2766
Sök

Hur högt ljud tillåter besiktningen ?

Oturen själv
593 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
`Funderar på hur många ljuddämpare jag måste ha på besiktning. vill slumpa en till. eftersom den är dålig ^^

Brum

204 Inlägg
1 mars 2010
jag kör 2.5" med enbart en japs på slutet, inga problem.
så länge den inte låter för högt så kan du ju köra rakt rör...smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 mars 2010
beror helt på vilken besiktningsgubbe du får...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

KHRacing
1 mars 2010
Glöm inte katalysatorn :-)

5 710 Inlägg
2 mars 2010
Tydligen skärptes kraven 2008-2009 förklarade besiktningsgubben. Jag fick iaf 2:a på ett avgassystem som jag besiktat med i ~5år innan. 3" racekat och en dämpare (simons största).
-Vad är hög ljudnivå då? frågade jag.
-Om det uppenbart låter mer än original svarade gubben.

Alltså....de skulle kunna sätta en 2:a om du har gjort den minsta förändring i systemet.

Jag löste det genom att fixa en insats till slutröret.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

4 586 Inlägg
2 mars 2010
Ska man vara hård så får bilen ej låta mer än vad det står i papprena.

3 059 Inlägg
2 mars 2010
jocke_gronberg skrev:
Ska man vara hård så får bilen ej låta mer än vad det står i papprena.

Det behöver man inte vara hård för, så är helt enkelt reglerna/lagarna. Sen kan man ha tur att den får gå genom besiktning ändå.

3 860 Inlägg
3 mars 2010
Förbannade bilprovningen! Bättre dom håller sig till att se efter trafik farliga problem/ modifieringar... ljud, luftfilter o annat som jag anser vara småsaker kan man låta vara... Lagen borde "moderniseras"...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 714 Inlägg
3 mars 2010
spokenratt skrev:
Förbannade bilprovningen! Bättre dom håller sig till att se efter trafik farliga problem/ modifieringar... ljud, luftfilter o annat som jag anser vara småsaker kan man låta vara... Lagen borde "moderniseras"...

Så du menar att det borde vara fullt lagligt att åka omkring utan ljuddämpning alls då det inte är så viktigt?

Tänk på alla barnfamiljer osv osv eller dom som inte tycker det är kul att bli störda/väckta mitt i natten för att nån ungdom åker omkring och väsnas mitt i stan t ex.....

Nä nån måtta får det väl vara men dom har ju en gräns av en anledning.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 mars 2010
Visst kan man bli förbannad på vissa saker, men att gnlla över hur högt en bil får låta tycker jag är bra, för jag vill inte att alla mina grannar ska ha raka rör hela vägen, så man vaknar om de skulle komma hem sent och man ligger och sover, eller hur tycker du "spokenratt"? Plog traktorerna kanske ska ha ett rakt rör så det bröllar som fan, när de kommer o skottar utanför ditt hus? smile regler måste finnas, men sen är det många som ÄR helt ofattbart korkade...

111 Inlägg
3 mars 2010
bollen1986 skrev:
spokenratt skrev:

Så du menar att det borde vara fullt lagligt att åka omkring utan ljuddämpning alls då det inte är så viktigt?

Tänk på alla barnfamiljer osv osv eller dom som inte tycker det är kul att bli störda/väckta mitt i natten för att nån ungdom åker omkring och väsnas mitt i stan t ex.....

Nä nån måtta får det väl vara men dom har ju en gräns av en anledning.

Tror nog att det var precis så han menade? Eller att dom inte behöver gnälla för man bytt till ett lite större avgas kanske?

Sök