2984
Sök

US Blaster SPL-Sub 12"

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Hej..
Jag letar basar till min Audi 80 Avant.
Hittade US Blaster SPL-Sub 12" men jag vet inte så mycket om Just US Blaster.
Någon som känner till dessa element?
Är dom verkligen så effektiva som spec säger?
Tänkte mig 2st...

* Element: 12"
    * Effekt Max: 5000W
    * Effekt RMS: 1500W
    * Impedans: 2 x 2 Ohm
    * Upphängning: FATBOY (limmad och fast sydd i konen)
    * QMS: 3.32
    * QES: 0.37
    * QTS: 0.33
    * Fo: 37.2 Hz
    * Levc: 1.76 mH
    * SPL: 91 dB
    * VAS: 21 L
    * X-Max: 28 mm
    * OD: 325 mm
    * MD: 190 mm
    * BC: 283 mm
    * CMS: 51.7 mmm⁄N
    * MMS: 353 g
    * MMD: 346 g
    * Magnet: 300 Oz
    * Vikt: 21 Kg

Länk till US Blaster SPL-Sub 12":
http://www.mnaudio.se/default.aspx?main … rodid=1624

Mvh. Impetus

3 466 Inlägg
23 februari 2010
Nej satsa inte på US-blasters grejjer, bara skit. Åk in till Digitalcompaniet så fixar dom bra grejjer till dej billigt! smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Ja där har jag varit och pratat med Daniel.
Där är helt klart härliga element och steg.
Där gillade jag NXS basarna med svart korg och lång slaglängd, 4st i så fall tillsammans med två Sinus Live sla1500v2. Tanken är att bygga med korgarna utåt.
Jag har oxå diskuterat med bilstereo hörnan i köping tror jag det va och dom erbjuder mig Ground Zero.
Helt klart nice men samtidigt tillkommer frakt på det.
Bilstereo hörnan sa att det va nån kund som hade bränt bas efter bas med Sinus Live sla1500v2. Hmm...
Känns dock inte så bra.

3 466 Inlägg
23 februari 2010
Impetus skrev:
Ja där har jag varit och pratat med Daniel.
Där är helt klart härliga element och steg.
Där gillade jag NXS basarna med svart korg och lång slaglängd, 4st i så fall tillsammans med två Sinus Live sla1500v2. Tanken är att bygga med korgarna utåt.
Jag har oxå diskuterat med bilstereo hörnan i köping tror jag det va och dom erbjuder mig Ground Zero.
Helt klart nice men samtidigt tillkommer frakt på det.
Bilstereo hörnan sa att det va nån kund som hade bränt bas efter bas med Sinus Live sla1500v2. Hmm...
Känns dock inte så bra.

Sinus Live duger bra att spela högt med på fast ton men ska vara sämre när det kommer till musikbiten, att man bränner basar med dom stegen har däremot med att man inte har vett att sluta öka volymen när det börjar låta illa.
Personligen är jag inget fan av Sinus Live men till dom pengarna är det helt ok steg.

Vad är det du ska spela?
Är det inte bättre att satsa på ETT bättre steg och 2 basar?
Senast redigerat av M_icke_ (23 februari 2010)

297 Inlägg
23 februari 2010
sinus live stegen har (vad jag hört) krav på rejäl strömbank och riktigt bra installation, å renheten på signalen kan ju diskuteras.. skulle nog satsat på några andra steg. tycker tumregeln med dubbelt så dyrt steg som bas är bra smile  och kan aldrig minnas mej hört ett ont ord om ground zero, fast aldrig hört själv =/

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Så nu har jag vatt iväg en runda...

Jag har ett Sinus Live sla1500v2 hemma och hade tänkt köpa ett likadant till men jag vet ju att det är hög THD dessvärre, får kanske sälja eller byta in det. :S
Så kanske man ska satsa på nåt av mer kvalle istället.
Åkte ner till Sören på digitalkompaniet och kollade va dom kan erbjuda för mitt tak 20.000:- med kablar batteri på 95ampere konding o så vidare, det är trevliga grejer må jag säga. Japp, jag ska bygga ett helt system  smile
Hertz i 4 dörrar och ett 4 kanals steg till det, även här av märket Hertz förstås.
Nu kollade jag detta med ett sinus steg till dock.
Så grunden till detta systemet va då 4st 12" NXS basar med den långa slaglängden.
2 basar kan va ett alternativ men då får dom upp i effket tålighet och klara av att flytta mycket luft, även stegen/steget får väl upp med effekt tåligheten.
Spelar mest psy trance, downtempo, och ambient mm det är asså inte Euro trance, mycket och djup bas.
Jag har aldrig byggt så stort nån gång innan så jag är tacksam för all hjälp jag kan få, så som förslag, bilder, länkar, ja ni förstår, allt som kan hjälpa mig bygga bättre snyggare osv. smile

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Ööö Billebro är det ett skämt lr?  :S
Dom kunde inte svara på någonting.
Bara en massa jag tror...

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 februari 2010
Impetus skrev:
Ööö Billebro är det ett skämt lr?  :S
Dom kunde inte svara på någonting.
Bara en massa jag tror...

