D21, modellen som fanns fram till 98 hade i grunden tre motoralternativ.
Bensin
-4cyl 2.4L från början bara förgasare på ca 100hk, 94-95 kom den med direktinsprutning runt 125hk
-V6 på en 150hk
Diesel
-TD25, en icketurbo 2.5L 4:a på 75hk, kom senare med turbo och blev något piggare men den var ganska ovanlig.
-Sen fanns även SD23 på Diesels innan/tidigt 90, denna motorn kan jag inget om.
Dessa dieslar är inget som går att trimma med elektronik, gamma hederlig stånkdiesel som bara går och går. Jag har haft 3st TD25 och alla körde jag från ca 20k mil till 35k mil utan några som helst problem. 0.7-0.8L/mil.
D22 som kom 98 och kördes fram till 01/02 så blev det i sverige två alternativ. Bensin eller Diesel
-Bensin var samma 4:a på 2.4L fast lite mordeniserad, vanligast på 2wd men finns ändå många 4wd
-Diesel 2.5L Turbo med Intercooler (103hk).
2002 kom version 2 av D22:an med lite annat utseende på utsidan och med en ny motor (YD25?) 136hk, det är denna motor som rasar på löpande band vid 15000 mil. Har du en sån så byt ramlager omgående!
Vilken bil du bör satsa på, tja... det beror på hur mycket du skall köra. Kör du lite och vill ha en relativt billig bil så köp en D21 med V6. Den raka 4:an utan insprutning är inget å ha, dricker 2L/milen hur man än kör och den går ändå inte fort. Har haft uppe en sån i 140 en gång men det tog väl 2-3mil på motorvägen.
Att försöka att trimma någon av dessa bilar kan du mer eller mindre glömma, kommer aldrig att hända något i vilket fall
V6 kommer åter igen ge dig mest i såna fall.
Lycka till
Tveka inte att ställa ytterligare frågor, har ändå haft och kört 5-6 king cabs.