3266
Sök

Köpråd: Kombinerad pendlar- och busbil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2010
#21
Mortalis skrev:
Men alltså, varför går golf gti bort? Det är ju samma bil som Leon Cupra. Chippa å se glad ut? De lilla jag kört båda så tyckte jag golfen var en mycket mer "vuxen" bil som gick o köra skönt och bekvämt (kändes mer "premium" inuti") och kunde ändå vara körglad när man ville de..kvalitetsmässigt e de ju iaf stora skillnader mellan de två..rostskydd likaså.
Men för å få dina 310hk ska du väl ha Ed 30 varianten (skulle dock inte vilja ha 300hk med en originalt framhjulsriven hur som helst...full gas o du flyger ut i skogen tongue)

Ingen dum idé, varför inte en GTI med DSG-lådan? En riktigt härlig låda det! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

9 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#22
Rquired skrev:
Mortalis skrev:
Men alltså, varför går golf gti bort? Det är ju samma bil som Leon Cupra. Chippa å se glad ut? De lilla jag kört båda så tyckte jag golfen var en mycket mer "vuxen" bil som gick o köra skönt och bekvämt (kändes mer "premium" inuti") och kunde ändå vara körglad när man ville de..kvalitetsmässigt e de ju iaf stora skillnader mellan de två..rostskydd likaså.
Men för å få dina 310hk ska du väl ha Ed 30 varianten (skulle dock inte vilja ha 300hk med en originalt framhjulsriven hur som helst...full gas o du flyger ut i skogen tongue)

Ingen dum idé, varför inte en GTI med DSG-lådan? En riktigt härlig låda det! smile

Initialt hade jag med Golf GTI Ed 30 på listan. Men problemet är att ens hitta en Ed 30. De är bra mycket mer sällsynta. Har för mig att jag läst att det endast finns ett 30-tal svensksålda i landet.

Den vanliga GTI:n tycker jag är för begränsad rent effektmässigt. Cupra 240-motorn har ju de flesta S3-förstärkningarna.

Sen tycker jag inte 300 hk i en framhjulsdriven bil - per definition - är ett problem. Självklart finns alltid risken för torque steer. Men det handlar mer om hur bilen i övrigt är bestyckad. Min gamla 9-3 Aero med runt 270 hk i var ju hopplös. Men det chassit är bra gammalt idag. Den saknade även allt vad moderna hjälpmedel heter i form av ESP, TCS etc. Trots det var den mer än underhållande i omkörningssituationer i motorvägsfart.

Med en DSG har man ju även ökat risken för ras väsentligt. Ligger inte begränsningen från VW kring 350 nm?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 mars 2010
#23
Mycket möjligt, men en underbar låda är det. Kan du inte "hålla dig" inom 350Nm gränsen då? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

558 Inlägg
21 mars 2010
#24
golf gti säger jag!smile

9 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#25
Mortalis skrev:
Men alltså, varför går golf gti bort? Det är ju samma bil som Leon Cupra. Chippa å se glad ut? De lilla jag kört båda så tyckte jag golfen var en mycket mer "vuxen" bil som gick o köra skönt och bekvämt (kändes mer "premium" inuti") och kunde ändå vara körglad när man ville de..kvalitetsmässigt e de ju iaf stora skillnader mellan de två..rostskydd likaså.
Men för å få dina 310hk ska du väl ha Ed 30 varianten (skulle dock inte vilja ha 300hk med en originalt framhjulsriven hur som helst...full gas o du flyger ut i skogen tongue)

Gällande rostskydd så sätter Vi Bilägare betyg 4 av 5 på både Seat Leon (2006) och VW Golf (2007) i sin rostskyddsbesiktning.

43 Inlägg
22 mars 2010
#26
När jag tänker efter låter stereon nog som vilken dussinbil som helst.
En stor nackdel jag glömde var nog avsaknaden av stolsvärme!

Sen kan jag skriva en roman av alla fördelar med en Leon Cupra.

9 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#27
carloz skrev:
När jag tänker efter låter stereon nog som vilken dussinbil som helst.
En stor nackdel jag glömde var nog avsaknaden av stolsvärme!

Sen kan jag skriva en roman av alla fördelar med en Leon Cupra.

Minsann... jag får erkänna att Cupran helt klart ligger närmast till hands.

1 Inlägg
25 mars 2010
#28
Har kört Cupran sen ett år tillbaka och måste säga att det är en riktigt kul bil. Om man väljer att chippa den går den riktigt bra. Har hängt av en handfull Skylines och "rymdstylade" V70:s. Visst, komforten är väl kanske inte den bästa, men å andra sidan är det inte därför man köper den här bilen. Det är en rå bil med fokus på prestanda och väghållning.


9 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#29
Hej igen!

Köpsuget visade sig stort. Det blev en Seat Leon Cupra, årsmodell 2009 som gått 800 mil. Ska precis lägga in V-tech mjukvaran.

Gillar den skarpt! Snygg, snabb och en bra kompromiss mellan praktisk och opraktisk!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/138393/906630_ml9mu4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/138393/906633_wp0ogb.jpg

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2010
#30
Grattis, både snygg och kul den bilen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 101 Inlägg
17 april 2010
#31
Härligt kärra:D Snygg!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 april 2010
#32
http://www.blocket.se/stockholm/Cadilla … amp;last=1

Bättre bil får du inte för dom pengarna, det skulle väll va med sina rätta emblem men kanske roligare ett äga en Cadillac wink

Rock'n Roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2010
#33
TenZer skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Cadillac_BLS4_orginal_280HK___400_NM__ev_byte_26548827.htm?ca=11&w=2&last=1

Bättre bil får du inte för dom pengarna, det skulle väll va med sina rätta emblem men kanske roligare ett äga en Cadillac wink

Ta en närmre titt på inlägg #29 smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 april 2010
#34
Rquired skrev:
TenZer skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Cadillac_BLS4_orginal_280HK___400_NM__ev_byte_26548827.htm?ca=11&w=2&last=1

Bättre bil får du inte för dom pengarna, det skulle väll va med sina rätta emblem men kanske roligare ett äga en Cadillac wink

Ta en närmre titt på inlägg #29 smile

Jo jag såg de efter jag posta man pallade inte ändra inlägget tongue

Rock'n Roll


Sök