3503
Sök

Kylfläkt ford sierra!!!

5 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
hej jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer:P, min ford sierra 2.0 clx -91, det sitter ju en elfläkt i den?? min fråga lyder: eftersom temp mätaren är trasig på den så vet jag inte om den blir överhettad för fläktarna snurrar ej på tomgång + att det kommer ingen värme in i kupen måste det vara så att fläktarna är pajj eller kan det vara nå annat fel?, om jag fattat rätt så går väll elfläktarna igång endast när det behövs så?

TACKSAM FÖR SVAR!!smilesmilesmile

17 Inlägg
12 januari 2010
Fläkten går bara igång när det behövs och den är temostat styrd. Kommer inte ihåg hur det är på sierran med den motorn, om det är samma som tempmätaren eller om det sitter separata. Men om det inte kommer någon värme i bilen så blir den ju iaf inte överhettad smile

Så är det faktiskt!

5 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
så om det inte kommer nån värme då kan inte motorn överhettas?, det lät tryggt tack för svaret smile

2 845 Inlägg
12 januari 2010
poppen skrev:
så om det inte kommer nån värme då kan inte motorn överhettas?, det lät tryggt tack för svaret smile

Jodå, det kan den visst det wink Om det inte finns cirkulation så kommer den att koka, men jag antar du har kylvätska så den är full.

På forden tror jag givaren till tempmätaren sitter framtill på toppen, minns inte riktigt men jag har för mig det.

Kommer det inte nån värme alls ur elementet?

Proffa
282 Inlägg
12 januari 2010
Fel, fel, Fel!  Om det vid körning slutar komma varmt in i bilen så är antingen kylvätskan inte och cirkulerar pga stock, söndrig vp eller dyl. Eller så har kylvätskan läckt ut och då kommer det ej heller varmt in i bilen och bilen överhettas med stor sannolikhet..
Samma sak med tempmätare, om glycoenl "tar slut" runt givare så kan den ge felaktiga utslag..
Om det är en DOCH som jag antar, så har den givare i termostathuset för fläkt/fläktar. CHV:n vet jag däremot ej hur har...

EDIT...du hann före.. wink
Senast redigerat av thePaavo (12 januari 2010)

5 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
oke, men kylvätsa har jag men just för att tempmätarn är pajj och fläkten snurrar ej men tänkte de kan bero på att den går igång typ när jag kör? hur kan jag vet om fläkten snurrar???sad

Sök