JA skämt är väl förnamnet på dem. efternman skojare.

kan du tänka dig ett begagnat steg så har ja ett Ampire M2000 liggandes som lämnar 2100wmrs i 1ohm
har även lite RE basar hemma med som ska säljas :-)
Vad är det för bil det ska in i?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
En Audi 80 Avant..
Va hade du tänkt dig för steget?
Hur pass hårt är det kört och hur gammalt är det?
Vilka RE basar är det?
Hur ser korg o magneter ut, ska ev ha korg utåt
Bilder?
Du är sponsrad lr?

3 466 Inlägg
23 februari 2010
Tänk på att bara för att en bas har lång slaglängd innebär inte det att den spelar bra, Min Carpower Sonic 12 har hyffsad slaglängd, men är urusel att spela musik med då den är slö och seg. Men spela högt går...
Senast redigerat av M_icke_ (23 februari 2010)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 februari 2010
Impetus skrev:
En Audi 80 Avant..
Va hade du tänkt dig för steget?
Hur pass hårt är det kört och hur gammalt är det?
Vilka RE basar är det?
Hur ser korg o magneter ut, ska ev ha korg utåt
Bilder?
Du är sponsrad lr?

Steget är ca 3år gammalt hur pass hårt kört det är kan ja inte svara på, dessa steg har haft rätt många ägare, men det funkar som det ska iaf nypris va runt 10k eller 1000€  jag hade tänkt mig 3k.
bilder på det finns i mitt galleri.

Basen är RE SR15D4 den modellen med parabolkon men det är ju inte så spejsat utseende på den korgen o magneten om du nu ska bygga för det SER fett ut :-) 1200kr för basen eller 4000 med steget.

Jag är delsponsrad av Blekinge Bilradio ja men dessa grejerna har jag köpt privat lätt använda.
Senast redigerat av Frippe_L (23 februari 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Nej, det är sant att det inte behöver låta bra bara för slaglängden e lång, men jag lyssnade på en NXS bas o det låter mer än bra. Känns kvallitet i ljud och utséende i mina öron och ögon.
Rimligt pris oxå.

Men åk gärna ner till Digitalkompaniet om du kan och vill, lyssna på den om du har tid och vägarna förbi.
Jag uppskattar som sagt all hjälp jag kan få på vägen, även lyssningen då ljudet ska va snyggt.
Har byggt mycket hemma hi-fi i så där 15 år men nu är det bil som gäller, har bara byggt med dubbla 12" hittills i bil. Just nu sitter det en Kicker L5a i bilen.
Det är oxå en tanke jag haft att köpa 2st Kicker L5or till.

Fråga... Är det samma i en bilstereos mellanregister, att det bör va 3dB över basens dB (känslighet) och diskanterna ungefär den samma som basens känslighet?

Det enda jag är helt säker på om bygget är att jag ska ha 12" basar, 15" känns aningen för stort, och va korgen mindre snygg så är det nog inget för mig.
Och det ska absolut se bra ut, men ljudet ska va av kvallitet även det..

3 466 Inlägg
23 februari 2010
Impetus skrev:
Nej, det är sant att det inte behöver låta bra bara för slaglängden e lång, men jag lyssnade på en NXS bas o det låter mer än bra. Känns kvallitet i ljud och utséende i mina öron och ögon.
Rimligt pris oxå.

Men åk gärna ner till Digitalkompaniet om du kan och vill, lyssna på den om du har tid och vägarna förbi.
Jag uppskattar som sagt all hjälp jag kan få på vägen, även lyssningen då ljudet ska va snyggt.
Har byggt mycket hemma hi-fi i så där 15 år men nu är det bil som gäller, har bara byggt med dubbla 12" hittills i bil. Just nu sitter det en Kicker L5a i bilen.
Det är oxå en tanke jag haft att köpa 2st Kicker L5or till.

Fråga... Är det samma i en bilstereos mellanregister, att det bör va 3dB över basens dB (känslighet) och diskanterna ungefär den samma som basens känslighet?

Det enda jag är helt säker på om bygget är att jag ska ha 12" basar, 15" känns aningen för stort, och va korgen mindre snygg så är det nog inget för mig.
Och det ska absolut se bra ut, men ljudet ska va av kvallitet även det..

Jag kommer vara i digitalcompaniets garage imorn, du får gärna svänga ner en runda och snacka lite smile
Jag vet att NXS basarna låter bra och är grymt prisvärda smile

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Ok.. smile
Hu dax och till när är du där?

Vill bygga NU!! Suck...
Börjar bli som ett litet barn med ett ex av det senaste nr av en leksakskatalog och en godispåse nu...

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Det är ingen som tror på 2st US Blaseters SPL-Sub 12" då asså?
300oz magnet är rätt j...a mycket, 21kg
och 1500wrms är oxå brutalt om specen nu stämmer vill säga.

3 466 Inlägg
23 februari 2010
Impetus skrev:
Ok.. smile
Hu dax och till när är du där?

Vill bygga NU!! Suck...
Börjar bli som ett litet barn med ett ex av det senaste nr av en leksakskatalog och en godispåse nu...

Jag kommer vara där mer eller mindre hela dagen tror jag, är bara att titta inom, är jag inte ute i butiken så frågar du bara efter Micke smile

21 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Allright smile

Sök