3575
Sök

Modifiera CD-spelare för att klara MP3:or?

Familjefar.
17 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hallå på er.
Skratta inte åt mig nu, jag är totalt ovetande om hur lite jag kan i detta ämne.. (eller jäkligt medveten om att jag inte vet ett skit om detta) :o)

Hur funkar det igentligen?
Är det läshuvudet i en cd-spelare som "bestämmer" vilket ljud-format som kan läsas eller är det något sorts "ljudkort" som kodar om spåren i skivan så det blir ljuv musik?

Skulle det mao teoretiskt gå att byta delkomponent/-er i bilens orginalanläggning för att möjliggöra uppspelning av Mp3 från CD-, eller till och med DVD-skivor?

Varför kliver jag ut på kanten så ni så jäkla lätt kan peta ner mig då???
Jo, sitter med en Saab 9-5 som inte klarar mp3or, men tycker det är sååå ugly att montera ny spelare med liten front.. Och inte fasen har jag råd att köpa en helt ny originalspelare som fixar mp3 mm..

Som sagt vågar man inte fråga, får man aldrig veta hur korkad man är!!

Tack för mig.

914 Inlägg
6 oktober 2006
#2
hahaha tyvär vet jag inte svaret på din fråga men måste säga att det var riktigt bra skrivet smile


vorsprung durch teknik
886 Inlägg
6 oktober 2006
#3
Om du vill köra mp3 så är det nog en ipod adapter + ipod som gäller. tror inte det funkar att bygga om originalstereon.

914 Inlägg
6 oktober 2006
#4
finns det aux ingång på orginal spelarna då ?


Familjefar.
17 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
#5
Tack för svaren, Tänkte väl att om det nu skulle vara enkelt att modda från cd till dvd.. varför skulle jag vara först med detta (är ju ingen jäkla Einstein, eller??)
Kör just nu med Mp3-spelare (ej Ipod) via FM-sändare (sisådär ljud...)

Ronnie. L, tyvärr ingen AUX på denna modell, utan ända chansen att plugga in Mp3:an direkt är att öppna upp chassit på org.spelaren och löda om signal-"vad det nu kan heta"..
Enl länk: http://82.182.142.23/saabradio/index.htm

Verkar relativt smärtfritt, men pilligt som faan (har ju lite stora händer), men värt att testa..
Tänkte att om jag nu ändå skall "förstöra" originalspelaren, så varför inte göra det fullt ut wink

Finns det fler som vill testa att putta ner mig från kanten? Just nu står jag kvar och hoppas på en
skapligt enkel lösning, hehe.

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
6 oktober 2006
#6
Du kan ju köra med en bandadapter mellan mp3n och stereon. Jag och en kompis öppnade upp och byggde in en bandadapter i hans s40 originalstereo och det funkade skitbra.

1 631 Inlägg
7 oktober 2006
#7
Spelare som kan spela MP3 har en dekoder för detta. Den sitter i själva spelaren och inte på läshuvudet.

Att modda enheten är inget realistiskt alternativ.

Vill du spela MP3 är en kassett-adapter eller FM-sändare klart enklast och billigast tillsammans med valfri MP3-spelare.

Coolast till SAAB och iPod är www.trollpod.com men de har väl inte börjat sälja dem än...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
7 oktober 2006
#8
bästa köp för dig tycker jag är en ipod av något slag, och sedan harman / kardon idrive anslutningen till din befintliga stereo.
ta en titt på www.brl.se - ipod i bilen. Tror du skulle bli grymt nöjd , Ord pris 2500, nu 998. Ska beställa ett kitt snart.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

9 108 Inlägg
7 oktober 2006
#9
Finns det inte cd-växlare som tar mp3?


607 Inlägg
7 oktober 2006
#10
Har för mig att jag har sett på blocket att det finns en grej att köpa till cdn så att den läser mp3 format.men är inte 100

Brynäs tigers


Sök