2552
Sök

Vilken är bäst för mig av volvo 142,240,740. (ägande kostnad, let meckat, pålitlighet)

102 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#1
Hej
Studerar Maskinteknik på universitetet och känner att jag är alldeles för dålig på det praktiska gällande bilar och motorer. Efter som jag är student så har jag heller inte några ofantliga tillgångar på pengar. Ägde en Lincoln när jag pluggade i USA som var omöjlig att mecka med och tänkte därför att jag skulle prova en Svensk bil(Lärde mig köra i en 240 så därför vill jag ha volvo). Bilen ska bara användas på sommaren.

Dessa Punkter är viktiga
*Billig skatt, försäkring (tänkte skriva den på min mor (60år aldrig krockat)
*Lätt att lära sig mecka med, inte för mycket avancerad elektronik.
*Någorlunda pålitlig så den inte går sönder hela tiden.
*Inköpspris max 20 000kr (helst runt 10 000kr)

Frågor
*Så vad är ca kostnaden på månad i försäkring och skatt för en 142,240,740?
*Vilken är bäst att lära sig mecka med?
*Vilken har billigast delar?
*Andra viktiga saker att tänka på?

Tack på förhand

396 Inlägg
7 april 2010
#2
satsa på en 740 940 eller 240, 140 känns lite för gammal. De tidiga volvosarna är lätt meckade! så det är säkert bra att börja där. De tidiga volvosarna är billiga både i delar och i försäkring, du kan hitta en startmotor på ica maxi nästan. Men sen så är det ju gamla bilar, så då brukar saker gå sönder. Men om du vill mecka so go for it!

5 111 Inlägg
7 april 2010
#3
140 rekommenderar jag egentligen inte efter dina förutsättningar.
Dels så hade de en del barnsjukdomar, slarvigt hopskruvade på sina ställen, saker som inte löstes förrän en bit in på 240-produktionen.

Dels så är det bilar som nötts i cirka 40 år...oj, vad det kan hända saker på den tiden.

Rostar ju också en hel del.

Utbudet av reservdelar har tunnats ut rejält de senaste 5-10 åren! yikes

Hade rekommenderat en 2-7-940, kanske mest smaksak vilken man väljer, men gärna en efter 1988, pga. bättre rostskydd. De där innan kan vara rätt murkna och jag gissar att svetsa rost inte är det du känner för. Du kan egentligen få en rätt ny 940 för pengarna...kanske det bästa, för de har inte så mycket mer el än vad nyare 240/740 har... ABS och airbag undantaget möjligen, men det kan ju vara bra att ha och brukar ju vara rätt driftsäkra system. Nyare bil = mindre nött. Visst, det är elektriskt sprut och tändning på de årsmodellerna, men å andra sidan, hygglig driftsäkerhet även där.

Viktigast vilken modell du än väljer är nog att satsa på ett exemplar som är välvårdat, kanske jag är fördomsfull, men helst en lågmilare med äldre ägare. Köp inte tuffa bosses bil bara för att du får med wunderbaumgranar, 4" utblås och vita blinkers! För i så fall har du egentligen en rätt driftsäker bil som inte är alltför svårmeckad.
Senast redigerat av Volvo544special65 (7 april 2010)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 april 2010
#4
ur  synpunkten billig att äga  skulle jag rekomendera en volvo 140 om du hittar en skapligt rostfri
skatt =0
försäkring ca 200kr
jag hittar dok delar överallt  ( finns dok udda delar som kan va svåra att få tag på )

lätt mekat = ja simplare konstruktion får man leta efter
+ att det finns många goa gubbar ute i sverige som båda kan å är villiga att hjälpa till

240\740\940 är vissligen säkrare å modernare men att hitta elfel kan va ett rent helvete om man inte är lite insatta i dom
delar till dom finns nästa överallt med å förutom elfel relativt lättmekande
men dom kostar mer i försäkring + att skatten ligger på ca 1600 å uppåt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 111 Inlägg
7 april 2010
#5
Om man funderar på en 140 kan man lika gärna köpa en Amazon på samma gång, för det är en klart mycket bättre bil kvalitetsmässigt, med minst lika enkel konstruktion, och förmodligen ungefär lika utnött när man hittar en... Dessutom hästlängder tuffare.
Senast redigerat av Volvo544special65 (7 april 2010)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 april 2010
#6
Volvo544special65 skrev:
Om man funderar på en 140 kan man lika gärna köpa en Amazon på samma gång, för det är en klart mycket bättre bil kvalitetsmässigt, med minst lika enkel konstruktion, och förmodligen ungefär lika utnött när man hittar en... Dessutom hästlängder tuffare.

det är ju sant att amazonen är tuffare:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 111 Inlägg
7 april 2010
#7
Precis...

Men för någon som inte har mekarvana så rekommenderar jag i egenskap av realist inte en 40 år gammal bil i 10-20 000 kronors klassen tyvärr...


4 637 Inlägg
7 april 2010
#8
740:ins modernigheter blandat med 140:ins charm = 240, det perfekta valet. Satsa på en nyare (billigast och lättast att hitta) i bra skick och inte så många mil, gärna typ en gubbil. B230F med 5-växlad manuell går snålast. Men ju äldre desto billigare försäkring verkar det som, skiljer massor i pris för mig iaf så en törstigare 81 är nog  mer ekonomisk än en 91 visserligen... Dessutom blir en bil som är minst 30 år veteran med en massa fördelar...

