3060
Sök

Motorlampan lyser + motorn självdör på Opel Corsa. Tips?

9 Inlägg
13 oktober 2006
Trådstartare
#1
Motorlampan börjar lysa när jag kör. Stannar jag och startar om så slocknar den, men börjar lysa efter ett tag igen. Sen så självdör motorn när jag kör sakta, på låga varv. Särskilt om jag motorbromsar. Bilen går på mycket lägre varv numera av nån anledning, kanske kan vara en orsak? Har bytt luftfilter, tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock.
Ibland går den perfekt, men oftast inte :-)

Har en Opel Corsa Swing 1,4i -93 , nya karossen.
Den har annars gått felfritt, men de 2-3 senaste månaderna har den strulat så.
Tacksam för alla svar.

Rignell
14 oktober 2006
#2
Har motorn insprut, så kolla lambdan. Skulle den va kass finns stor riskt att den tagit katalysatorn med sig.
Har du felsökt något på bränslesidan?

9 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
#3
Ja, det är insprutning.
Nej, har inte kollat lamdan. Hur gör man det? Kan man göra det själv?
Har inte gjort nåt felsök.
Måste kanske lämna in den :-(
Någon aning om hur dyrt det blir?

Rignell
15 oktober 2006
#4
STP skrev:
Ja, det är insprutning.
Nej, har inte kollat lamdan. Hur gör man det? Kan man göra det själv?
Har inte gjort nåt felsök.
Måste kanske lämna in den :-(
Någon aning om hur dyrt det blir?

I så fall ska man kolla om lambdan reglerar. Du har ju en matarspänning, som brukar va ganska liten (får ha en bra multimeter). Sen startar du bilen och mäter om värdet ändrar sig på utgående ledning. Ofta får man göra typ en break-out-box. Detta för att kunna mäta i kretsen utan att bryta den. Anlednigen till att "katen" också behöver bytas är att den dränks av all soppa som motorn inte klarar av att förbränna.

En "kat" brukar va rätt dyr mellan 2000-4000 kr
Lambdan ligger väl runt 1500kr
Detta kan ju säkert variera en hel del, så se det som grova riktlinjer.

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
15 oktober 2006
#5
kolla generatorn, hade de här problemet igår. kolet hängde sig.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
15 oktober 2006
#6
Rignell skrev:
STP skrev:
Ja, det är insprutning.
Nej, har inte kollat lamdan. Hur gör man det? Kan man göra det själv?
Har inte gjort nåt felsök.
Måste kanske lämna in den :-(
Någon aning om hur dyrt det blir?

I så fall ska man kolla om lambdan reglerar. Du har ju en matarspänning, som brukar va ganska liten (får ha en bra multimeter). Sen startar du bilen och mäter om värdet ändrar sig på utgående ledning. Ofta får man göra typ en break-out-box. Detta för att kunna mäta i kretsen utan att bryta den. Anlednigen till att "katen" också behöver bytas är att den dränks av all soppa som motorn inte klarar av att förbränna.

En "kat" brukar va rätt dyr mellan 2000-4000 kr
Lambdan ligger väl runt 1500kr
Detta kan ju säkert variera en hel del, så se det som grova riktlinjer.

Man kan ju köpa en billigare variant av kat, alltså en universal och tjäna mycket korvpengar tongue

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Avstängd
196 Inlägg
15 oktober 2006
#7
skrota bilen, det är ju en opel big_smile

51 Inlägg
15 oktober 2006
#8
Opel opel köp en opel, bli belåten, se naturen genom plåten.. mi hihi


9 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
#9
Hehe... du Storas, är en 940 bättre då? ;-)

Nä, men jag ska kolla allt ni säger, bilen är faktiskt en pärla annars...

9 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
#10
Eliza skrev:
kolla generatorn, hade de här problemet igår. kolet hängde sig.

Jag har inte haft problem med generatorn, hade du samma problem med både motorlampan + att den självdör?

9 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
#11
LindgrenRacing skrev:
Opel opel köp en opel, bli belåten, se naturen genom plåten.. mi hihi

Hehe... aha, var det därför  jag alltid har så fin utsikt när jag kör??

22 Inlägg
15 oktober 2006
#12
Kolla tomgångsmotor/ventil.
Den har som uppgift att "gasa" för dig när det är kallt och för att få en jämn tomgång.
Strular den och är stängd på tomgång så dör motorn.
Den sitter troligtvis spjällhuset.


Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
15 oktober 2006
#13
STP skrev:
Eliza skrev:
kolla generatorn, hade de här problemet igår. kolet hängde sig.

Jag har inte haft problem med generatorn, hade du samma problem med både motorlampan + att den självdör?

japp först började motorlampan lysa och sen dog den tongue

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
15 oktober 2006
#14
STP skrev:
Hehe... du Storas, är en 940 bättre då? ;-)

Nä, men jag ska kolla allt ni säger, bilen är faktiskt en pärla annars...

håller me dej ja tongue

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

personbilstekniker
147 Inlägg
16 oktober 2006
#15
Kan vara EGR:en som hänger sig, har varit ute för det. Inget vanligt fel dock men symtomen påminer mig om det fallet. EGR ventilens uppgift är att reglera flödet av avgasåterföringen så att bilen inte kväs av sina egna avgaser(eller nåt sånt). Strular den då så går motorn inte bra.
Låter det som motorn inte går på alla cylindrar när det inträffar?

Långsökt men kan vara bra att nämna!


Sök