2682
Sök

Ang laddtryck. (orekerslös under lågt ladd)

Digital Designer
198 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag har en liten fråga ang laddtryck.

När bilen går på tomgång så visar tryckmätaren lite på minus som är helt normalt.
När turbon börjar ladda lite och mätaren visar ca 0,2 - 0,4 bar så känns bilen lixsom orkerslös jag tycker mig också hör den pysa lite, lite som om den håller tillbaka, det är inte föränn trycket kommer över detta man börjar känna av laddningen, är detta normalt? Eller är det min dumpventil som är för slapp och behövs spännas, eller läcker kanske nån slang?

Tack på förhand.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 mars 2010
#2
Du kan ju kolla så att där inte är läckage i någon vaccumslang, eller så dumpens membran inte läcker


Digital Designer
198 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#3
Det låter som läckage då eller? För den ska inte bete sig så? Man ska sakta känna mer kraft, inte en liten dipp och sen mer kraft?

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 mars 2010
#4
Fast vad handlar det om för bil? Kan ju va lite olika, vissa kanske inte får den orken på det laddet, för det är ju inte mer än GLT


Digital Designer
198 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#5
Det handlar om en Opel Astra 2.0 turbo som är "mappad".

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

STREETRACER
892 Inlägg
16 mars 2010
#6
0.2bar känner man juh absolut ingenting av wink  det känns att man har turbo efter 1.0bar wink

hade dumpventilen varit kass hade du fått ett "kvittrande"ljud när du släpper gasen..

alltså trampar du gasen i botten så "känner du ingenting" förrän efter 0.2bar?  känner du av resten är det nog ingen fara wink hade den läckt laddtryck hade den juh varit jäkligt trött o du hade hört ett "luftpysande" ljud wink

Min åsikt:  Du är bara nojjig o hade velat ha mer av din "mappning" wink  kör o va glad smile

har du LMM på en sån där??

Bmc Crew

Digital Designer
198 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#7
Det är när jag sakta gasar upp jag känner av dippen, laddtrycket laddar sakta upp och när det hamnar på runt 0,1 - 0,4 känner man lixsom att bilen tvekar lite. Om den fortsätter och laddar försvinner dippen.

För att klargöra så uppstår detta fenomen när jag gasar lätt, när man bränner på märker jag inte av det.

Japp, LMM finns, och har köpt dump som passar den (dubbel kolv).
Kvitter blir det la bara när man kör med öppet luftfilter? (som jag inte har).

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

STREETRACER
892 Inlägg
16 mars 2010
#8
webdiddy skrev:
Det är när jag sakta gasar upp jag känner av dippen, laddtrycket laddar sakta upp och när det hamnar på runt 0,1 - 0,4 känner man lixsom att bilen tvekar lite. Om den fortsätter och laddar försvinner dippen.

För att klargöra så uppstår detta fenomen när jag gasar lätt, när man bränner på märker jag inte av det.

Japp, LMM finns, och har köpt dump som passar den (dubbel kolv).
Kvitter blir det la bara när man kör med öppet luftfilter? (som jag inte har).

mjo du har juh "begränsningar" i ditt styrsystem vid vissa varvtal och hur mkt du trycker ner pedalen osv. så att det inte ska spika o misstända m.m m.m.
så känns det lite i min bil oxå.. men det är alltså inget fel utan mjukvaran är gjord på detta sättet... 
om den hade tvekat vid fullgas hade jag varit orolig wink


och har du LMM så ska du ha en återcirkulerande dump;) en "hybrid" gör det bara "halvt-fel"

Nej,ett öppet luftfilter får det inte att "kvittra" utan med ett öppet filter så "pyser den"
med en kass dump (elr felaktig) så "kvittrar" den!!

btw vad menar du med "mappad" ?

Bmc Crew

Digital Designer
198 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#9
Detta är dumpen jag har: http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/CRBOV04L_5.jpg
Den är dubbel kolvad och återcirkulerande.

Saken är den, att när jag körde med sportluftfilter fick jag "surge" (kvitter ljudet) men då jag tyckte den drog för mycket varm luft bytte jag tillbaks till orignal burken och kvittret försvann.

Med mappad menar jag att bilen inte är chippad då det inte behövs på en modern bil utan att man bara gått in och omprogramerat ECU'n.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 mars 2010
#10
Om membranet läcker så kvittrar det inte alltid, min gjorde inte det! smile


STREETRACER
892 Inlägg
16 mars 2010
#11
med den dumpen ska det juh vara okeij..  och omprogramerad ECU har juh jag oxå wink

tror inte det är nån fara alls.. det är mjukvaran som har "begränsningar" för att vara rädd om din maskin.. 

det är juh min åsikt utifrån det du berättat wink  kan säkert ha hur fel som helst wink

Bmc Crew

283 Inlägg
17 mars 2010
#12
ja tkr det låter som om den spikar till lite, som min 900 gjorde, den hoppa till, o sen matadee den på någelunda, innan jag chippade den, så jag misstänker felprogramerad styrbox, eller ngt åt det hållet =/

Black Deevill

677 Inlägg
17 mars 2010
#13
Låter som om du har en läcka någonstans, angående kvittret så förstärker öppna luftfiltret det rätt rejält inte alltid man hör det med org.burk. speciellt inte med återcirkulerande. kolla efter läckor! min höll på att göra samma sak när en slangklämma var lös.

