2687
Sök

Min DVD-Spelare spelar bara upp vissa .avi filer.

5 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#1
Jag har en lg dvx-482h som jag har ett problem med. Det är så här att .avi filer stöds på dvd-spelaren och för det mesta fungerar det men nu så har den börjat hoppa över massa filer. när jag trycker på en film så laddar den och sen går vidare till nästa film..och vissa startar direkt.. vad ska jag göra, tacksam för Hjälp :-)

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2010
#2
Kolla om du har stöd för DivX-filmer. Tror att det är det som spökar.

Lika om du ej får ljud med en DVD-spelare som klarar DivX så kan det
vara att ljudet på filmen är kodat i AC3 (och ej motsvarande MP3).

Edit:
Såg att den hade stöd för DivX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=425312
Senast redigerat av steifan (13 januari 2010)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 januari 2010
#3
Och AC3 ljudet betyder egentligen bara att du inte får just ljud (om du nu inte har stöd för de) men bild ska du ändå få.
Tyckeru ska lämna in den på service?


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
14 januari 2010
#4
Lär ha med codecs att göra. .avi kan ju baseras på apmånga olika codecs. Så att säga att en spelare stödjer .avi är som att säga att en spelare stödjer "filmer". För spelarna stödjer oftast långt ifrån ALLA codecs, tyvärr. Har en Pioneer-spelare som ska stödja det mesta (och med sitt pris på närmare 7.000 kr så borde den det). Men så är det ju inte som sagt. Det är oftast dom vanliga codec-formaten som stöds och inget mer.

Man får helt enkelt vänja sig vid att bränna i DVD-video format eller att konvertera till annan codec.


huh?
10 427 Inlägg
14 januari 2010
#5
Mortalis skrev:
Och AC3 ljudet betyder egentligen bara att du inte får just ljud (om du nu inte har stöd för de) men bild ska du ändå få.
Precis som jag skrev wink


VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 januari 2010
#6
Då läste ja upp-o-ner trött som ja e tongue


huh?
10 427 Inlägg
14 januari 2010
#7
Här har vi någonting intressant från http://en.wikipedia.org/wiki/Xvid:

Xvid encoded files can be written to a CD or DVD and played in a DivX compatible DVD player. However, Xvid can optionally encode video with advanced features that most DivX Certified set-top players do not support. Files encoded with global motion compensation, Qpel, MPEG quantization, multiple B-frames or files that exceed the VBV limitations may not play back properly on DivX Certified hardware devices.

Filmer (som trådskaparen antagligen tittar på) är kodade i Xvid (största sannolikhet) och
dvd-spelaren har inbyggt stöd för DivX som inte har lika många funktioner som Xvid
vilket kan störa möjligheten att spela upp (enkelt förklarat).

Finns dock vissa som framställer såna filmfiler som vänligt nog anpassar kodningen
för att de ska vara kompatibla med vanliga dvd-spelare som har DivX-stöd.
Offrar lite eventuell bildkvalitet för att kunna få god kompabilitet.



Sök