3433
Sök

Ersätta tändlåset med 2 stycken strömbrytare

9 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har fått lite problem, tändlåset i bilen gav upp och det händer ingenting när jag nu vrider på nyckeln.
Fick då funderingar på att byta ut låset mot 2 stycken brytare. Tändningen ska styras av brytare nr.1 och startmotorn av brytare nr.2.

Vi diskuterade detta på jobbet men ingen av oss är nå vidare duktiga inom ämnet. Jag skulle kunna tänka mig att jag lär ha någon lite kraftigare brytare för själva tändningen för att den inte ska smälta sönder och på startmotorn lär jag ju ha någon återfallande brytare som slår tillbaka då motorn är igång.
Det vill säga nyckeln ska endast användas för att komma in i bilen.

Någon som har någon erfarenhet av detta, om det är möjligt, var man kan få tag på delarna och om det är lagligt.

Tacksam för all hjälp! Olle smile


460 Inlägg
19 februari 2010
#2
vad är de för bil du ska göra det på..

Redlinefoto
259 Inlägg
19 februari 2010
#3
Det finns ju en "platta" med strömbrytare och start knapp man kan köpa...
http://www.ridetech.se/
Art.nr:SS-006

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

Oturen själv
593 Inlägg
19 februari 2010
#4
Är det så att du vill byta ut mot brytare, Så finns det brytar paneler med ACC swich mm, Och "Start" knapp. Lite snyggt me smile Biltema har sånna, Även andra bildels återförsäljare.  "Lagligt" är det, Men vet ej hur det är med Bilprovningen och försäkring.

Brum

KHRacing
19 februari 2010
#5
Svensk bilprovning föreskriver att du skall ha NÅN FORM UTAV STÖLDSKYDD, det säger dock INTE vad...
alltså räcker det med att dörrarna går att låsa.

Hjultomte
1 500 Inlägg
19 februari 2010
#6
Tänk på att du får inte gömma någon av knapparna. Det fick jag veta av e sur besiktningsman som inte kunde tekniken när han skulle stänga av min Civic. Han vred om nyckeln o steg ur o titta bak o såg bilen fortfarande igång så börja han leta.
Fick snäll säga till han att han inte kommer hitta den o sen stängde jag av den men han sa att jag kan få en 2a för det för man kanske lånar ut bilen då måste dom kunna stänga av den.
Försökte med att de e bara ja som kör mina bilar. Men NÄÄÄÄ.. hade turen med mig så ja fick köra ifrån utan något men var tvungen till att byta till nästa gång :S

Det e min erfarenhet hoppas det hjälper wink
Det med sladdar o sånt e bara o mäta o grejja vettu tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

9 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#7
Tack för svaren! Bilen jag tänkt göra detta på är min Audi 80. Har tänkt att det ska bli en rolig liten rallybil av den så en brytarpanel vore ju perfekt!

Har sett den där dom säljer på biltema men gillar den inte riktigt och den ersätter ju inte nyckeln. Förmodligen blir det en sån där panel från Ridetech som jag lackar mattsvart. Blir ju bra också eftersom den kommer täcka hålet som blir efter där låset satt.

Vad gäller lagar kommer jag ihåg från körkortsteorin att man inte får lämna bilen olåst med nycklarna i. Men låser man dörrarna är det ju lugnt.


1 741 Inlägg
19 februari 2010
#8
Exakt som de skriver ovanför så får man byta ut dessa till strömbrytare men det måste stå "Start" eller dyligt på/vid knapparna. Annars är det inte tillåtet.

Om tändningslåset jäklas så den endera är svår att starta eller stänga så måste du byta, annars är det risk för 2:or.

(Jag har fått detta bekräftat av besiktningsmän vid ett par tillfällen. Men egentligen så säger inte det så mycket då olika besiktningsmän ofta tolkar informationen de får olika.)

Själv tyckte jag att det var en bra finess att bara jag visste hur man startade min bil men var INTE godkänt.

Någon speciell strömbrytare behövs knappast då tändningslåset går via relän så inga starka strömmar går genom dessa.
Senast redigerat av tecman (19 februari 2010)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

9 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#9
Exakt som de skriver ovanför så får man byta ut dessa till strömbrytare men det måste stå "Start" eller dyligt på/vid knapparna. Annars är det inte tillåtet.

