2877
Sök

Klarar mina org FK stakar detta?

Whatever :)
1 652 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#1
Jo jag har blivit erbjuden att köpa en HX40 och T5R spridrare och 3"lmm..

Bil: Volvo 940 LTT -96
Men bilen är redan chipad till 205 hk.
Vad mycket mer klarar de av?
kan jag hänga på detta och kanske ladda runt 1.2 bar utan att de kröker sig? eller får jag kolla åt smidda stakar och kolvar?
Senast redigerat av XeptiQ (16 februari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 250 Inlägg
16 februari 2010
#2
Till att börja med så är dm spridarna mindre än dem du hade på från början. Större lmm är väl inte fel, men det krävs större spridare för att det ska funka. Och med 1,2 bar från hx'n så lär inte din bottendel, varken kolvar eller stakar hålla.


Whatever :)
1 652 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#3
ah okej.. men mindre laddtryck så bör de väl hålla ? om man då håller sig under/runt 1.0 bar?

Marlboroman skrev:
Till att börja med så är dm spridarna mindre än dem du hade på från början. Större lmm är väl inte fel, men det krävs större spridare för att det ska funka. Och med 1,2 bar från hx'n så lär inte din bottendel, varken kolvar eller stakar hålla.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 250 Inlägg
16 februari 2010
#4
Under en bar? Då finns det ingen mening att byta till en sån turbo, den har så dålig verkningsgrad då men visst kan man få det att hålla då. Men hur kul är det att ha en bil som går sämre än innan?

För att förenkla det så långt det går: ska du ha nån nytta / glädje av hx40in så lär du bygga en seriös maskin med riktigt botten och så vidare.


Whatever :)
1 652 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#5
Ah okej.. kanske bättre med en mindre snurra... men då vet jag

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 062 Inlägg
16 februari 2010
#6
och varför skulle inte hans bottendel hålla??

klart den håller du får nästan inget mottryck alls för det e mottrycket å spiksom tar sönder bottendelar. Ska effekt pajja bottendelar så måste man ha bra mkt effekt

vilken botten e det du har? med små turbosar typ 19t så håller fk stakar för ca 350hk M-stakar för ca 350-400hk om det inte spikar

så med en turbo med större avgashus så mottrycket miskar så håller stakar å kolvar längre

men du måste ju ha koll på vad du gör så ett ms lr liknande borde ju inhandlas samt bredbands lambda så du ser att den inte går för magert lr för fett

Team Björkeryd

Whatever :)
1 652 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#7
hmm okej.. De är en B230FK.
Nä för en polare har en hx 40 och jag vart intresserad av den men tänkte jag frågar först innan..
ms? = megaquirt?
jo har kollat lite på 19t men de är en aning för dyrt.. är inte så sugen på att lägga ca 13.000 på en turbo när bilen kosta 20.000 :smile

wildboy_87_ skrev:
och varför skulle inte hans bottendel hålla??

klart den håller du får nästan inget mottryck alls för det e mottrycket å spiksom tar sönder bottendelar. Ska effekt pajja bottendelar så måste man ha bra mkt effekt

vilken botten e det du har? med små turbosar typ 19t så håller fk stakar för ca 350hk M-stakar för ca 350-400hk om det inte spikar

så med en turbo med större avgashus så mottrycket miskar så håller stakar å kolvar längre

men du måste ju ha koll på vad du gör så ett ms lr liknande borde ju inhandlas samt bredbands lambda så du ser att den inte går för magert lr för fett

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 250 Inlägg
16 februari 2010
#8
wildboy_87_ skrev:
och varför skulle inte hans bottendel hålla??

klart den håller du får nästan inget mottryck alls för det e mottrycket å spiksom tar sönder bottendelar. Ska effekt pajja bottendelar så måste man ha bra mkt effekt

så med en turbo med större avgashus så mottrycket miskar så håller stakar å kolvar längre

Visst, med lägre mottryck så minskar ju rasrisken något. Men oavsett hur lågt mottryck man har så har man i vilket fall förbränningstrycket att se upp med oavsett om det spikar eller inte. Och laddtrycket kommer ju högre upp i registret vilket även det hjälper till för hållbarhet, men det ger även en tråkigare motor. Inget avgashus i världen kan kompensera för klena interna delar i motorn. Visst går det att få det att hålla med hx40in, men det blir som sagt rätt ineffektiv vid dessa låga tryck och flöden. Och åt andra håller så är det inga som helst bekymmer att knäcka bottendelen heller.

