3364
Sök

Placering av bas i sedan (länk)

59 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har själv undrat över detta och även frågat om det här på forumet men aldrig fått några ordentliga svar. Hur ska man egentligen placera en baslåda i en sedan?

Jag har sökt här på forumet och det verkar som de flesta tycker att man ska ha basen framåt i en sedan och bakåt i kombi och kupé. Jag tyckte själv att jag fick bättre bas när den stod bakåt men då rekommenderade någon mig att tätat runt baslådan när den stod framåt, jag gjorde detta men tyckte fortfarande jag fick bättre när den stod bakåt så jag började läsa lite om det.

Jag hittade bl.a. denna sidan där de både förklara enkelt hur det funker och faktiskt bevisat det med mätningar i flera olika bilar och basen på flera olika håll, de har frekvenz mätt det med en spektrum analysator och bevisat det på så vis.

Som jag förstår det så ska basen vara riktad bakåt för både mest korrekt frekvenz återgivning och mest tryck i sedan,kombi och cupé, men jag vill gärna höra vad ni tycker och om ni tror detta stämmer.

http://www.installer.com/tech/aiming.html
http://www.installer.com/tech/aiming2.html

Jag skickade med två länkar för de var på två sidor.

MVH /realwatt

P.S Om ni själv mätt frekvenz kurvan i era bilar med basen åt olika håll så får ni gärna visa det här D.S

16 197 Inlägg
30 december 2009
#2
finns nog inga direkta svar på va som e rätt elle fel.. de hänger mycke på va de e för bil,hur mycke plåt de är i ryggstödet,va lådan har för avstämmning mm.  samt va för typ av bas man e ute efter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 december 2009
#3
Att man skulle kunna få lika korrekt återgivning av ljudet med basarna bakåt som med dom framåt har jag svårt att tro på, tryck får man dock mer av med basarna bakåt men det låter knappast bra. Har testat själv i min bil med flera olika basar och lådor och med basarna spelandes framåt (helst genom skidlucka) så lät det klart bäst, tryck finns också så det räcker till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

59 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#4
ChriZtoffer skrev:
Att man skulle kunna få lika korrekt återgivning av ljudet med basarna bakåt som med dom framåt har jag svårt att tro på, tryck får man dock mer av med basarna bakåt men det låter knappast bra. Har testat själv i min bil med flera olika basar och lådor och med basarna spelandes framåt (helst genom skidlucka) så lät det klart bäst, tryck finns också så det räcker till.

Men har du frekvenz mät bilen med basarn bakåt  och sedan framåt? För du får kanske en ljud förstärkning bakåt men med en jämnare frekvenz kurva så du behöver bara dra ner slutsteget lite.

Eller så låter det bättre med att ha basarna framåt i din bil av någon anledning.

5 Inlägg
31 december 2009
#5
Prova *Basarna bakåt med porten genom hatthyllan! wink Har byggt så på flertalet bilar! och det har alltid blivit ett väldigt bra ljud! Bästa av alla vart det med 2 st 12" fusion powerplant basar och en 16cm port genom hatthyllan! (76liter låda, 31cm lång port, basarna vända utochin samt fasvända) Oj vad det spelar!
Senast redigerat av Nickone (31 december 2009)


Hifi Freak
462 Inlägg
31 december 2009
#6
Nu kommer ja garanterat få påhopp. Men där basen låter bäst. Det är när den är monterad fram och speler ner mot golvet.

/Andreas


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2009
#7
T-RÖD skrev:
Nu kommer ja garanterat få påhopp. Men där basen låter bäst. Det är när den är monterad fram och speler ner mot golvet.

/Andreas

Beror ju på med......
Definiera låta bäst för ALLA?
För dig o mig ja......får man till en fronbyggd sub BRA så har man klockren frekvensgång.....men det finns ju de som vill ha mer hissad bas än oss med wink

Dock kan vinkeln påverka hur mkt hörnladdning man får ner mot golvet....bara att labba smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

9 117 Inlägg
31 december 2009
#8
Hade en sluten låda med 2st 12" basar i min gamla VW Vento, provade att vända lådan åt båda håll men spelade bäst med basarna bakåt. 740n ja hade innan hade jag 2st 8" basar i, och den spelade bäst med basarna framåt. Bästa är väl att testa sig fram och se vad man själv tycker.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 december 2009
#9
realwatt skrev:
ChriZtoffer skrev:
Att man skulle kunna få lika korrekt återgivning av ljudet med basarna bakåt som med dom framåt har jag svårt att tro på, tryck får man dock mer av med basarna bakåt men det låter knappast bra. Har testat själv i min bil med flera olika basar och lådor och med basarna spelandes framåt (helst genom skidlucka) så lät det klart bäst, tryck finns också så det räcker till.

Men har du frekvenz mät bilen med basarn bakåt  och sedan framåt? För du får kanske en ljud förstärkning bakåt men med en jämnare frekvenz kurva så du behöver bara dra ner slutsteget lite.

Eller så låter det bättre med att ha basarna framåt i din bil av någon anledning.

