4192
Sök

Alla som kan billjud!

14 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
Tjena alla!

Vill sätta in billjud i min civic från -89. Inget märkvärdigt, orginalen är för tråkig bara. Kan ingen försöka hjälpa mig plocka ut grejer som kan tänkas funka bra. Är det svårare att koppla in ny stereo, slutsteg etc. på en äldre bil än en ny?

Det får inte kosta för mkt, som sagt, ingen märkvärdigt.
Någon får gärna förklara hur det där med watten funkar också. För man ser att folk på blocket kan försöka sälja basar o högtalare på t.ex. 800 watt kopplat till ett slutsteg på 500, funkar det?

Ja ni fattar...

Tacksam för svar..

billackerare/bilbyggare
232 Inlägg
28 september 2006
hej...jag har själv köpt en civic-89...ock jag monterade in sakerna som jag hadde i min 745a tic..
2st 12tum kicker färdigt i låda (ca 2500kr) ock ett slutsteg kicker kx 600x1 (ca 6000kr) ock mp3+framhögtalare...till min förvåning så spelar jag högre i den en vad jag gör i min 245a (den oranga)...i den har jag ju värsting grejer!!! spelar 136db...men civicen ligger nog på 138-140db å det är högt...man brukar säga att om basen är på 2000w,så ska slutsteget vara på hälften... beror åxå på ohm med...tjo

1 631 Inlägg
28 september 2006
salleracing skrev:
man brukar säga att om basen är på 2000w,så ska slutsteget vara på hälften.

Nej, det brukar man inte.

Det är lättare att koppla på en gammal bil än en ny. På en helg fixar du installation av cd-spelare, slutsteg och högtalare. En helg till och så har du byggt en baslåda också. Vet du hur stora högtalare som får plats i originaluttagen?

Hur mycket är "för mycket"? Det är rätt avgörande för att hitta lämplig nivå på grejor. Som utgångspunkt säger jag så här för att inte bli missnöjd:

- CD-spelare: 2.000:-
- Framsystem: 1.200:-
- Slutsteg: 2.500:-
- Bas: 1.000
- Kablar och material: 1.000:-

Nya grejor då. Rekommenderar INTE begagnat till nybörjare...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök