2935
Sök

Hur ska jag koppla?.. 1ohms last..

21 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Hallå..
Det är som så att jag har en Kicker L5 12" och ska köpa 2st 10" eller 12" basar till. Kickern har dubbla 2ohm spolar och elementen jag har kikat på 8ohm enkel spole och 500wrms vardera (12").

länk till basarna:
http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=929.

Jag undrar då hur jag ska koppla basarna för att hamna på så låg ohm som möjligt? Jag har ett Sinus Live sla 1500V2 (alltså den senaste versionen av steget) som ska driva allt och det ska va 1ohm stabilt 1500wrms. Räcker klart inte fullt ut men det räcker långt iaf...

Skicka gärna länk "eller nåt" till ett kopplings schema smile

Mvh

Bas älskare
716 Inlägg
13 januari 2010
www.rockfordfosgate.com! där har du de mesta wink

stahre
13 januari 2010
Impetus skrev:
Hallå..
Det är som så att jag har en Kicker L5 12" och ska köpa 2st 10" eller 12" basar till. Kickern har dubbla 2ohm spolar och elementen jag har kikat på 8ohm enkel spole och 500wrms vardera (12").

länk till basarna:
http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=929.

Jag undrar då hur jag ska koppla basarna för att hamna på så låg ohm som möjligt? Jag har ett Sinus Live sla 1500V2 (alltså den senaste versionen av steget) som ska driva allt och det ska va 1ohm stabilt 1500wrms. Räcker klart inte fullt ut men det räcker långt iaf...

Skicka gärna länk "eller nåt" till ett kopplings schema smile

Mvh

För det första, köp INGET från billebro, jag med flera kan intyga om att det är rent skit och bluff! Eller så googlar du lite på namnet så kommer du få 5milj träffar om deras verksamhet.

För det andra så tycker jag inte du ska blanda olika element med varandra, och framförallt inte olika storlekar. Är du inte nöjd med kicjer basen, och vad är det isåfall du vill förbättra?

För det tredje så är det elementet du länkat till egentligen en PA bas (sedd för hemmabruk) och dessa brukar i regel kräva jätte stora volymer för att spela bra i bilen.

För övrigt kan du kolla här hur du kopplar olika basar med olika talspolar för att få rätt last till steget, eller 1 0hm i detta fall. http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … fer_imp=2,
mvh

3 466 Inlägg
13 januari 2010
Skaffa hellre en till lika dan bas men då innebär det att du får en impedans på 2ohm totalt.
Eller säljer du kickern och skaffar 2 andra basar med ex 2x4ohm talspolar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Snyggt smile det va just ett sånt svar jag va ute efter.. Tack!
Jag följer dina råd..

Jag har inte börjat bygga än, men det kommer igång till våren och då vill jag ha riktigt mycket tryck. Bygger antagligen med glasfiber i skuffen, det vill man inte bygga om bara för att jag kanske skulle vilja ha ett par basar till senare annars.
Jag har ett Dls Ca21 (350wrms i 4ohm bryggat) + ett steg för hemma bruk (inbyggnad i låda till bas) som jag mer än gärna vill byta bort om det är nån som är intresserad. Ett monoblock och/eller en konding med voltmeter skulle sitta fint till Sinus steget.

3 466 Inlägg
13 januari 2010
Impetus skrev:
Snyggt smile det va just ett sånt svar jag va ute efter.. Tack!
Jag följer dina råd..

Jag har inte börjat bygga än, men det kommer igång till våren och då vill jag ha riktigt mycket tryck. Bygger antagligen med glasfiber i skuffen, det vill man inte bygga om bara för att jag kanske skulle vilja ha ett par basar till senare annars.
Jag har ett Dls Ca21 (350wrms i 4ohm bryggat) + ett steg för hemma bruk (inbyggnad i låda till bas) som jag mer än gärna vill byta bort om det är nån som är intresserad. Ett monoblock och/eller en konding med voltmeter skulle sitta fint till Sinus steget.

Vad har du för bil som du ska bygga i?

21 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Audi 80 kombi

3 466 Inlägg
13 januari 2010
Impetus skrev:
Audi 80 kombi

Ska du tävla med ljudet?
För isf skulle jag rekommendera att börja med en vanlig låda som du kan flytta och modda lite, sen när du känner dig nöjd så är det bara att börja plasta big_smile

I vilket fall så e det bara att höra av dig om du behöver hjälp med ngt, bor ju ganska nära?

21 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Ahaa det gör vi ja!! Kanon, jag behöver all hjälp ja kan få. Första gången jag bygger denna storleken i bil.. tongue

21 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Och ja, det kan nog ju va en bra idé att ställa upp i en tävling smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 januari 2010
Impetus skrev:

Häng på Micke o dem andra från stan när Blekinge Bilradio i Ronneby har nästa tävling tex.
27 Mars är nästa gång.

Tycker Digitalcompaniet i Kristianstad kan ha nån tävling även i år.
Senast redigerat av Frippe_L (13 januari 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

3 466 Inlägg
13 januari 2010
Frippe_L skrev:
Impetus skrev:

Häng på Micke o dem andra från stan när Blekinge Bilradio i Ronneby har nästa tävling tex.
27 Mars är nästa gång.

Ja det hade varit roligt!  Har du varit på tävling innan?

Sök