140 rekommenderar jag egentligen inte efter dina förutsättningar.
Dels så hade de en del barnsjukdomar, slarvigt hopskruvade på sina ställen, saker som inte löstes förrän en bit in på 240-produktionen.
Dels så är det bilar som nötts i cirka 40 år...oj, vad det kan hända saker på den tiden.
Rostar ju också en hel del.
Utbudet av reservdelar har tunnats ut rejält de senaste 5-10 åren!
Hade rekommenderat en 2-7-940, kanske mest smaksak vilken man väljer, men gärna en efter 1988, pga. bättre rostskydd. De där innan kan vara rätt murkna och jag gissar att svetsa rost inte är det du känner för. Du kan egentligen få en rätt ny 940 för pengarna...kanske det bästa, för de har inte så mycket mer el än vad nyare 240/740 har... ABS och airbag undantaget möjligen, men det kan ju vara bra att ha och brukar ju vara rätt driftsäkra system. Nyare bil = mindre nött. Visst, det är elektriskt sprut och tändning på de årsmodellerna, men å andra sidan, hygglig driftsäkerhet även där.
Viktigast vilken modell du än väljer är nog att satsa på ett exemplar som är välvårdat, kanske jag är fördomsfull, men helst en lågmilare med äldre ägare. Köp inte tuffa bosses bil bara för att du får med wunderbaumgranar, 4" utblås och vita blinkers! För i så fall har du egentligen en rätt driftsäker bil som inte är alltför svårmeckad.