3533
Sök

Tjuvluft bränslesystem King cab diesel -00

6 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Hej har köpt på mig en King cab -00 rwd 2,5 icke turbo med diverse småfel. (het bil!!!!)

Det jobbigaste är att den suger in tjuvluft någonstans vilket resulterar i taskig gång, svår att starta osv.

Nu är det så att jag bara har haft några dieslar tidigare, och de har varit de närmaste felfria. Så jag har inte fått mkt erfarenhet av roliga och utvecklande felsökningar.

Någon kanske kan ge mig några vettiga tips på hur jag skall felsöka vad jag skall titta efter, vanliga fel på just king cab...

Följande har jag testat:

Pumpat fram diesel med handpumpen, går ganska ok ett tag. Blir luftfylld och pissig på några minuter igen (kommer luft oavsett om den är igång eller inte).

Tagit bort bränslefiltet kollat packninga oringar, dräneringen.
Kollat ngn retur tjosan på filterhuset, allt ser ok ut.

Kollat lekage vid spridarna, ser torrt och fint ut.

Kollat retur vid spridarna, metallrör som sedan går ihop till en slang (som är hel och fin). Allt ser torrt helt och fint ut.

Kollat bränsleledningar under bilen efter skador, var ett ställe på en av de 80 slangarna som var lite skavd men inget blött, för säkerhets skull drog jag på lite tätning utifall att den kanske drog in lite tjuvluft genom ngn mikroskopisk por eller ngt.

Smålänning
7 883 Inlägg
29 mars 2010
Backventilen då? sitter någonstans på till-ledningen till pumpen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Jag tror den sitter i anslutning till filtret, öppnade den och kolla de lite allt såg helt och fint ut. Var ett litet membran på 5-7mm som förmodligen var själva ventilen, hel ren verkade fungera bra.

Har inga andra goda ideer, funderar på att testa köra den på diesel från ett separat kärl för att se var på ledningarna det kan vara problem.

Vet inte om jag har någon förpump i tanken, den kanske kan spöka....

Sök