okej, tack så mycket! tråden lutar mer och mer åt att det blir en ST verkar det som det ända jag önskar mer av den hade vart fyr- eller bakhjulsdrift, men det är ju inte så jätte viktigt kanske,
Om du jagar bakhjulssladd, så ger Focusen dig det på kommando, så styv som den är i röven. Syns ju tydligt när Clarkson kör den.
sant, men det är ändå nått speciellt med drift i bakdelen om man jämför men jag blir mer och mer övertygad för varje inlägg att det får blir forden
Värt att tänka på med MPS'en är att styrservon inte hänger med vid snabbt rattande t.ex konbana, inget jag upplevt själv då jag aldrig kört en MPS men har läst en hel dom om modellen.
Ja det är ju ett minus ju, hade ju kanske vart bra att veta hur mycket det ställer till det? eller om det bara är i väldigt extrema fall. men helt klart något tråkigt.
Var inte det något som kom fram under Teknikens Världs älgtest av standardmodellen och åtgärdades långt innan MPS kom? Eller Mazda fick aldrig bukt med det?
Tyvärr så har dom vad jag hört fortfarande inte fixat de, då det inte är speciellt många MPS ägare som svänger så snabbt med sina bilar så är det inte heller speciellt många som har anmält problemet till Mazda Sverige
Är inte det här lite som att jämföra Päron med Äpplen? Tror jag hade valt MPS.
Joo, lite så kanske, men det är ändå ett val som jag inte kan ta just nu så jag vill ha hjälp att bestämma mej. varför hade du tagigt MPS för? eller är det bara överlag att du föredrar den?
Kan säga att Forden är 2 bilar i en. Lugn och alldaglig, men samtidigt aggressiv och rapp. Det är inte världens "snabbaste" bil, men det finns en otrolig körglädje i den. Faceliften har även en mycket bättre inredning jämfört med tidigare modeller. Prismässigt så ligger ST bra till, man får otroligt mycket bil för pengarna. Kikade själv på andra märken, men då hamnar man oftast i en högre prisklass med sämre prestanda och utrustning. Reservdelar och service ligger lägre i kostnad än motsvarande bilar.
Har du chansen att ta en provkörning så kan jag lova att du inte kommer att glömma av ögonblicket då startknappen trycks in och motor tänder. (Tänk dock på att om du provar den gamla modellen så är det mycket som är annorlunda, tex: inredning, motor/avgas ljud etc) Är det något du undrar över så är det bara att fråga.
Har för mig att när jag beställde min i Januari så låg den på ca 13/14 000:-. Men det är inte det värsta, vänttiden på en Electric Orange är upp till 6 månader om man har otur.
Vilken är billigast i inköp då? Underhållskostnader?
Hur tålig är fyrhjulsdriften på Mazdan? Vet att Focusen har quaife-diffbroms i lådan, så den ska både driva bra och vara tålig mot enhjulsspinn.
Måste rätta dig där, sitter ej diffspärr i Focus ST. Däremot i RS:en sitter det en Quaife-diffspärr. Ungefär det man ger extra 100 000 för, Diffspärren, Steg 2/3 trim motormässigt samt sjukare färger =P Så en ST är väl värd sina pengar, drar på riktigt duktigt med Volvofemman. Kan dock inte uttala mig om Mazda 6 MPS, men snygg är den och fyrhjulsdrift lockar ju alltid i starter Går dessutom för övrigt att montera RS-delar i en ST, allt ska passa bolt-on såvitt jag förstått. Kolla på Focuserad's Focus ST; grymt fräsch 09:a
Måste rätta dig där, sitter ej diffspärr i Focus ST. Däremot i RS:en sitter det en Quaife-diffspärr. Ungefär det man ger extra 100 000 för, Diffspärren, Steg 2/3 trim motormässigt samt sjukare färger =P Så en ST är väl värd sina pengar, drar på riktigt duktigt med Volvofemman. Kan dock inte uttala mig om Mazda 6 MPS, men snygg är den och fyrhjulsdrift lockar ju alltid i starter Går dessutom för övrigt att montera RS-delar i en ST, allt ska passa bolt-on såvitt jag förstått. Kolla på Focuserad's Focus ST; grymt fräsch 09:a
Aha, jag trodde både ST och RS hade quaife-diff.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Precis som "Mechanimal" säger så passar dom flesta delarna från nya RSén även på ST. (Faceliften) Tex: Diff, Turbo m.m. Finns t o m ett projekt i England där man bygger om en standard ST till en RS replika. (Dock behövdes en mindre justering göras på kjolpaketet då RSén är några mm bredare i chassit.
men om jag ändå vill ha en fyr, eller kanske bakhjulsdriven bil som är i samma klass som focusen ungefär, prestanda och pris mässigt, vad hade ni föreslagigt då?
Det svåra är att matcha priset. Sneglade själv på en likvärdig Audi innan jag bestämde mig. (Visst Audi´n hade Quattro drivning och det har inte Forden, men istället får man 5 cylindrar) Bör tilläggas att Audi´n skulle ha blivit ca 100 000:- dyrare än Forden. (Och då var Forden nästintill fullutrustad och Audi´n i stort sett standard.) Och det är endast bilkostnaden, det sticker iväg ännu mera om man räknar in ägandekostnaderna. (Skatt & försäkring)
Men tips kan vara: * Audi´s vassare modeller. * Äldre Mitsubishi Evolution. * Äldre Subaru Impreza WRX STi. * Nissan 350Z.