Och en hx40 är för stor för för att få ut nåt vettigt på en original bottendel. Ett 19T kommer att ge en roligare motor.


Whatever :)
1 652 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#9
Men påtal på denna 19T eller 18T ? finns de någon sida som säljer dessa begagnade, verkar som att detta är en orginal snurra till saab?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

21 Inlägg
16 februari 2010
#10
undrar också varför det inte skulle hålla?

har åtminstone kompisar som laddar 1,5 på original botten inge problem alls

angående m stakar så är den värsta jag "vet om" en dragracebil på savarturbo.se som plockade 700hk och det höll mer än en säsong åtminstone

sen marmander hade ju m stakar i sin 644hk b30 viiserligen är ju det en 6a så då blir ju kraften utspridd på fler men ändå

och jens hade m-stakar i sin 500whp b20:O

632 Inlägg
16 februari 2010
#11
XeptiQ skrev:
Men påtal på denna 19T eller 18T ? finns de någon sida som säljer dessa begagnade, verkar som att detta är en orginal snurra till saab?

19T satt original på Volvo också. Tror det var V70R -00:an men är inte helt hundra på det så ska inte yttra mig för mycket. Hur som helst så har http://www.turbomeck.se/ nya och begagnade 19T snurror till salu smile.

Mvh/Tobias.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

854 Inlägg
16 februari 2010
#12
Kör på ett T04E agg, kostar ca 4k med wastegatehus, finns bl.a. hos stylingbutiken och kl racing. Riktigt prisvärd turbo! Bygger du rätt med den snurran så håller din motor dessutom wink Kan bli en mycket rolig maskin som kör ifrån det mesta.

19T är ett alternativ med jämnare register, men mycket mindre ös i. Hade den varit billigare så hade det varit ett bra alternativ. (Jag bytte från 19T till min nuvarande snurra)


Forummoderator
10 576 Inlägg
16 februari 2010
#13
Flyttar tråden... detta är inte avancerad motorteknik.  Tänk även på att vara noga med att ange VAD det gäller.  och ni som börjar svara innan man fått full spec.... sluta med det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

127 Inlägg
29 april 2010
#14
XeptiQ skrev:
hmm okej.. De är en B230FK.
Nä för en polare har en hx 40 och jag vart intresserad av den men tänkte jag frågar först innan..
ms? = megaquirt?
jo har kollat lite på 19t men de är en aning för dyrt.. är inte så sugen på att lägga ca 13.000 på en turbo när bilen kosta 20.000 :smile

wildboy_87_ skrev:
och varför skulle inte hans bottendel hålla??

klart den håller du får nästan inget mottryck alls för det e mottrycket å spiksom tar sönder bottendelar. Ska effekt pajja bottendelar så måste man ha bra mkt effekt

vilken botten e det du har? med små turbosar typ 19t så håller fk stakar för ca 350hk M-stakar för ca 350-400hk om det inte spikar

så med en turbo med större avgashus så mottrycket miskar så håller stakar å kolvar längre

men du måste ju ha koll på vad du gör så ett ms lr liknande borde ju inhandlas samt bredbands lambda så du ser att den inte går för magert lr för fett


13.000? Vart har du kollat då?, www.turbomeck.se
Själv köpt 19t där.. Fungerar hur bra som hällst. Med Vinklat avgashus..
Fast råkade skicka ut vevstaken igenom blocket igår. hmm

( Dawes Devicen, lossnade och skickade på ett lad på över 2 bar.. ) Hörde bara hur laddtrycksamätaren började varna släppte, men det var för sent..

Kolla där:) www.turbomeck.se

10 287 Inlägg
29 april 2010
#15
Det går inte att prata enbart om laddtryck. Som Torpis skriver så går det inte att svara på innan man har full spec.
För det är cylindertrycket som är intressant - inte det exakta laddtrycket.

/Göran



eppaa skrev:
undrar också varför det inte skulle hålla?

har åtminstone kompisar som laddar 1,5 på original botten inge problem alls

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök