3391
Sök

Turbo + GOLF IV 1,6 16V ?

196 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena, är lite småsugen på att lira på en turbo på min 1,6 liters maskin, undrar vad jag ska tänka på, såg att det var någon tjej som hade dessutom monterat turbo på en Lupo, så om hon kan det, varför skulle inte jag kunna göra det. Men lite tips uppskattar jag. och inte en massa snack om att jag ska byta till en GTi motor och bla bla bla eller att jag ska byta bil, det blir billigare..... och jag menar inte att min bil ska ladda 1,4 bar, utan ett rimligt laddtryck som inte tär på motorn osv....

Det är standard på nya golfarna, TSI, det är ju en 1,4 med turbo.


2 665 Inlägg
17 januari 2010
#2
TSI är kompressor och turbo.

Första problemet blir att den inte går att besikta o är olaglig att köra.

O eftersom du är en fattig student så blir det nog tufft. Mindre än 15lakan blir nog svårt.
Stort bra garage och mek o svetskunskaper har du antar jag.

Lupo tjejen har en händig kille som mekar.

Jag är inte så insatt men förstår att det är mycket att göra.
Bygga grenrör till turbon. (finns det plats?)Det blir väldigt varmt där.
Dra oljeslangar till turbo. Var ska de kopplas in?
Bygga downpipe.
riva hela fronten o montera IC
bygga rör till IC o till motorn.
Bygga om elektroniken som styrmotorn.

OSV

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

196 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#3
Rickard-v skrev:
TSI är kompressor och turbo.

Första problemet blir att den inte går att besikta o är olaglig att köra.

O eftersom du är en fattig student så blir det nog tufft. Mindre än 15lakan blir nog svårt.
Stort bra garage och mek o svetskunskaper har du antar jag.

Lupo tjejen har en händig kille som mekar.

Jag är inte så insatt men förstår att det är mycket att göra.
Bygga grenrör till turbon. (finns det plats?)Det blir väldigt varmt där.
Dra oljeslangar till turbo. Var ska de kopplas in?
Bygga downpipe.
riva hela fronten o montera IC
bygga rör till IC o till motorn.
Bygga om elektroniken som styrmotorn.

OSV

En sak vill jag påpeka, jag har jobbat på VAG verkstad och den gammla TSI motorn med kompressor & turbo är slopad, in de nya GOLF 6:orna sitter det endast turbo.


2 665 Inlägg
17 januari 2010
#4
Miniblock skrev:
En sak vill jag påpeka, jag har jobbat på VAG verkstad och den gammla TSI motorn med kompressor & turbo är slopad, in de nya GOLF 6:orna sitter det endast turbo.

Åfan är det så. Jäklar vad bra men det skulle ju vara turbon som skulle bort inte kompressorn.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

196 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#5
Rickard-v skrev:
Miniblock skrev:
En sak vill jag påpeka, jag har jobbat på VAG verkstad och den gammla TSI motorn med kompressor & turbo är slopad, in de nya GOLF 6:orna sitter det endast turbo.

Åfan är det så. Jäklar vad bra men det skulle ju vara turbon som skulle bort inte kompressorn.

Nejfan, kompressor är ju så tråkigt, turbo är roligare!


2 665 Inlägg
17 januari 2010
#6
Tänk på målgruppen för golf 1,6.

95% av alla 1,6 motorer är aldrig över 3500varv.

Turbon måste upp i varv för att komma igång.
Kompressorn laddar från start o det skulle sitta fint när man ska iväg.
Det är ju därför de hade kompressor på 1,4an. för många kopplas nog knappt turbon in.

turbo: 1500varv 25hk  5500varv 110hk
Kompressor: 1500varv 40hk  5500varv 110hk
Enkelt utryckt inga fakta siffror men så tänker jag.

Kompressor mer effekt i början o upp. (men inte lika högt upp i varv som en turbo)
Turbo topp effekt

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Evolution garage
275 Inlägg
19 januari 2010
#7
Oj ni får det att låta så krångligt. smile
Jag laddar bara 0.5 och får ladd redan vid 2500varv. (har en liten turbo)
Den är otroligt roligare att köra nu! big_smile
Du kan ju kolla in min projekttråd om du vill.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 87&p=9

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-

2 665 Inlägg
19 januari 2010
#8
MissMums skrev:
Oj ni får det att låta så krångligt. smile
Jag laddar bara 0.5 och får ladd redan vid 2500varv. (har en liten turbo)
Den är otroligt roligare att köra nu! big_smile
Du kan ju kolla in min projekttråd om du vill.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 87&p=9

Det är väl inget tidigt ladd. Då är den lika klen som vanligt upp till 2500.

Orginal motorn (den vanliga 1,8t) i min passat laddar redan från ca 1800varv

Men din lilla lupo är nog roligare att köra.....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Evolution garage
275 Inlägg
21 januari 2010
#9
Rickard-v skrev:
MissMums skrev:
Oj ni får det att låta så krångligt. smile
Jag laddar bara 0.5 och får ladd redan vid 2500varv. (har en liten turbo)
Den är otroligt roligare att köra nu! big_smile
Du kan ju kolla in min projekttråd om du vill.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 87&p=9

Det är väl inget tidigt ladd. Då är den lika klen som vanligt upp till 2500.

Orginal motorn (den vanliga 1,8t) i min passat laddar redan från ca 1800varv

Men din lilla lupo är nog roligare att köra.....

hehe ja det beror ju på vad man jämför med.
Vissa har ju ladd vid 4tvarv med. smile
jag har bytt ut downpipen och hela systemet till 2,5" så den
är lite rappare på gasen än innan.
Det är ju ett enkelt tips om man vill få en piggare känsla i bilen. smile

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-


Sök