3147
Sök

Kompressor, hur funkar det. vad behöver man tänka på...

2 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej mina vänner,

har sedan jag såg "skogenracing's sierra" velat ha Kompressor i min 2,0:a

till problemet...

Jag har ingen aning om vad jag behöver veta för att klara av den "modden"
på min inspruts motor...

vad måste jag ta hänsyn till när jag väljer Kompressor?
hur mycket tryck kan en orginal motor ta,
innnan den faller isär på mitten
( så man måste göra ett glasbord av den)...?

jag är en okunnig hemmapulare som är glad för all användbar information

så om ni har svar på mina frågor eller länkar till användbara siter så
blir jag väldans glad om ni informerar mig!


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
5 mars 2010
#2
Vi kan ju börja med om ni hade tänkt köra skruvkompressor eller centrifugal?
Skruven är en större sak som ser ut som en skolåda med lite rundare former.

Centrifugalen ser ut som en generator med turbohus

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

2 665 Inlägg
6 mars 2010
#3
Köp en golf G60 så har du kompressor från början med sina 160hk Som ganska lätt kan bli 190.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

354 Inlägg
7 mars 2010
#4
zakademus skrev:
Vi kan ju börja med om ni hade tänkt köra skruvkompressor eller centrifugal?
Skruven är en större sak som ser ut som en skolåda med lite rundare former.

Centrifugalen ser ut som en generator med turbohus

intressant tråd! skulle också vilja veta mer om kompressorer! smile Men ZAK, skruvkompressorn är väl att rekommendera om man ska ha i en bil? Är det inte ladd redan från låga varvtal med en skruvkompressor eller har jag förstått det fel?  alltså mycket jämnare register.. Med en centrifugal har man väl inte ladd redan från början? så kommer laddet lika som från en vanlig turbo kompressor då eller, ungefär lika register?


MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 mars 2010
#5
är det verkligen värt att göra en VW Corrado med G60?
Kör ju ifrån en från med en 740 GL!

Rickard-v skrev:
Köp en golf G60 så har du kompressor från början med sina 160hk Som ganska lätt kan bli 190.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
7 mars 2010
#6
XeptiQ skrev:
är det verkligen värt att göra en VW Corrado med G60?
Kör ju ifrån en från med en 740 GL!

Va? Jag förstår inte vad som menas?

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 mars 2010
#7
Jag menar att den går inte så bra som folk säger att den gör. Du måste ställa upp ladet radikalt mycket för att de ska hända något.. jag tycker att denna bil är lika slö som en 740 gl.. men alla tycker olika.

men om du ändå ska kompressor konvertera en bil så hitta någon bil som redan har bra klös ifrån början... de har inte G60 ( golf corrado g60 ) Men du kan ta denna komporessor och hänga på en annan...

Rspeter skrev:
XeptiQ skrev:
är det verkligen värt att göra en VW Corrado med G60?
Kör ju ifrån en från med en 740 GL!

Va? Jag förstår inte vad som menas?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

50 Inlägg
7 mars 2010
#8
http://www.enem.se/lysholm.asp  här kan ni läsa lite

Poliser är oxå människor, fast en sämre sort...

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 mars 2010
#9
synd att en Lysholm ska vara så dyr.. annars är de en skit fin kompressor.

Men en 1200 ( 330hk/243nm ) är ju en bra början.. skulle tippa på att denna leksak kostar lätt mellan 15-19000 kr

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
7 mars 2010
#10
maattias skrev:
zakademus skrev:
Vi kan ju börja med om ni hade tänkt köra skruvkompressor eller centrifugal?
Skruven är en större sak som ser ut som en skolåda med lite rundare former.

Centrifugalen ser ut som en generator med turbohus

intressant tråd! skulle också vilja veta mer om kompressorer! smile Men ZAK, skruvkompressorn är väl att rekommendera om man ska ha i en bil? Är det inte ladd redan från låga varvtal med en skruvkompressor eller har jag förstått det fel?  alltså mycket jämnare register.. Med en centrifugal har man väl inte ladd redan från början? så kommer laddet lika som från en vanlig turbo kompressor då eller, ungefär lika register?


MVH.

Med skruvkompressorn har du samma ladd genom hela registret.
Med centrifugal så är det ju mer du gasar ju mera ladd.
Är en jämn och fin kurva och ingen ketchupeffekt som med turbo.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936


Sök