Väldigt löjligt... Jag instämmer i att det måste ju vara bra att bara du vet hur du startar din bil, du kan ju inte lyckas låna ut den om inte den du lånar ut till kan köra därifrån... Det är väll för övrigt bara att ta dymon och skriva "start" innan besiktning.


Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
#10
0lle skrev:
Hej!

Jag har fått lite problem, tändlåset i bilen gav upp och det händer ingenting när jag nu vrider på nyckeln.
Fick då funderingar på att byta ut låset mot 2 stycken brytare. Tändningen ska styras av brytare nr.1 och startmotorn av brytare nr.2.

Vi diskuterade detta på jobbet men ingen av oss är nå vidare duktiga inom ämnet. Jag skulle kunna tänka mig att jag lär ha någon lite kraftigare brytare för själva tändningen för att den inte ska smälta sönder och på startmotorn lär jag ju ha någon återfallande brytare som slår tillbaka då motorn är igång.
Det vill säga nyckeln ska endast användas för att komma in i bilen.

Någon som har någon erfarenhet av detta, om det är möjligt, var man kan få tag på delarna och om det är lagligt.

Tacksam för all hjälp! Olle smile

Sådär gjorde jag på en Audi 100 LS, som jag ägde för 25 år sedan. Fick problem med tändlåset precis som du. Dock använde jag relän och belysta knappar från en IBM stordator. En start och en stoppknapp (och en vippbrytare för tändningen). Det var väl fränt på den tiden.

Lite körkad blev det när jag skulle demonstrera för en jämntoking att man kunde ta ut nyckeln från tändingslåset med bilen i fart. Sen gick rattlåset i och det var med nöd och en näpa att bilen inte blev en meter kortare när hjulen inte pekade mot tunneln man var på väg mot.

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 februari 2010)

233 Inlägg
4 mars 2010
#11
haha

Audi frälst

VD :=)
90 Inlägg
4 mars 2010
#12
Kavli skrev:
0lle skrev:
Hej!

Jag har fått lite problem, tändlåset i bilen gav upp och det händer ingenting när jag nu vrider på nyckeln.
Fick då funderingar på att byta ut låset mot 2 stycken brytare. Tändningen ska styras av brytare nr.1 och startmotorn av brytare nr.2.

Vi diskuterade detta på jobbet men ingen av oss är nå vidare duktiga inom ämnet. Jag skulle kunna tänka mig att jag lär ha någon lite kraftigare brytare för själva tändningen för att den inte ska smälta sönder och på startmotorn lär jag ju ha någon återfallande brytare som slår tillbaka då motorn är igång.
Det vill säga nyckeln ska endast användas för att komma in i bilen.

Någon som har någon erfarenhet av detta, om det är möjligt, var man kan få tag på delarna och om det är lagligt.

Tacksam för all hjälp! Olle smile

Sådär gjorde jag på en Audi 100 LS, som jag ägde för 25 år sedan. Fick problem med tändlåset precis som du. Dock använde jag relän och belysta knappar från en IBM stordator. En start och en stoppknapp (och en vippbrytare för tändningen). Det var väl fränt på den tiden.

Lite körkad blev det när jag skulle demonstrera för en jämntoking att man kunde ta ut nyckeln från tändingslåset med bilen i fart. Sen gick rattlåset i och det var med nöd och en näpa att bilen inte blev en meter kortare när hjulen inte pekade mot tunneln man var på väg mot.

-- K

du har för jäkla bra svar hela tiden.. tur du överlevde och kunde varna oss smile

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
4 mars 2010
#13
Tycker du ska bygga egen panel än att köpa biltema platta. Som sagt

*Fastströmställare till tändningen
*Återfjädrande tryckknapp till Start

Sedan kan du ju stänga av med strömställaren.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 265 Inlägg
4 mars 2010
#14
Huvudströmbrytare till tändningen? sen återfjädrande strömbrytare till startmotorn.
de är godkänt på bilprovningen.
huvudströmbrytarna har ju en typ av nyckel

herr
321 Inlägg
5 mars 2010
#15
Kan ju knappast vara olagligt att ersätta nyckeln med en startknapp,
hyrde nämligen en sån där ny Renault Megane och den startar ju man med att trycka in en knapp efter man stoppat in ett kort i ett hål.

Dessutom är den ju inte bara stöldskyddad av dörrlåset, man måste ju ändå stoppa in nyckeln i tändningen för att rattlåset ska släppa.



Sök