3398
Sök

Fråga: Denna uppsjö av Coilovers..

OEM <3
6 957 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har en fråga som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.

Vilken hemsida med bilstyling man tittar på idag har på ett eller annat sätt Coilovers till salu.
Det finns ju inte ett märke direkt tongue

Det finns ju "budget" såsom TA Technix, Raceland. etc. Sen finns ju "värstingar" från HKS, H&R och många mer.

Till Jettan kan det tänkas bli en uppsättning TA i framtiden men om man har en nyare bil kanske
man vill satsa lite, får man en bra uppsättning fr. 4500-6000kr idag?

Kanske finns fler som vill ha tips och hemsidor så du som vet skriv gärna, märken som rekommenderas?
Vilka ska man passa sig för?

Mvh
Senast redigerat av Bjork (24 oktober 2009)

OEM <3

221 Inlägg
24 oktober 2009
#2
Såg en sida för kanske en månad sedan som hade ett mellanting var dock prissänkt till ca 6-7000. Som då hade så man kunde ställa in hårdheten i dämparna som man kan med "värsting" coilsen. Kommer fan inte på vart jag såg dom bara.

Jag kör själv med TA Technix men kan inte säga hur dom är då jag bara kört ca 10 mil med dom.

558 Inlägg
24 oktober 2009
#3
beror på vad du vill ha. vill du bara kunna ställa höjden så kan man ju köpa de billigaste. men vill du ha väghållning så får man oftast vad man betalar för

OEM <3
6 957 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#4
Typ K-sport? G&M? JOM? dom ligger ju mellan 4-7000kr.

OEM <3

221 Inlägg
24 oktober 2009
#5
Tror dom jag tänkte på hette XYZ men vet inte vart jag såg dom dock.

OEM <3
6 957 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#6
Joel89 skrev:
Tror dom jag tänkte på hette XYZ men vet inte vart jag såg dom dock.

Ligger ute såna på blocket för typ 6700kr.

OEM <3

45 Inlägg
24 oktober 2009
#7
dom billigare är väll i stort sett same shit diffrent name..


1 291 Inlägg
24 oktober 2009
#8
Många på rejsa är possitivt överraskade över sina k-sport/d2/xyz prylar. Då har dom givetvis räknat på vilka fjädrar dom skulle välja då man kan välja fjäderhårdhet i samband med köp av dessa.
Dessa har både komp och retur justerbar, dock inte för sig utan båda justeras med samma ratt.

Är man däremot ute efter fin väghållning så bör man veta vad man vill ha och hur olika instänningar påverkar bilen samt föra logg över justeringar. Ju fler inställingamöjligheter desto större krav ställs på föraren.

Coilovers för 3-5k bör man se som nya fjädrar och dämpare wink


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 januari 2010
#9
någon som kan länka till en sida som man kan köpa raceland eller JOM coils till en corrado ? har letat men hittar inget i sverige


OEM <3
6 957 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#10
CHEEVA skrev:
någon som kan länka till en sida som man kan köpa raceland eller JOM coils till en corrado ? har letat men hittar inget i sverige

Om du är inne på raceland kan du likväl köpa TA Technix?
http://www.blocket.se/stockholm/Coilove … 824921.htm

OEM <3

Lastbilschaffis
811 Inlägg
8 januari 2010
#11
en sak är säker iaf och det är att många coilovers är exakt likadana bara annan färg. Bra exempel är ju Ksport/D2 säkert XYB oxå osv. alla vill ha sin hacka av marknaden

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
9 januari 2010
#12
D2 satsar på ställbara underbar  men de kostar nog mellan 8-10 tusen men de är värda


4 001 Inlägg
9 januari 2010
#13
D2 & Ksport tillverkas väl i samma fabrik medans XYZ görs i en annan, jag tror inte det är så stora skillnader mellan dom.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 januari 2010
#14
kolvas skrev:
D2 & Ksport tillverkas väl i samma fabrik medans XYZ görs i en annan, jag tror inte det är så stora skillnader mellan dom.

Minna XYZ coilovers är iaf exakt samma som polarens Ksport. (samma bil osv).  XYZ coiloverna görs även dom i samma fabrik.

Något intressant är att nyare k-sport/d2/xyz använder numera samma packningar som i HKS dämparna. (äldre ksport/d2 är kända för börja läcka olja). 

Nyare versionen av dessa dämpare funkar riktigt bra.

Det man får tänka på som tidigare nämnt.  Väghållningen kan bli bra mycket sämre om man inte vet hur man ställer in dessa grejjer. Väldigt viktigt är t.ex höjdskilnad mellan bak och framvagn. Vinklarna på länkarmar påverkar. Så en extrem sänkning kan ge väldigt negativa egensaker på vissa bilar.

Vet själv från min förra bil hur mycket 1cm i höjdskilnad mellan fram o bakaxel påverkade hur bilen understyurde/överstyrde (viktförflyttning mellan axlarna).

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök