4319
Sök

Köpråd: framsystem kring 2000:- (köpt högtalare, hur ska jag bygga nu, bild på dörrsidan)

1 727 Inlägg
16 december 2009
stahre skrev:
What! Trodde det fanns fler i den kungliga huvudstaden! ingen ersättare för barkarby?

PM Shopen kör ju DLS.(Tips från annan handlare som inte har DLS)

Det här var en kontring till handlare som FRISKT länkar till sig själv.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

stahre
17 december 2009
Horsyhorse skrev:
stahre skrev:
What! Trodde det fanns fler i den kungliga huvudstaden! ingen ersättare för barkarby?

PM Shopen kör ju DLS.(Tips från annan handlare som inte har DLS)

Det här var en kontring till handlare som FRISKT länkar till sig själv.

Pierre

var finns pm shopen?

1 727 Inlägg
17 december 2009
Huvudsta(Solna), på botten i Bilsportsborgen.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 914 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
står mellan 2 kit nu tongue (nu dumpar vi offtopic, ber vänligt men bestämt!)
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=425
JBL P550c
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … f=prisjakt
Infinity Kappa 50.9cs

jag tror att JBL kitet är bäst, mest prisvärt alltså,

dock gillar jag priset på infinity kappa också. vilket är mest prisvärt??

kitet måste kunna spela högt så jag slipper en massa vägljud (spelar alltid så jag slipper vägljudet, funkar inte det köper jag det inte).
Senast redigerat av kalle_kalle (19 december 2009)

297 Inlägg
19 december 2009
skulle satsat på infinity å sen lägga mellanskillnaden på dämpning, lr lite värre steg/värre stereo om du inte redan har det smile

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
20 december 2009
Ska du spela högt så ska du nog satsa på JBL kittet.

109 Inlägg
20 december 2009
Jag har 6.5" Infinity Kappa i bakdörrarna på mercan. Kommer inte ihåg exakt vilka det var, tror att det är 652.9i eller 65.9cs. Dom spelar riktigt rent och klart, och då driver jag dom bara med orginal bilstereon och utan slutsteg. Skulle nog låta riktigt bra med en bra bilstereo och ett bra slutsteg smile

Men tror det är hugget som stucket mellan JBL och Infinty.

2 914 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Jonathan_lindgren skrev:
skulle satsat på infinity å sen lägga mellanskillnaden på dämpning, lr lite värre steg/värre stereo om du inte redan har det smile

duger inte 160 watt rms @ 2 ohm 0.1% thd och 125 watt rms @ 4 ohm 0.05% thd?? wink (förstod att du inte läste det första inlägget, ville bara dummas lite) sedan kenwood 8044 tongue

jo jag vet inte... sugen på JBL kitet, vill ju kunna spela högt också. samtidigt infinity pga ljudkvalitet... vet inte vad jag ska köpa tongue har beslutsångest tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (20 december 2009)

1 400 Inlägg
20 december 2009
kalle_kalle skrev:
Jonathan _lindgren skrev:

duger inte 160 watt rms @ 2 ohm och 125 watt rms @ 4 ohm?? (vet att du inte visste det, ville bara dummas lite) sedan kenwood 8044 tongue

jo jag vet inte... sugen på JBL kitet, vill ju kunna spela högt också. samtidigt infinity pga ljudkvalitet... vet inte vad jag ska köpa tongue har beslutsångest tongue

