3417
Sök

Polo 1,4 -98 som går varm

5 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#1
Som totalt bilOKUNNIG verkar det vettigast att vända sig till de som faktiskt kan.

Jag har varit in och ut med en rätt ny Volvo och är mer än besviken på bilmekanikerna att jag nu med min Polo inte vet vart jag ska ta vägen. Jag anar att förre ägaren hade samma problem för när jag kört hem bilen och kikat närmre under huven (fråga mig inte varför jag ej gjorde detta innan köpet...) ser jag att det är för mycket kylarvätska. Problemet som uppstod ett par dagar senare var att tempen började gå i taket. Av någon märklig anledning verkar den hållas en aning i schack så länge jag har värmen på för fullt. När jag sen kikade på nivån kylarvätska hade den sjunkit till min. Jag har läst flera inlägg i olika forum som stämmer överens med mitt problem men aldrig sett vilken lösning som faktiskt avhjälpte problemet. Som det är just nu:
Har motor - och kupévärmare ca 1h på morgonen innan jag kör mot jobbet, max 5 kilometer. Bilen kall eftersom utetemp är -25. Tempen i bilen går upp till 70 och ökar sedan så att de sista 500 metrarna börjar varningslampan blinka över temperaturen. Sätter bilen på motorvärmare igen, nu resten av dagen utan avbrott. När jag tar bilen på eftermiddagen som värmts upp går inte tempnivån upp alls. Pilen är i botten. Jag har värme i bilen, vilket väl betyder att termostaten fungerar? Läckage av kylarvätska tydligen, men vart? Vet en riktig bilmekaniker vad han ska kika efter vid ett sånt här fel? Detta är en billig bil som jag inte direkt tänkt kosta på flera tiotusentals kronor som jag fått gjort med min andra bil pga att verkstaden felsökt och felsökt om och om igen.

Är det någon som haft liknande problem med sin polo eller har ett bra förslag på vad jag ska börja i för ände så tar jag tacksamt emot alla tips och råd möjligt.

Läste ett inlägg från 2007 som så bra beskrev mitt problem. Det fanns dock inget svar på inlägget - till min stora förtvivlan! Inlägget längst ner i denna länk visar på exakt samma problem jag har: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=548411

Anna

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 februari 2010
#2
När kylarlampan blinkar på en VW kan det betyda flera saker, dels givetvis att motortempen är för hög men även att det föreligger ett "annat" fel i kylsystemet, oftast att nivån är för låg eller att kylarens fläkt är defekt. Normal arbetstemp på VW brukar vara kring 90 grader. Gällande din bil tror jag att dina problem är orsakade av flera "fel". För det första verkar det som om du har luft i systemet eftersom tempmätaren lever sitt eget liv. Iofs kan även själva mätaren (eller möjligtvis givaren) vara trasig men det är inte så vanligt, dessutom brukar även bränslemätaren leva sitt eget liv i sådana fall. Om jag vore dig skulle jag börja med att kolla att samtliga säkringar är hela. Därefter skulle jag byta termostat samt lufta bilens kylsystem, vilket är enkelt på VW: full värme i kupen, fyll upp kylsystemet till max (skruva loss kylarens övre slang o fyll kylaren genom denna). Starta sedan motorn i ca 30-60 sek, kontrollera sedan kylvätskenivån, toppa upp om det behövs. Låt sedan bilen bli varm på tomgång, håll koll på tempen. Låt bilen gå till kylfläkten och/eller termostaten öppnar helt (känner du att den undre kylarslangen e bra varm så har termostaten öppnat). När du kommit så här långt (du bör ha bra värme i bilen!) så gör den en ordentlig provkörning, håll koll på tempen. Efterföljande morgon kontrollerar du kylvätskenivån, kolla nivån ofta under ca 1-2v tid, toppfyll om det behövs. Kontrollera nivån vid kall motor, aldrig varm, öppnar du expansionskörlet när motorn är varm löper du risk att få hett kylarvatten på dig...
Senast redigerat av dawwe (23 februari 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

269 Inlägg
23 februari 2010
#3
Hej du , du skriver inte vad det är för motor elle årsmodell på polon ...

Om jag var du kolla först så det inte läcker på höger sida av motorblocket kollat framifrån, skall finnas en plast stuts även kallad termostathus med lite slangar anslutna ( På polo från ca 97 o högre)  .. Sen att tempen pendlar på instrumentet kan vara tempgivaren , ett vanligt fel på vw ...

Sen kan det även vara termostat o även vattenpump .. När bilen är igång är slangarna jätte hårda ??

VW Passat R Tdi 4motion

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 februari 2010
#4
Slangarna skall vara "jättehårda" vid varm motor, det är en indikation på ett tätt kylsystem. Plast-huset TdiR pratar om finns på många VW-motorer, bla 1.8 & 2.0 med 8 ventiler. Det stämmer att det kan läcka där, brukar uppstå sprickor i plasten alternativt att o-ringen som tätar mot motorn har sett sin bästa dagar. Vattenpumpen kan det oxå vara då det är som så att skoveln är i "plast", det som händer är att "skoveln" lossnar från pumpens axel. Skulle detta ha hänt borde tempen sticka mot rött varje gång tämligen snabbt, kan även vara som så att den "slirar" lite på axeln. Jag vet inte vid vilket miltal vattenpumparna brukar vara bytesmogna men runt en 15000 mil bör de klara, på min egen Passat 2.0 har pumpen gått ca 30000mil, den kan dock vara bytt av tidigare ägare, inget jag har koll på...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#5
Tack alla snälla som kommer med så många bra tips.