1 353 Inlägg
17 mars 2010
#14
angående laddet så ska troligtvis din bil kännas så iomed att du inte ger plattan i mattan.

gällande dump, kvitter, öppet filter osv så ska ja klargöra lite saker för 3424 gången,.

en dumpventil har till uppgift att evakuera luften som finns i rören när spjället stänger och turbon fortfarande försöker pumpa mer. detta görs i en "rörelse" vilket innebär att det ska pysa EN gång, vare sig man kör med världens största blåeloxerade dump eller den svarta boschdumpen eller org dumpen som sitter inbyggd på tex mitsu aggen. har man sin orginaldump (återcirkulerande) och ett öppet filter ska man kunna höra dumpljudet, detta ska fortfarande vara EN gång. när det dumpar flera ggr eller kvittrar så sköter inte dumpen sitt jobb, nämligen att släppa ut luften innan den studsar tillbaka in i turbon. sen om du kör med öppen, återcirkulerande eller org dump och de kvittrar så ÄR DEN FELAKTIGT INSTÄLLD DVS FÖR HÅRD ELLER SÅ ÄR DUMPEN SÖNDER OCH INTE ÖPPNAR. det finns inga kvitter dumpar what so ever, vill man de ska kvittra så kan man plocka bort sin dump helt eller dra loss vakum slangen( gör man det kommer laddtrycket smita genom dumpen då det inte finns mottryck)

så om du har en återcirkulerande dump på din bil och den kvittrar när du kör med öppet filter så ska du se över hur den är inställd, för ja kan lova dig att den är för hård.
När den dumpar som den ska med öppet filter då kan du sätta tillbaka burken så är du säker på att den gör sitt jobb, annars kan du lika väl plocka bort den ikväll wink

hoppas nu de klargjorde lite saker, är det fortfarande nån som tvivlar på det ja säger så ut o testa, ryck slangjävlen till dumpen o lyssna själv, nog fan kommer de kvittra wink


Digital Designer
198 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#15
Okay, det är bara så att jag inte hör kvittret när luftburken sitter där? Den är fortfarande dåligt inställd?
Dock har jag dumpen så lös jag kan, sätter jag den lösare så läcker den på tomgång.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

1 353 Inlägg
18 mars 2010
#16
ja kvittret är självklart där fast du har luftburk, ( om ja står o skriker på dig och du stänger en branddörr i ansiktet på mig så hör du inte mig men nog fan skriker ja vidare wink )
iomed att återcirkuleringen går ner mellan turbo och luftburk så finns det bara ett ställe där ljudet kan komma ut, nämligen genom det öppna filtret
kan du inte få den lösare får du byta dump helt enkelt, kan den ändå inte sköta jobbet så ska den inte sitta där, för att uttrycka de lite hårt. Sen är de helt upp till dig hur du vill göra, ja säger bara som det är...
Lycka till!


Digital Designer
198 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#17
Okay, får sätta på ett öppet filter och testa lite mer då. Jag har dock hört att "surge" (kvitter) inte ska vara så farligt, förlorar man nån prestanda på det? Det sliter väll bara pytte lite mer på turbons propeller, eller har jag fått nått om bakfoten?

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

1 353 Inlägg
19 mars 2010
#18
farligt o farligt, många bäckar små men efter en viss tid så tar turbon stryk, gällande prestanda så e de svårt o säga, bilen kan gå både bättre o sämre av att luften inte försvinner ut ur tryckrören när man kliver på igen.
sen kan de som sagt va svårt att få den o hålla tätt, har du dock en återcirkulerande så är de inte lika illa när en sådan står på glänt som när en öppen dump gör det, iomed att den enda luft som den kan tjuvdra är den luft som finns i luftslangen som redan är uppmätt av LMM, ska du vara väldigt exakt vid inställningen kan du använda den som en öppen dump just för tillfället.

* plugga hålet i luftslangen (den som går mellan turbo->lmm->luftfilter)

* ta bort ev slang som sitter på dumpen så du kan se kolven

släpp sedan på skruven så den blir väldigt lös,(observera att bilen kan dö då den börjar dra tjuvluft) sen spänner du sakta med bilen igång tills den precis har stängt igen o håller tätt, sen e de bara o provköra.( dumpen behöver bara hålla tätt på tomgång, när du kör så har du inte lika mycket "vakum-kraft" som öppnar dumpen och den stänger mer och mer, när du sedan ger gas och laddet kommer så kommer det att stänga dumpen)

går det inte få de kvitterlöst så får du helt enkelt släppa så mycket på fjädern att den står lite öppen på tomgång, den kommer som sagt inte märka av detta när den är återcirkulerande
Senast redigerat av Crille88 (19 mars 2010)


Digital Designer
198 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#19
okay, tack för råden crille, jag får börja pilla med detta i helgen.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

1 353 Inlägg
19 mars 2010
#20
ja testa skadar aldrig iaf, lägg gärna upp lite bilder också så man får se bilen o lite sånt smile



Sök