Men va f.. Gå på hertz kittet i stället då kan du både spela sjukt högt och har ett fint korekt ljud.
Av dom två som du funderar på så blir det JBL kittet. Mera party och går att spela mycket högre med.
MEN kappa låter hästlängder bättre och har en mycket lugnare karaktär.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Fotograf (Dock ej bilfotograf)
166 Inlägg
20 december 2009
Jag hade kört på Hertz kittet. Har ett sådant själv och det låter bättre än både Infinity och JBL kittet enligt mig. Som föregående talare säger, du kan spela både högt och snyggt med det. Infinity har en tendens att låta väldigt vasst i diskanten tycker jag. Allre helst om man lyssnar på rock/hårdrock. Hertz kittet låter bra till all musik jag spelat med det än så länge, d.v.s. akustiskt, pop, rock, metal, rnb, hiphop, dance, tecno mm.
JBL kittet är väl förvisso party, men något finlir är det ju inte direkt. Med Hertz får du både party och finlir så valet borde vara enkelt. Men smaken är som tur delad;)

2 914 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
DSProtection skrev:
Jag hade kört på Hertz kittet. Har ett sådant själv och det låter bättre än både Infinity och JBL kittet enligt mig. Som föregående talare säger, du kan spela både högt och snyggt med det. Infinity har en tendens att låta väldigt vasst i diskanten tycker jag. Allre helst om man lyssnar på rock/hårdrock. Hertz kittet låter bra till all musik jag spelat med det än så länge, d.v.s. akustiskt, pop, rock, metal, rnb, hiphop, dance, tecno mm.
JBL kittet är väl förvisso party, men något finlir är det ju inte direkt. Med Hertz får du både party och finlir så valet borde vara enkelt. Men smaken är som tur delad;)

eftersom alla tycker så bra om det.... om min pengabunt tillåter så blir det nog det,

tackar och bockar smile någon mer som har något att tillägga ang kitet? smile (jag lyssnar på negerdunk)
http://www.youtube.com/watch?v=0uzP3hXb … ature=fvst
http://www.youtube.com/watch?v=oPjrBC25KrA
http://www.youtube.com/watch?v=HP4Vtv1srUM
och även
http://www.youtube.com/watch?v=TxvpctgU_s8 

är några favoriter. dock negerdunk är värdelöst att lyssna på om man inte har bas i ljudupplevelsen också  wink

hur mycket måste man kapa för att få in 6.5 i volvo 740 (kommer ju bygga om men är en intressant grej jag vill veta)
Senast redigerat av kalle_kalle (20 december 2009)

88 Inlägg
9 januari 2010
kalle_kalle skrev:
Bil volvo 740 -86
HU Kenwood KDC-BT8044UY
Steg Rockford fosgate power 650 mosfet
spec:
Power Ratings: 4 Channel
4 Ohms: 125 watts per channel continuous power into 4
Ohms, 4 channels driven, from 20 to 20,000Hz, with
less than 0.05% THD + N (Total Harmonic Distortion
& Noise).
2 Ohms: 160 watts per channel continuous power into 2
Ohms, 4 channels driven, from 20 to 20,000Hz, with
less than 0.1% THD + N.
Power Ratings: 2 Channel (bridged)
4 Ohms: 325 watts per channel continuous power into 4
Ohms, 2 channels driven, from 20 to 20,000Hz, with
less than 0.05% THD + N.

vad jag vill med ljudet är att det ska låta bra givetvis men ändå kunna spela högt, prioriterar ljudkvalitet före att spela högt.

i hatthyllan ska jag använda mig av infinity REF 9613I (6x9) även det driver på rockford steget.
och önskar att det var infinity eftersom då har jag infinity både fram och bak.
ingen baslåda.

ska bygga in det seriöst nu när jag köper detta kit, så 5.25" eller 6.5" spelar ingen större roll... men eftersom jag gillar bas i allmänhet så kanske 6.5" är bättre?

har givetvis kollat före denna tråd och kollat på detta

http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=425

vill HELST köpa ifrån ljudshopen då dem har en fysisk butik i skeå, men givetvis går det beställa också tongue.
och sedan, 4ohm före 2ohm, 160 watt rms blir väl lite väl mycket?? 125 watt rms är väl mer lämpligt??

sedan vill jag fråga...

hur mycket plast och vars kan jag köpa och vad ska jag köpa när jag ska köpa plast åt att plasta dörrsidorna fram, och hatthyllan på 744an??

