2943
Sök

Byta ljud i Seat Cordoba

4 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Hejsan.

Jag kan inte så mycket om bilar och är inte så händig. Och jag skulle behöva lite tips om hur jag ska få bättre ljud till min bil. (Seat Cordoba). Hade tänkt att byta högtalarna för att de som sitter i nu är inte så bra. Vad ska jag skaffa mig för något? Vad är bäst? Och hur byter jag.

434 Inlägg
22 februari 2010
Det verkar sitta 6.5" i dina framdörrar, 4" i instrumentbrädan.
Kanske är bäst med nå koaxialer i din bil? Om du inte vill hålla på och dra nya kablar till ett kittsystem.

kan behövas nån adapter?

Sök på art nr 400SAK3105 på brls hemsida, så får du fram en som passar din bil.

Sen tycker jag du ska åka till nån butik och lyssna, sen kan du skriva lite mera om vilket pris du tänkt dig samt att du kan skriva om det ska drivas på HUn(huvudenheten) eller med ett steg.

Sen kan du passa på att köpa M1 matta och dämpa dörrarna. Blir en rejäl skillnad om man dämpar plåten.

//Wick_e

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

4 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Är inte så sugen på att dra kablar och grejer för det är jag inte så bra på. Så jag vill köpa färdigt.

Kan man inte bara byta till nya högtalare? som du föreslog med koaxialer? använda samma kablar.

Ska ha en ny huvudenhet också eftersom den som finns nu bara kan ta kassetband.

Hade hade tänkt att lägga typ runt 2000:- fast jag vet inte hur mycket som krävs för att det ska bli bra.

Stort tack att vi vill hjälpa till att tipsa. wink

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 februari 2010
2000 pix för HU och element?

4 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Hur mycket tycker du då?

stRaend
22 februari 2010
Vill du byta ut huvudenheten eller bara högtalarna? smile

stahre
22 februari 2010
Om du inte har några extrema krav så skulle dessa kunna funka. Kommer nog bli skillnad från original, inte för att jag vet hur det låter original i en cordoba men skulle bli förvånad om det blev sämre smile

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=hi0101
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0140
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=dl0064

Alltså driva dessa på huvudenheten, 6,5 midbas/mellan register i dörrarna och 4" koax i instrument panelen.
Dessa saker låter bra för vettiga pengar 2345kr inkl. frakt, och är dessutom lättdrivna, så du får ett okej resultat utan ett steg.
Mvh
Senast redigerat av stahre (22 februari 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2010
Stahres förslag så vettigt ut men du bör nog lägga till lite så du får en vettig huvudenhet, finns ju rätt billiga men bra från Pioneer & Kenwood.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
22 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Stahres förslag så vettigt ut men du bör nog lägga till lite så du får en vettig huvudenhet, finns ju rätt billiga men bra från Pioneer & Kenwood.

agree, Christoffer, men med hans budget på 2 laxar så hittade jag inte nå bättre, om du inte köper en begagnad huvudenhet det vill säga, eller lägger på en 500ing smile
Dock har jag hört både ris o ros om Hillmans HU:s, och för en person som jag tror TS är räcker denna till!

stRaend
22 februari 2010
Pioneer DEH-2200UB finns för 500:- mer. Men det är ju upp till TS helt och hållet. smile

4 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
högtalarna då?

tror att jag har:
IB 4 tum Originalhål
FD 6,5 tum Originalhål
SH 4x6 tum Originalhål

hur byter jag? är det bara att ha samma kablar?

stahre
22 februari 2010
stRaend skrev:
Pioneer DEH-2200UB finns för 500:- mer. Men det är ju upp till TS helt och hållet. smile

Då byter vi ut Hillman till en sådan, fast vart finns den? hittar den som billigast 929:- på prisjakt.

stahre
22 februari 2010
Gunners skrev:
högtalarna då?

tror att jag har:
IB 4 tum Originalhål
FD 6,5 tum Originalhål
SH 4x6 tum Originalhål

hur byter jag? är det bara att ha samma kablar?

om du kollar i mitt första inlägg har jag länkat till framsystem, 4x6" kan du antingen skita i eller köpa till senare när det finns pengar för det.
När du får hem dom nya är det bara att sätta i dom med antingen ett par adaptrar eller rakt i dom gamla hålen i dörrarna. Se till att det sitter hårt o stabilt, så det inte sitter halvdant.

stRaend
22 februari 2010
stahre skrev:
stRaend skrev:

Då byter vi ut Hillman till en sådan, fast vart finns den? hittar den som billigast 929:- på prisjakt.

kollade på blekingebilradio, där säljer dom den för 1299:-

stahre
22 februari 2010
stRaend skrev:
stahre skrev:
stRaend skrev:

kollade på blekingebilradio, där säljer dom den för 1299:-

haha sorry, jag missade 500:- MER.... trodde du menade 500:-

stRaend
22 februari 2010
nejnej smile då hade jag köpt hem ett parti ^^ haha

Sök