2997
Sök

Volvo 740 -89 Generator glapp

DLS
1 147 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har ett problem med min volvo 740.

När jag startar min bil lyser inga kontrollampor, efter ett tag så börjar alla kontrollampor lysa väldigt svagt och blinkande. Gasar jag på rätt kraftigt försvinner lamporna ett tag men återkommer alltid.

Problemet har jag haft tidigare (bara när det är kallt ute) men då spände jag remmen och sen dess har det inte varit strul med något fram tills nu och jag märkte det när jag var på väg hem, då plötsligt alla kontrollamporna började lysa samt att stereon startade-stängde av sig-startade osv så jag misstänkte väl att generatorn inte laddade batteriet.
Jag laddade det under 24-timmar och provade att sätta in det, men som vanligt lyser alla kontrollampor lite svagt.

Hur kan man felsöka? Kan det vara generatorn som är dålig eller är det någon jord eller något som kortsluter eller vad är vanligast? Googlat lite men hittar ingen fyndig information.

/Robin

21 761 Inlägg
6 januari 2010
#2
Kolla upp hur kolen ser ut på laddregulatorn, de kanske är nötta. Kika även så att kablarna sitter som de ska på generatorn och att inte någon metalltråd från kablarna kommer åt jord. smile

DLS
1 147 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Kolla upp hur kolen ser ut på laddregulatorn, de kanske är nötta. Kika även så att kablarna sitter som de ska på generatorn och att inte någon metalltråd från kablarna kommer åt jord. smile

Tack ska genast checkas!

Om kolen är slut, vad är lämpligast att göra?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 januari 2010
#4
huntelaar skrev:
Drönirettab skrev:
Kolla upp hur kolen ser ut på laddregulatorn, de kanske är nötta. Kika även så att kablarna sitter som de ska på generatorn och att inte någon metalltråd från kablarna kommer åt jord. smile

Tack ska genast checkas!

Om kolen är slut, vad är lämpligast att göra?

byta smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

DLS
1 147 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#5
Hela regulatorn? Eller bara kolen? smile

Tekniker
624 Inlägg
6 januari 2010
#6
Byt ut kolen, eller kolla så den är ordentligt jordad. kontrollera så att den laddar med en vanlig amp eller volt mätare


DLS
1 147 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#7
Ravi skrev:
Byt ut kolen, eller kolla så den är ordentligt jordad. kontrollera så att den laddar med en vanlig amp eller volt mätare

Har checkat det och den är ostabil, ena stunden hoppar den upp i normalt laddningsläge, nästa sjunker volten.

Tekniker
624 Inlägg
21 761 Inlägg
6 januari 2010
#9
Personligen skulle jag aldrig byta enbart kolen, jag byter hela regulatorn istället. Ser ingen vits med att löda om ett par fjuttiga kol när regulatorn ändå inte kostar en förmögenhet precis. smile

Men det är ju jag det. wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2010
#10
har för mg att en regulator kostar 100:- på biltema  så det är inte stora pengar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

14 Inlägg
11 januari 2010
#11
vart samma för mig för 2 timmar sen (Volvo 460 -95), kontrollamporna börja lysa lite svagt och sedan börja stereon flimra. Fick köra med startkablar och varva motorn på runt 4000 RPM för att kunna ta mig hem.

Tänkte lämna in bilen, men kanske bör kolla kolen först?

Följ strömmen..
233 Inlägg
11 januari 2010
#12
Väldigt ovanligt att det är kolen när lampan/lamporna glöder. Brukar vara diodbryggan som gått sönder eller i alla fall en eller ett par dioder. Kan även vara statorlindningen dock inte alls lika ovanligt.


Sök