3430
Sök

MapSensor Volvo 940 turbo

127 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Ju som rubriken lyder, Sitter det en mapsensor orginal i volvo 940? Och var isåfall sitter den?

Mvh, Naddut

Load3d
7 april 2010
sitter det inte regina?
Senast redigerat av Load3d (7 april 2010)

hej
291 Inlägg
7 april 2010
Svar nej. finns ingen mapsensor på någon volvo bil överhuvudtaget (orginal), dock har saab vissa modeller med mapsensor, även audi, ford cosworth som min egen! finns bara fördelar med mapsensor!

Mvh Robin

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

127 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Okey, svårt att koppla in?

10 287 Inlägg
7 april 2010
Vad skall du med en mapsensor till?
Ditt sprut mäter luftmassa med en varmtrådsgivare (LH sprut).
Att byta ut luftmassemätaren mot mapsensor och tempgivare går rent teoretiskt
men är rent praktiskt rent vansinne.

/Göran

Naddut skrev:
Okey, svårt att koppla in?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

127 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Jo jag vet, men Ska sätta dit annan lmm, boch slutnr 012 (960ns) och andra spridare, måste la mappa om den då?

Mvh

1 772 Inlägg
7 april 2010
Naddut skrev:
Jo jag vet, men Ska sätta dit annan lmm, boch slutnr 012 (960ns) och andra spridare, måste la mappa om den då?

Mvh

Man behöver inte ha en Mapsensor för att mappa.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 april 2010
Naddut skrev:

Mvh

Om du byter både lmm och spridare som matchar varandra så behöver du mappa om.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
7 april 2010
??
Ehhh, nej.

/Göran

BrajjAxx skrev:

(Groucho Marx).

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 april 2010
Sharky skrev:
??
Ehhh, nej.

/Göran

BrajjAxx skrev:

Är det inte så att om du ökar arean på lmm:en procentiellt lika mycket som du ökar spridarnas flöde så behöver du inte grejja med något annat? Har i alla fall gjort de på min ju...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
7 april 2010
Ja det är korrekt, det är finessen med att öka båda lika mycket. Men du skrev att man behövde mappa om. Tappade du kanske bort ordet inte ?

Man skall dock notera att ställbar BTR är bra att ha ändå för att finjustera.

/Göran

BrajjAxx skrev:
Sharky skrev:
??
Ehhh, nej.

/Göran

BrajjAxx skrev:

Är det inte så att om du ökar arean på lmm:en procentiellt lika mycket som du ökar spridarnas flöde så behöver du inte grejja med något annat? Har i alla fall gjort de på min ju...

(Groucho Marx).

040 RedLine
1 219 Inlägg
7 april 2010
Sharky skrev:
Ja det är korrekt, det är finessen med att öka båda lika mycket. Men du skrev att man behövde mappa om. Tappade du kanske bort ordet inte ?

Man skall dock notera att ställbar BTR är bra att ha ändå för att finjustera.

/Göran

BrajjAxx skrev:
Sharky skrev:
??
Ehhh, nej.

/Göran

Ja jo förlåt, vad pinsamt! Såg de nu att jag skrivit fel...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
7 april 2010
Notera också att det kanske inte alls lirar i alla situationer med att öka spridarna lika mycket i procent som man ökar LMM arean i procent.

Hur skall jag förklara detta........ Vi försöker......

Sprutet har en inbyggd map = karta som beskriver hur mycket bensin som skall pytsas in beroende på vilken signal man får från luftmassemätaren.  Dvs man öppnar spridarna visst många millisekunder (eller vevaxelgrader).

Denna map är ganska bucklig beroende på att motorn har olika egenskaper beroende på vilken last den har i en viss punkt.

Byter man nu LMM till en större så kommer man att vid en viss last på motorn (dvs en viss massa luft som sugs in per tidsenhet) att få en mindre signal till sprutet. Man kommer då att hamna längre ner på den buckliga map:en och då kan det vara så att man borde vara på en "bergstopp" men hamnar i en "dal" och då kommer motorn att gå för snålt i just det registret.

Det krävs alltså lite erfarenhet om allt skall lira 100%.

/Göran

(Groucho Marx).

948 Inlägg
7 april 2010
regina sprut har väl mappsensor? dock satt väl dom bara på 740?

göran? "Att byta ut luftmassemätaren mot mapsensor och tempgivare går rent teoretiskt
men är rent praktiskt rent vansinne." antar du menar till orginal sprutet då för eftermarknads är väl det nästan ett måste?

10 287 Inlägg
7 april 2010
Regina har map-sensor.

Ja. Att byta på orginal LH2.4 sprut från LMM till map-sensor är inte vettigt. BSR använde mig som försökskanin för ett antal år sedan och det är ingen lek....

/Göran

TobbeTT skrev:
regina sprut har väl mappsensor? dock satt väl dom bara på 740?

göran? "Att byta ut luftmassemätaren mot mapsensor och tempgivare går rent teoretiskt
men är rent praktiskt rent vansinne." antar du menar till orginal sprutet då för eftermarknads är väl det nästan ett måste?

(Groucho Marx).

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 april 2010
Sharky skrev:
Notera också att det kanske inte alls lirar i alla situationer med att öka spridarna lika mycket i procent som man ökar LMM arean i procent.

Hur skall jag förklara detta........ Vi försöker......

Sprutet har en inbyggd map = karta som beskriver hur mycket bensin som skall pytsas in beroende på vilken signal man får från luftmassemätaren.  Dvs man öppnar spridarna visst många millisekunder (eller vevaxelgrader).

Denna map är ganska bucklig beroende på att motorn har olika egenskaper beroende på vilken last den har i en viss punkt.

Byter man nu LMM till en större så kommer man att vid en viss last på motorn (dvs en viss massa luft som sugs in per tidsenhet) att få en mindre signal till sprutet. Man kommer då att hamna längre ner på den buckliga map:en och då kan det vara så att man borde vara på en "bergstopp" men hamnar i en "dal" och då kommer motorn att gå för snålt i just det registret.

Det krävs alltså lite erfarenhet om allt skall lira 100%.

/Göran

hur mycket kan lambdan hjälpa till att justera rätt blandning då?
om vi säga att du ökar spridarna med 40%  ( ej trimmad)
kan då lambdan justera  till rätt bränsle mängd då?( typ som original) eller kommer den gå tok för fett ändå?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
7 april 2010
Lambdaregleringen är bara på del-last. Hur mycket den klarar vet jag inte.

Tänk på att du får exakt samma problem med tändkurvan. Och där hjälper inte lambdaregleringen.....
(Det går en lastsignal mellan bränsle och tändboxen och den blir också fuckad av att det sitter en annan LMM som ger "fel" signal).

Det som händer med tändboxen och tändkurvan är framförallt att tändningen backas för lite på laddtryck när man går upp i storlek på LMM. Lastsignalen blir lägre eftersom signalen från LMM blir lägre än orginal och då tror tändboxen att det är mindre luftmassa (lägre laddtryck) än vad det egentligen är.

/Göran

turboforssen skrev:
kan då lambdan justera  till rätt bränsle mängd då?( typ som original) eller kommer den gå tok för fett ändå?

(Groucho Marx).

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 april 2010
Sharky skrev:
Lambdaregleringen är bara på del-last. Hur mycket den klarar vet jag inte.

Tänk på att du får exakt samma problem med tändkurvan. Och där hjälper inte lambdaregleringen.....
(Det går en lastsignal mellan bränsle och tändboxen och den blir också fuckad av att det sitter en annan LMM som ger "fel" signal).

Det som händer med tändboxen och tändkurvan är framförallt att tändningen backas för lite på laddtryck när man går upp i storlek på LMM. Lastsignalen blir lägre eftersom signalen från LMM blir lägre än orginal och då tror tändboxen att det är mindre luftmassa (lägre laddtryck) än vad det egentligen är.

/Göran

turboforssen skrev:

tackar då vet ja smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 758 Inlägg
8 april 2010
Tänk också på att när du trimmar kan LMM kan "bottna" innan maxvarv.
Har för mig att maximal utspänning ligger runt 5 V på de aktuella Bosch-grejerna, ett maxvärde som uppnås vid olika luftmassor beroende på vilken modell det är.

127 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
Okey.. tack alla.. Så om jag sätter på 960ns lmm (012) och v70r spridarna (968 tror ja dom heter) behöver jag inte mappa om? har hört att många gör det, att bilen går konstigt med den nya lmm..

Mvh

Sök