Jag får öppna huven och se vad jag kan hitta.

Vattenpumpen ska vara bytt strax efter 10000mil om jag minns rätt.
Imorse kom jag knappt till jobbet för mätaren gick i taket efter 5 minuter. Fyllde igår på glykol till max för att se om det verkligen läcker. Så mätaren sticker rätt snabbt mot rött på morgonen. När bilen sedan fått stå med motor- och kupévärmare hela dagen så rör sig mätaren inte alls. Kanske är tempgivaren ändå? Säkert inte det enda felet (jag brukar aldrig ha tur med bilar).
Allt detta vi pratar om, vattenpump, tempgivare, termostat - är dessa saker en någotsånär bilkunnig kan byta själv eller är det verkstaden som gäller direkt?

Tusen tack för alla svar än en gång
Anna

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 februari 2010
#6
Hm: Hur är det med frostskyddet? Kan kanske vara som så att du får smärre isproppar lagom till morgonen som gör att tempen kan "skena"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#7
Du menar att glykolen inte är blandad enligt temperaturen jag har här uppe? Kan kanske stämma.
Den har gått i Stockholm tills för en vecka sedan. Här har vi -25 och uppåt smile
Men vätskan minskar klart tydligt vilket den väl inte kan göra om det inte är ett läckage någonstans?

Jag vet ju inte hur de blandat glykolen tidigare men nu när jag fyllde på såg jag till att den ska klara -30. Kanske jag borde struntat i att blanda i vatten alls.... fyllde på knappa 4dl.

925 Inlägg
24 februari 2010
#8
Amarten skrev:
Du menar att glykolen inte är blandad enligt temperaturen jag har här uppe? Kan kanske stämma.
Den har gått i Stockholm tills för en vecka sedan. Här har vi -25 och uppåt smile
Men vätskan minskar klart tydligt vilket den väl inte kan göra om det inte är ett läckage någonstans?

Jag vet ju inte hur de blandat glykolen tidigare men nu när jag fyllde på såg jag till att den ska klara -30. Kanske jag borde struntat i att blanda i vatten alls.... fyllde på knappa 4dl.

När den blir "För" varm så trycker den ur sig västska genom kylarlocket. Det ska den göra, det sitter en säkerhetsventil i locket. Därför kan man till synes ha läckage utan att det syns.

Gör en kontroll på kylarvätskan så vet du vilken fryspunkt du har.
Är du säker på att det inte läcker någonstanns så är det inte fel att byta glykolen, det ska man göra med jämna mellanrum.

Hur beter sig bilen vi längre körningar? Stabiliserar sig tempen då?

Mats

5 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#9
Hej Mats!
Jag har inte haft problem med den förrän söndag 21/2. Körde hem den från Stockholm 14/2 och då gick allt ok. I söndags körde jag en sträcka på  ca 2 mil och det var så varmt i bilen att jag behövde slå över till kallare luft i kupén. Då gick tempen i taket när jag hade ca 2km kvar och den började larma. Det var då över 20 minus ute och jag nästan kallstartade bilen då jag startade resan. Det har försvunnit glykol från strax över maxstrecket (som det var när bilen kom hem från Stockholm) och ner till min strecket.
Så nu när jag ska ta bilen om en timme och åka hemåt så antar jag att tempmätaren lär stå i botten igen. Vilket då betyder att den närsomhelst kan koka utan att jag "ser" det?
Om jag kollar upp den så inget läcker kan jag börja med att byta glykolen helt och hållet alltså?
Tom min 05 Volvo V50 krånglar pga denna kyla vi har här uppe så det är inte konstigt att även denna gör det....

5 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#10
Imorse kom jag 50 meter sen började oljelampan tjuta sad
Olja finns det och glykol finns. Kan oljelampan varna för att temostaten lagt av eller så?
Jag har absolut ingen aning om hur saker och ting hör ihop i bilen och om det ena kan slå ut det andra?
Har jag sån otur att läckaget gått in i motorn?

En nu än mer ledsen Anna som insett att man nog inte ska köpa bil och lita på försäljaren..

4 767 Inlägg
25 februari 2010
#11
tänds oljelampan måste du omedelbart stänga av motorn.
jag kan tänka mej att du har vatten i oljan som har fryst i silen i tråget, vanligt fel på 1.4motorn
ta bilen till en verkstad och tappa ut oljan och titta på den om det är vatten i den.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

582 Inlägg
25 februari 2010
#12
dawwe skrev:
Slangarna skall vara "jättehårda" vid varm motor, det är en indikation på ett tätt kylsystem. Plast-huset TdiR pratar om finns på många VW-motorer, bla 1.8 & 2.0 med 8 ventiler. Det stämmer att det kan läcka där, brukar uppstå sprickor i plasten alternativt att o-ringen som tätar mot motorn har sett sin bästa dagar. Vattenpumpen kan det oxå vara då det är som så att skoveln är i "plast", det som händer är att "skoveln" lossnar från pumpens axel. Skulle detta ha hänt borde tempen sticka mot rött varje gång tämligen snabbt, kan även vara som så att den "slirar" lite på axeln. Jag vet inte vid vilket miltal vattenpumparna brukar vara bytesmogna men runt en 15000 mil bör de klara, på min egen Passat 2.0 har pumpen gått ca 30000mil, den kan dock vara bytt av tidigare ägare, inget jag har koll på...

Nja dom ska inte vara "Jätte hårda" då har man något övertryck tex topplocks packningen e kass
Senast redigerat av jes (25 februari 2010)

hej


Sök