Nix det har jag inte gjort, förlitade mig istället på mina öron när jag testade och kom då fram till att med basarna bakåt så blev basen väldigt bumlig och släpig, inte alls kul att lyssna på. Vist trycket var det inget fel på men med en korrekt byggd låda som har basarna spelandes framåt och riktigt tätad runt om mot skuffen så trycker det också på helt okej, och låter bra!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Hifi Freak
462 Inlägg
31 december 2009
#10
Ja ska man spela spl. Och kunna spela så högt som möjligt. Då är väll inte frontsub ett alternativ. Men tyckte han frågade om bäst bas. Men bäst är ju också svårt. Ljud är ju väldigt indivuduelt vad man tycker låter bäst.

Men vill man komma så nära hem hifi som möjligt. Då rekomenderar ja frontsub. Men som sagt många faktorer som spelar in. bla vad han är ute efter för ljud och mycket han är vilig o bygga om i bilen.

Vill man kunna spela högt utan o såga sönder bilen. Med högtalare i org hål. Kör baslådan framåt o spela ut genom skidluckan. Men ingen regel utan undantag. Det bästa är om man kan labba lite med olika plaseringar på lådan och olika lådkonstruktioner.

Lycka till..

/Andreas

Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:
Nu kommer ja garanterat få påhopp. Men där basen låter bäst. Det är när den är monterad fram och speler ner mot golvet.

/Andreas

Beror ju på med......
Definiera låta bäst för ALLA?
För dig o mig ja......får man till en fronbyggd sub BRA så har man klockren frekvensgång.....men det finns ju de som vill ha mer hissad bas än oss med wink

Dock kan vinkeln påverka hur mkt hörnladdning man får ner mot golvet....bara att labba smile


3 466 Inlägg
31 december 2009
#11
Testa att bygga en Bandpasslåda och dra en 6" port in genom skidluckan eller rakt genom hatthyllan..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

59 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#12
Men man fick ju ett väldigt bra svar över varför många basar spelar bättre när baklukan är öppan och basarna riktade framåt.

Vad tror ni att ha basarna spelande ner mot golvet under hatthyllan i en sedan? Jag har sett många hembio subbar som har gjort på det viset.

59 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#13
Hejsan igen!

Nu har jag varit ute och gjort lite olika mätningar i min bil. De är gjorda med micken i framsätet vid lyssnings höjd ungefär och med pinknoise på samma volym hela tiden. Det var endast basarna som var inkopplade. Mätningarna gjordes med skidluckan nerfäld

Basar bakåt= ca 96-97 db oc en liten peak vidca 50hz

Basar framåt utan tättning= ca 92-93 db och kurvan ser likadan ut som med dem bakåt.

Basar framåt med tättning= ca 89-92 db och kurvan går lite djupare men inte mycket.

Basar framåt med öppet bagage=95-97db och inte fullt så peakad kurva.

Nu när jag har tättat så har jag gjort det med utsågade spånskivor och sen tejpat vi alla små springor, jag har också dämpar runt om skivorna och fyllat bagaget med dämpull. Jag vet inte hur jag ska göra det mer tätt utan att behöva bygga en helt ny låda och fogskumma runt den (som jag inte vill göra i denna bilen).

Jag undrar bara varför så många är emot att ha baslådan bakåt, man har det ju i cupé och kombi för att det ska studsa på bakluckan först men varför kan man inte ha det så i en sedan?

Sen undrar jag om någon har testat att ha basarna bakåt och sedan vänt på dem och tätat och fått högre db?

MVH realwatt
Senast redigerat av realwatt (8 januari 2010)

4 693 Inlägg
8 januari 2010
#14
Vart hade du tänkt att basen skulle studsa in i kupen då? smile

Booyakasha!

59 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#15
Genom mina två portar i hatthyllan och genom skidluckan.

2 914 Inlägg
8 januari 2010
#16
Softis skrev:
Vart hade du tänkt att basen skulle studsa in i kupen då? smile

han hade skidluckan nerfälld.

men du hade en volvo 744a?? vad var det för basar du hade? pröva bygga en portad låda med basen frammåt, tätat och porten genom skidluckan. går dock bara med 10" och neråt. (12" går inte under hatthyllan). och enligt mina egna erfarenheter så är det ingen höjdare att vinkla dom snett uppåt. all bas försvinner som på nåt konstigt sätt. dock hade jag mina basar på skivan som går över reservhjulet. MEN får även den effekten inomhus att all bas bara försvinner. skumt som fan men sånt som händer tongue.

59 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#17
Nä det är en 854 jag har. Jag har redan testat att ha de framåt ju och tätat så gtt det gick och det blev inte bättre, det spelade till och med tystare än utan tättning det först när jag öppnade bakluckan ljudet ökade.

Hewi
571 Inlägg
10 januari 2010
#18
Tätade du även alla hål i hatthyllan och annat runtomkring? Det brukar finnas ngn typ av ventilation imellan kupé och bagage som också måste tätas. Tycker att db inte borde ha ökat när du öppnade bagageluckan om du hade lyckats med tätningen nämligen , kan inte se att det skulle öka av ngn annan anledning iallefall. Kul och intressant att du tar dig tid och labbar med mätutrustning o allt!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt


Sök