Kan man ha en Kondensatorer på steg men olika watt tal?? Allså ett steg på 1000 watt och ett annat på 500 watt går det att kör det på en Kondensatorer som är på 1,5 Farad?? Tack iförhand
HAHA det handlar inte mest om ljudskillnaden utan att steget inte mår bra av att få för lite ström... sen är det inte kul att åka runt med blinkande strålkastare när man dunkar...
över till den verkliga frågan så kan jag tyvärr inte riktigt svara på om det funkar eller inte, men du kan ju koppla till kondensatorn på ett av stegen iaf. hjälper ju en hel del..
Kolla runt lite på forumet efter just kondingar, det finns duktigt många som skrivit i ämnet. Men nackdelen med en konding är att den bara leverar ström under väldigt korta sekvenser.
Tyvärr så löser ett batteri/konding bara problemet väldigt kortsiktigt, får batteriet inte laddning som det ska så går det sönder. Oavsett hur många batterier man har. Så börja med ett se över laddningen på bilen.
Skall du ha en konding för att den skall göra nytta (annat än att bara var snygg) så skall den sitta så när slutsteget som möjligt. Dvs att lösningen med en kondensator för två slutsteg är tyvärr rätt meningslös.
Om du har så pass mycket steg och så pass strömkrävande högtalalare (låg impedans) att du börjar tveka på att du får ut max av anläggningen - då skall du i första rummet satsa på: - Bättre batteri - Fetare kabel från batteriet - Uppgraderad generator - Dubbla batterier
/Göran
Turbo_noz skrev:
Kan man ha en Kondensatorer på steg men olika watt tal?? Allså ett steg på 1000 watt och ett annat på 500 watt går det att kör det på en Kondensatorer som är på 1,5 Farad?? Tack iförhand
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Tycker detta är ett uttjatat ämne. Jag märkte stor skillnad på subben. Visst har man ett extrabatteri i skuffen skall inte en kondensator behövas, men det är fan så mycket enklare (och snyggare) men en eller 2 kondningar där bak än att meka in ett batteri till.
HAHA det handlar inte mest om ljudskillnaden utan att steget inte mår bra av att få för lite ström... sen är det inte kul att åka runt med blinkande strålkastare när man dunkar...
över till den verkliga frågan så kan jag tyvärr inte riktigt svara på om det funkar eller inte, men du kan ju koppla till kondensatorn på ett av stegen iaf. hjälper ju en hel del..
mvh Jonas
blinkande strålkastare beror ej på om man har kondensator eller inte. jag har ett steg på 1200W med 5 meter kabel till ett biltema batteri och det fungerar fint, har aldrig sett något som blinkar.. (och då har jag en rejäl kabel).
men åter till ämnet. det är bara att koppla in, kondensatorn så nära stegen som möjligt och parallellkoppla kondensator med stegen. Men om du är ute efter bättre ljud så följ sharkys lista så tror jag det blir bättre än med en kondensator.
HAHA det handlar inte mest om ljudskillnaden utan att steget inte mår bra av att få för lite ström... sen är det inte kul att åka runt med blinkande strålkastare när man dunkar...
över till den verkliga frågan så kan jag tyvärr inte riktigt svara på om det funkar eller inte, men du kan ju koppla till kondensatorn på ett av stegen iaf. hjälper ju en hel del..
mvh Jonas
blinkande strålkastare beror ej på om man har kondensator eller inte. jag har ett steg på 1200W med 5 meter kabel till ett biltema batteri och det fungerar fint, har aldrig sett något som blinkar.. (och då har jag en rejäl kabel).
men åter till ämnet. det är bara att koppla in, kondensatorn så nära stegen som möjligt och parallellkoppla kondensator med stegen. Men om du är ute efter bättre ljud så följ sharkys lista så tror jag det blir bättre än med en kondensator.
MVH Andreas
vad konstigt. På min bil blinkade allting, inkl strålkastarna nästan slocknade när jag poppade utan kondning, visst, kondensator är inte enda lösningen, men det fungerade. samt att subben spelade bättre.
vad konstigt. På min bil blinkade allting, inkl strålkastarna nästan slocknade när jag poppade utan kondning, visst, kondensator är inte enda lösningen, men det fungerade. samt att subben spelade bättre.
Det beror ju även på generatorn och i vilket skick batteriet är. Om generatorn orkar ladda så ska inte tex strålkastarna nästan slockna, om det blir på det viset så orkar inte generatorn med att ge ström.
Sedan har vi ju också jordkabeln från batteriet ner till karossen, om den är underdimensionerad eller har dålig kontakt så blir den kabeln en flaskhals.
Notera att jag inte är kategorisk när jag uttalar min om kondingar. Det finns anledningar till att kondingar kan funka både för att avhjälpa blinkningar och för att få bättre ljud.
Vad jag säger är att:
- Brist på tillgänglig total energi i ett system kan inte avhjälpas med en kondensator - Man skall bygga från grunden - och en konding kommer högt upp i näringskedjan - Jag är tveksam (på goda tekniska grunder) till att en konding är något som funkar som ett universellt hjälpmedel. - Bygger man ett styvt elektrikst system med batterier nära steget (-en) så försvinner i stort sett alla anledningar att ha konding.
/Göran
andreas_gbg_ skrev:
vad konstigt. På min bil blinkade allting, inkl strålkastarna nästan slocknade när jag poppade utan kondning, visst, kondensator är inte enda lösningen, men det fungerade. samt att subben spelade bättre.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
vad konstigt. På min bil blinkade allting, inkl strålkastarna nästan slocknade när jag poppade utan kondning, visst, kondensator är inte enda lösningen, men det fungerade. samt att subben spelade bättre.
Det beror ju även på generatorn och i vilket skick batteriet är. Om generatorn orkar ladda så ska inte tex strålkastarna nästan slockna, om det blir på det viset så orkar inte generatorn med att ge ström.
Sedan har vi ju också jordkabeln från batteriet ner till karossen, om den är underdimensionerad eller har dålig kontakt så blir den kabeln en flaskhals.
Vet att tråden är GAMMAL, men blev intresserad. Har aldrig tänkt tanken ens att röra jordkabeln vid batteriet, ja har original som är skitliten! Jag har 50mm2-kabel från batteriet och bak, bör jag satsa på nån liknande jordkabel fram vid batteriet?
Som jag skrev i tidigare inlägg så blir den kabeln en flaskhals ifall den har dålig kontakt eller är underdimensionerad.
Med tanke på att jordkabeln fungerar som en huvudlänk för all ström som flyter till/från batteriet så måste den vara i bra skick och ha tillräckligt stora dimensioner, annars stryps flödet redan där och då spelar det ingen roll om man sätter jättegrova kablar på andra ställen.
Som jag skrev i tidigare inlägg så blir den kabeln en flaskhals ifall den har dålig kontakt eller är underdimensionerad.
Med tanke på att jordkabeln fungerar som en huvudlänk för all ström som flyter till/från batteriet så måste den vara i bra skick och ha tillräckligt stora dimensioner, annars stryps flödet redan där och då spelar det ingen roll om man sätter jättegrova kablar på andra ställen.