ser ut. Men jag har ett från en 740 så jag fick förlänga utrampningslagret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29740/706064_zmdjdw.jpg


Sök