Är också inne på att bygga ljud på in 740 så jag lånar tråden om ingen har emot det.
Har ett 2 vägskit 4"+1" och ett par 69or som jag tänkte ha i framdörrarna samt en 12" i skuffen.
Min fråga är: Hur ska jag lämpligast bygga i 69orna i dörrpanelen? 4" får jag ju in i originalhålet (distansplatta).
Tänkte att 69orna skulle ta platsen där kartfacket är idag. Räcker det att använda glasfiberspackel från biltema å "spackla in" en träplatta typ plywood i lagom tjocklek?

nån som har gjort detta tidigare?

MVH Micke

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

3 Inlägg
10 januari 2010
Pioneer  TS-E130Ci. Rusktigt billiga på Pixmania (av alla jävla ställen) http://www.pixmania.se/se/se/3777375/ar … ePromo=oui

Annars finns de på Nårdik för 1900. BRC tar 2000...

Låter ruskigt fint! Du kommer inte att bli missnöjd. Ruggigt dynamik...
Senast redigerat av udimension (10 januari 2010)

2 914 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Hej nu när jag har mitt Hertz HSK 165 kit så har jag börjat spåna i hur jag ska bygga, har tänkt mycket på det och varit säker på hur jag ska bygga men när jag plockade lös dörrsidan så började jag fundera på hur fan jag ska bygga en gång till,
och nu frågar jag er hur fan jag ska göra så det LÅTER SÅ BRA som möjligt och även hålla kvar orginalutseendet då jag är lite som Boyd Coddington (han som byggde hotrods), det ska inte vara vissa detaljer som sticker ut, helheten ska se bra och lite diskret ut, vill inte bygga så lätt som möjligt och det låter pankaka likaförbannat

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55886/842493_qor2m0.jpg

nu ska jag försöka förklara så alla fattar, brukar vara svårt men ska försöka tongue

orginalhålet täcker jag över med det vanliga orginalgallret,

och sedan så flyttar jag bak "urgröpningen" som är för facket för att jag vill ha kvar ett fack att ha saker i (förgasaroljan, isskrapan, låsolja, hjulmuttrar osv)

sedan så kapar jag ut en spånskiva som jag hittat i lagom tjocklek i samma form som orginalfacket i omkrets

och efter det så kapar jag ut hål för högtalarna med sticksåg

sedan när jag fixat det så vill jag ha högtalarna lutande litegrann uppåt (har ju inte öronen på benen wink) genom att ha en kil. fixa en baffel i MDF och senare plasta så det blir tätt och fint runt högtalaren, dock ganska rakt ner, ser ut så på volvos dörrsida, ganska raka former.

sedan när jag gjort det så har jag tänkt skära ut en ficka ur spånskivan där jag ska ha mitt fack, när jag skurit ur det så har jag tänkt lägga spånskivan på ett bord eller liknande och plasta över skivan så det blir som ett litet fack,

sedan montera ihop skiten tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (20 januari 2010)

2 914 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
glömde diskanten, den ska på astolpen (den som går ner och håller fast framrutan, visst heter den Astolpe? xD),

stahre
20 januari 2010
tänk på att inte sätta diskanten för långt ifrån mellan/mid bara big_smile

2 914 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
stahre skrev:
tänk på att inte sätta diskanten för långt ifrån mellan/mid bara big_smile

jo tongue jag ska lyssna om vars det låter bäst tongue,
Senast redigerat av kalle_kalle (20 januari 2010)

88 Inlägg
22 januari 2010
Lägg upp bilder på hur du gör steg för steg.
Har inte inte kommit på hur jag själv ska göra med mina 6x9or, så jag tänkte att jag kunde apa efter lite...
tongue

Vad har du för inbyggnadsdjup på högtalarna?

MVH

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

Sök