Angående din rubrik, inte intresserad av en 144?
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 april 2010)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 april 2010
#9
740 må vara mest modern med allt vad det innebär och är ändå hyfsat enkla att skruva med. Personligen hade jag dock valt en tidig 240 (70-tal) eller rent av en 140. Skattefria och fränare än 740 enligt mig, vilket förmodligen beror på att man inte ser dessa i varje gathörn idag.

Rostskyddet är väl nackdelen men om du hittar en någorlunda rostfri och endast anväder bilen under sommarhalvåret så lär den knappast vittra bort över en natt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

102 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#10
Tack för alla svar,
är utomlands nu tills slutet av maj så den riktiga jakten efter en bra bil börjar när jag kommer tillbaka till Sverige. Men det lutar nog åt att försöka hitta en gubbkörd volvo 240 (har lite meckar vana från den modellen då min mor ägt två st). Försäkringen vart om jag satte en 240 från 92 på mig ca 330kr per månad men lär ju gå ner om jag sätter det på mochan. Tycker 240 känns mer klassisk än 740 men hittar jag en 740 i bra skick så är det ju ingen omöjlighet.

Skippar nog 142 om ni tror man måste vara mer erfaren för att ha en sådan. Funderade mest lite på den då min mormor hade en och jag tycker att 142 och amazon är snyggare i designen är 240 och 740.

Någon som vet vad skatten är på en 240 från tidigt 90tal?
Är det mer värt att köpa en äldre än 80 så man slipper skatten.

Vilka vanliga fel bör man se upp för när man köper 240?
Är det några tillverkningsår som man bör slopa?
Är väll efter 88 som de blev zinkade så de inte rostar lika mycket. är det något mer årtal man ska kolla upp. Typ insprutnings motor mm?

149 Inlägg
8 april 2010
#11
varför inte köpa en golf eller något?
den bästa bilen jag har haft hittills är iaf min suzuki swift. -87. gick som ett skållat troll och det gick fan inte att ha livet av den.

Annars om du måste ha volvo. en 240 skulle jag rösta på.

102 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#12
FarmoR skrev:
varför inte köpa en golf eller något?
den bästa bilen jag har haft hittills är iaf min suzuki swift. -87. gick som ett skållat troll och det gick fan inte att ha livet av den.

Annars om du måste ha volvo. en 240 skulle jag rösta på.

Är delarna lika billiga som hos gammla volvobilar?
Är den lättmeckat (inte massa elgrejer)?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 april 2010
#13
serdna skrev:
FarmoR skrev:
varför inte köpa en golf eller något?
den bästa bilen jag har haft hittills är iaf min suzuki swift. -87. gick som ett skållat troll och det gick fan inte att ha livet av den.

Annars om du måste ha volvo. en 240 skulle jag rösta på.

Är delarna lika billiga som hos gammla volvobilar?
Är den lättmeckat (inte massa elgrejer)?

Ja golf är precis lika lättmekat som volvo forutom på EN punkt!!! och det är när man måste dela motor och växellåda för dem har ju tvärställd motor så det kan vara bökigare.

Delarna är lika billiga som till volvo, iaf på golf 2-3. Problemet är dock att golf 3 är dyra och i 99% av fallen rostigare än motsvarande volvo.

Golf 2 är ju billiga, men kan vara svårt att hitta en fin bil för bra pengar... samma sak här igentligen, jämnför skick/komfort/storlek mot just volvo i samma prisklass så ser du varför alla ungdomar åker runt i gamla sketna volvo 740 som dricker massa soppa.

Vet inte hur försäkringen är på golf 2, men kan tänka mig att den fått sig en smäll eftersom att den varit populär ungdomsbil. Däremot har du driftsäkerhet som på en gammal volvo, fast med bra bränsleförbrukning.

Så om du inte är beroende av att kunna köra bil varje dag så köp dig en fin volvo, men om du "måste" köra varje dag och inte har obegränsad ekonomi så köp nått annat.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

102 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#14
EmilHammarlund skrev:
740:ins modernigheter blandat med 140:ins charm = 240, det perfekta valet.

Såg att du hade en mycket fin volvo 240 vad ligger skatten på för en sådan?

Ska fundera lite på en golf men jag känner nog att en volvo, efter som släcktingar till mig har haft mycket volvo så då kan jag nog lättare få hjälp. Samt att man är inte riktig svensk om man inte ägdt minst en volvo tongue

4 637 Inlägg
9 april 2010
#15
serdna skrev:
EmilHammarlund skrev:
740:ins modernigheter blandat med 140:ins charm = 240, det perfekta valet.

Såg att du hade en mycket fin volvo 240 vad ligger skatten på för en sådan?

Ska fundera lite på en golf men jag känner nog att en volvo, efter som släcktingar till mig har haft mycket volvo så då kan jag nog lättare få hjälp. Samt att man är inte riktig svensk om man inte ägdt minst en volvo tongue

Runt 1 600 kronor någonting tror jag. En liten bil är alltså inte flera tusenlappar billigare, det handlar bara om hundralappar.

Värt att tanka några droppar extra för att få köra gammal Volvo. smile Dricker dock sällan så mycket vissa tror.

Har brukat min flitigt i flera år, riktigt pålitlig.
Senast redigerat av EmilHammarlund (9 april 2010)


Sök