3071
Sök

Xenon (ström) Problem

12 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#1
Satte i mitt xenon kit i min V40 T4 -98 igår och startade upp tändningen och då tändes bara den ena lampan. Och det visade sig att när man kopplar ur den ena så lyser den andre och vice versa. Och enda sättet att få båda att lysa var att ha ena lampan urkopplad när man startar bilen och koppla i sladden efter man startat bilen.

Vad kan detta bero på, är det bilen om inte orkar starta båda lamporna samtidigt?

Snälla hjälp mig!
Senast redigerat av JMF (30 december 2009)

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
2 januari 2010
#2
Det är ett ganska vanligt problem med aftermarket xenon. Min farsa har samma problem med en audi a6 och en honda crv.

Om någon har en lösning så skulle det vart kul.
Senast redigerat av eddhedd (2 januari 2010)


VAG-COM innehavare
83 Inlägg
2 januari 2010
#3
testa med bättre ballaster smile


allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
2 januari 2010
#4
Vissa produkter kopplar man extra jord samt + till tex batteriet, jag upplever att dom har inte detta bekymret. Medans dom som jag lr mina vänner råkat ut för har endast jord och ström från lampsockeln, vilket tydligen inte räcker, då xenon kräver en hel del för å starta! Så ibland tjänar man på å handla lite dyrare saker! Som nu i julklapp fick ja en xenonsats av tanten, från xenonkungen. inte startat det än då bilen byggs, men första intrycket är bra mycket bättre än alla andra satser ja har/haft!


3 295 Inlägg
2 januari 2010
#5
eller så kopplar man in ett Relä som separat strömmatning.. så fick jag göra på peugeoten, annars så komm det massa med störande felkoder på strömmatningar och grejor.
Senast redigerat av Slave_joe (2 januari 2010)


6 Inlägg
2 januari 2010
#6
är ju nått spec med v40 och styrningen av lamporna, vet inte riktigt vad det är men det är nå skumt!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 januari 2010
#7
Ett relä löser allt (nåja rätt kopplat det mesta utom lampvarningssystem...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#8
Tack för tipsen ska prova dom. Fick ett tips av en vän med samma problem på en Audi A4 -04 och han startade bilen i p-ljus läget och slog om till halvljus efter ca 20 sek och det hjälpte då generatorn laddade upp ballasterna med mer ström och fick på så sätt mer "kräm" för att tända xenon-lamporna! Ska antagligen prova att sätta i dom imorgon så återkommer med svar när jag testat!

308 Inlägg
3 januari 2010
#9
borde det inte bara räcka med att vrida om spaken till p-ljus och tillbaka så startar väl lamporna om? Även om bilen redan är igång?
Om man nu glömmer att starta den i p-ljus läge menar jag..


12 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#10
Har satt i dom igen nu och det funkar klockrent när man startar bilen med bara p-ljusena tända och väntar ca 15-20 sek innan man slår på halvljuset. Antagligen för att generatorn då hinner "ladda" ballasterna med den startström som behövs för att tända båda.

YipYip: har inte testat om det funkar men kan prova imorgon.

12 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#11
Det funkade bra att vrida om till p-ljus när motorn va igång och sen vrida tillbaka till halvljuset efter en stund om man skulle glömma göra det innan man startar bilen!

123 Inlägg
4 januari 2010
#12
konstigt. jag kan starta mina 4st 55w på en gång utan att bilen är igång. Köpta från china. 1000kr för 2st satser
Senast redigerat av Mr Pipen (4 januari 2010)


308 Inlägg
5 januari 2010
#13
så bra...tycker oxå det verkar mycket märkligt att det inte går starta upp båda direkt..ballasterna måste väl ändå kunna laddas upp och hålla laddningen innan du stänger av bilen liksom.
Men vad vet jag.


12 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#14
Ja man tycker ju det. Och det verkar inte vara relaterat till endast v40 för en polare hade samma problem på sin audi a4 1.8t -04..

2 982 Inlägg
5 januari 2010
#15
bbb skrev:
är ju nått spec med v40 och styrningen av lamporna, vet inte riktigt vad det är men det är nå skumt!

kan svara på den.
det gäller endast på S/V40 från 96-98.
dvs Fas 1.

de har h4 lampor där fasskiftningarna inte stämmer med xenonsatserna (i regel)
det enda man behöver göra är att byta plats på stiften på hel och halvljus. så löser det sig.

dock förstår jag att detta problem inte var relaterat till ts problem



Sök