3431
Sök

Trimma King Cab bensin&disel !

6 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#1
Hallå, nu börjar det närma sig köp av första bilen:)
Jag hade tänkt mig då en stadig King Cab som är äldre än -99.
Vet inte än vad jag ska ha lite mer exakt, ska jag ha disel eller bensin? 4 eller 6 cylindrig för jag vill jn inte att det ska va allt för dyrt men ändå ha nåntans runt 100hk och kanske lite mer, vad är rekomenderat att trimma med, tex trimbox, annat luftfilter och uppskattar gärna andra tips om modefikationer så den blir riktigt rå! Helt klart ska ja sätta på ett par 35"or!
Tack på förhand! smile
/MVH snart 18åriga bonden

118 Inlägg
9 januari 2010
#2
Är nog väldigt  svårt att få tag i bensinare. Och då finns det bara 4.or. Diesel får det bli med en trimbox. Men se upp de är ganska känsliga motorer. Lätt att få ras.


6 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#3
tack för svar!
men nackdelen med bensinare är att dom är 2wd och saknar fyrhjulsdriften som ja vill ha, har du något tips hur jag kan göra förutom diseltrim? annat luftfilter om det är värt det och liknande?

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 januari 2010
#4
hmm luft filter ger dig inget.. MAX 2 hk kanske big_smile men de är inget du känner av smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

6 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#5
okej:P kanske inte värt pengarna då neutral
men hur mycket effektökning kan en diselbox ge? yikes

Whatever :)
1 652 Inlägg
13 januari 2010
#6
mjo de beror väl lite på.. vad boxen är programerad till att ge och öppna ? smile de är olika.. vet att min polare hade en V70 dieasel turbo.. men han hade i en sån här så kallad trimbox men lovar att min 16v orginal drog den hur lätt som helst big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

820 Inlägg
13 januari 2010
#7
Diesel är ju det självklara valet på en sån bil tycker jag, men om du köper en lite äldre med meknisk pump så är det billigare och trimma, har för mig att dom äldre dieselsexorna håller bättre också, är dock inte riktigt säker!

Om man säger

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 januari 2010
#8
Dieselsexa i kingcab? När då? Mig veterligen är den enda sexan i dom en bensin-v6:a. Min erfarenhet av kingcabar är att dom är oerhört slöa, även om dom har turbo. Men en trimbox gör dom ju lite bättre. (förutom den senaste navaran som pinnar på ganska bra original)

35:or går o få dit om man höjer en del, men dom kommer o förvandla en redan trött bil till en jättetrött bil...

Tänk oxå på att innan köp kolla efter rost noga, dom har väldigt bristfälligt rostskydd och ramen är särskilt utsatt. Den rostar upp inifrån o ut så den kan se frisk ut men vara nästan bortrostad. Inte kul om den viker sig bakom hytten...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

820 Inlägg
13 januari 2010
#9
henke_99 skrev:
Dieselsexa i kingcab? När då? Mig veterligen är den enda sexan i dom en bensin-v6:a. Min erfarenhet av kingcabar är att dom är oerhört slöa, även om dom har turbo. Men en trimbox gör dom ju lite bättre. (förutom den senaste navaran som pinnar på ganska bra original)

35:or går o få dit om man höjer en del, men dom kommer o förvandla en redan trött bil till en jättetrött bil...

Tänk oxå på att innan köp kolla efter rost noga, dom har väldigt bristfälligt rostskydd och ramen är särskilt utsatt. Den rostar upp inifrån o ut så den kan se frisk ut men vara nästan bortrostad. Inte kul om den viker sig bakom hytten...

Då mindes jag helt fel tongue Blandar nog ihop den men nån annan japanarpickis tongue

Om man säger

2 Inlägg
22 januari 2010
#10
D21, modellen som fanns fram till 98 hade i grunden tre motoralternativ.
Bensin
-4cyl 2.4L från början bara förgasare på ca 100hk, 94-95 kom den med direktinsprutning runt 125hk
-V6 på en 150hk
Diesel
-TD25, en icketurbo 2.5L 4:a på 75hk, kom senare med turbo och blev något piggare men den var ganska ovanlig.
-Sen fanns även SD23 på Diesels innan/tidigt 90, denna motorn kan jag inget om.

Dessa dieslar är inget som går att trimma med elektronik, gamma hederlig stånkdiesel som bara går och går. Jag har haft 3st TD25 och alla körde jag från ca 20k mil till 35k mil utan några som helst problem. 0.7-0.8L/mil.

D22 som kom 98 och kördes fram till 01/02 så blev det i sverige två alternativ. Bensin eller Diesel
-Bensin var samma 4:a på 2.4L fast lite mordeniserad, vanligast på 2wd men finns ändå många 4wd
-Diesel 2.5L Turbo med Intercooler (103hk).
2002 kom version 2 av D22:an med lite annat utseende på utsidan och med en ny motor (YD25?) 136hk, det är denna motor som rasar på löpande band vid 15000 mil. Har du en sån så byt ramlager omgående!

Vilken bil du bör satsa på, tja... det beror på hur mycket du skall köra. Kör du lite och vill ha en relativt billig bil så köp en D21 med V6. Den raka 4:an utan insprutning är inget å ha, dricker 2L/milen hur man än kör och den går ändå inte fort. Har haft uppe en sån i 140 en gång men det tog väl 2-3mil på motorvägen.

Att försöka att trimma någon av dessa bilar kan du mer eller mindre glömma, kommer aldrig att hända något i vilket fall smile V6 kommer åter igen ge dig mest i såna fall.

Lycka till
Tveka inte att ställa ytterligare frågor, har ändå haft och kört 5-6 king cabs.
Senast redigerat av conf (28 februari 2010)


Sök