Tydligen skärptes kraven 2008-2009 förklarade besiktningsgubben. Jag fick iaf 2:a på ett avgassystem som jag besiktat med i ~5år innan. 3" racekat och en dämpare (simons största). -Vad är hög ljudnivå då? frågade jag. -Om det uppenbart låter mer än original svarade gubben.
Alltså....de skulle kunna sätta en 2:a om du har gjort den minsta förändring i systemet.
Jag löste det genom att fixa en insats till slutröret.
Förbannade bilprovningen! Bättre dom håller sig till att se efter trafik farliga problem/ modifieringar... ljud, luftfilter o annat som jag anser vara småsaker kan man låta vara... Lagen borde "moderniseras"...
Förbannade bilprovningen! Bättre dom håller sig till att se efter trafik farliga problem/ modifieringar... ljud, luftfilter o annat som jag anser vara småsaker kan man låta vara... Lagen borde "moderniseras"...
Så du menar att det borde vara fullt lagligt att åka omkring utan ljuddämpning alls då det inte är så viktigt?
Tänk på alla barnfamiljer osv osv eller dom som inte tycker det är kul att bli störda/väckta mitt i natten för att nån ungdom åker omkring och väsnas mitt i stan t ex.....
Nä nån måtta får det väl vara men dom har ju en gräns av en anledning.
Visst kan man bli förbannad på vissa saker, men att gnlla över hur högt en bil får låta tycker jag är bra, för jag vill inte att alla mina grannar ska ha raka rör hela vägen, så man vaknar om de skulle komma hem sent och man ligger och sover, eller hur tycker du "spokenratt"? Plog traktorerna kanske ska ha ett rakt rör så det bröllar som fan, när de kommer o skottar utanför ditt hus? regler måste finnas, men sen är det många som ÄR helt ofattbart korkade...
Så du menar att det borde vara fullt lagligt att åka omkring utan ljuddämpning alls då det inte är så viktigt?
Tänk på alla barnfamiljer osv osv eller dom som inte tycker det är kul att bli störda/väckta mitt i natten för att nån ungdom åker omkring och väsnas mitt i stan t ex.....
Nä nån måtta får det väl vara men dom har ju en gräns av en anledning.
Tror nog att det var precis så han menade? Eller att dom inte behöver gnälla för man bytt till ett lite större avgas kanske?