3287
Sök

"Ny" motor hackar/rycker när man gasar hårt

6 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Tjena.

Jag råkade ut för en motorhaveri för ca en månad sen (skapade då denna tråd om det http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163236). Jag blev tvungen att köpa en ”ny” motor (gått 11500 mil, precis som min gamla) från en auktoriserad skrot och fick hjälp av en kompis verkstad med att byta ut den havererade motorn mot den nya. Efter bytet så har bilen börjat hacka /rycka kraftigt när man gasar hårt . Detta händer oftast precis när jag lägger i en växel och gasar på mycket. Tar man det lugnt och gasar försiktigt så är det inga problem. Verkstaden har bett mig köra med den i ca en vecka för att få igång motorn ordentligt och sen komma tillbaka för ny kontroll.  De ska då byta oljan och alla tändstift, det är tydligen gamla tändstift som sitter i nu. Jag vet inte om detta kommer att lösa problemet, jag hoppas det. Men jag vill gärna höra vad ni tror är orsaken till att den hackar/rycker. Motor ska enligt skroten jag köpte den från vara provkörd och i bra skick (A4).

Jag uppskattar alla tips.
MVH

Fakta om bilen:
- Ford Puma
- 1999
- 1,7l
- 125hk
- 12000 mil

Forummoderator
26 351 Inlägg
27 januari 2010
Kan mycket väl vara tändstiften som är dåliga. Eller tänddelar över huvudtaget.
En redig service när han ska in på den där kontrollen, sitter säkert som handen i handsken.
Lycka till smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Japp, tändstiftbyte löste problemet.

Sök