3165
Sök

Turbo & Avgassystem

21 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#1
Ledsen om jag skriver egna trådar.
Jag vill bara hitta lättare.
Min fråga är om man vill sätta in turbo i en bil, vart ska man placera den i sånna fall?

Om man vill sätta i ett sport avgassystem i sin bil.
Byter man ut hela vanliga avgassystemet? eller är det bara någon bit du byter ut?

Tack på förhand
Tompa

10 287 Inlägg
17 oktober 2006
#2
Turbon sätter man på avgassidan på toppen i nästan alla bilar. Typ Porsche 924/944 är undantag för där lutar motorn för mycket så man måste dra runt och sätta på andra sidan.

Sportsystem: Oftast bara "cat-back", d v s från katten och bakåt.

/Göran

P.S Du behöver inte vara blyg för att skriva egna trådar. Att Chrizz låste din förra berodde på att den tog upp absolut vanligaste frågan samt att rubriken var dålig.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

645 Inlägg
17 oktober 2006
#3
Extraktor-grenrör, racekatt och sedan "cat-back" system som Sharky sa brukar ge några hästar.
Turbon monteras på grenröret och efter turbon går det en s.k downpipe som du sedan monterar på resten av avgassystemet, precis som ett grenrör fastän att avgaserna går igenom turbon före.

//Marcus Saari

21 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
#4
Sista frågan.

Jag har en audi 90 2,3E. Jag vet att det inte är smart att sätta in turbo i en sån, men min fråga är bara... vad måste jag byta ut eller köpa till om jag sätter in en turbo i den bilen?

5 710 Inlägg
17 oktober 2006
#5
Gammalt svar från mig som passar denna gång oxo:

Du behöver:
Utluft
-Bygga ett grenrör som samlar upp avgaserna och leder de till turbon turbindel.
-Bygga om avgasröret så det passar mot turbon.
-Helt nytt system med bra flöde?

Inluft
-Passande rör mellan luftfilter>turbo
-Passande rör mellan turbo>laddluftkyl
-Passande tryckrör mellan LLK>spjällhus med uttag för avlastning.

Olja o vatten
-Olja till/från turbo
-Vatten till/från turbo

Bränsle
-Fixa fram mer bränsle till den ökade luftmängden.
-Nya spridare?
-Ny bränslpump?
-Ny regulator?

Motor
Klarar kolvarna det ökade cylindertrycket?
Klarar vevstakarna det ökade cylindertrycket?
Klarar topplockspackningen det ökade cylindertrycket?

Här krävs endel räkne och tanke verksamhet......

Styrsystem
-Anpassa originalsystemet för att kunna hantera tryckmatning?
-Ersätta originalsystemet

Transmission
-Koppling, låda, klarar de den ökade kraften?

Finns ett par frågetecken att reda ut och det är inte helt enkelt.......
Meeeen inget är omöjligt men det är en fråga om din kunskap, tid och tjocklek på plånbok.

MVH Jonas
..............

645 Inlägg
17 oktober 2006
#6
Snikvariant på turbokonvertering:
Svetsa grenrör:
http://www.migweb.co.uk/forums/vauxhall … oject.html ( downpipe till avgassystem är även med )
Kan även finnas färdiga turbogrenrör att köpa, sök lite.

Finns diverse trycktäta slangar att köpa på tuningbutiker om du söker lite, beror på diameter på turbo, IC etc.

Oljetillförsel tar du ett t-kors från oljetrycksgivaren till turbon och från turbon, en retur till oljetråget.

Bränsletillförsel räcker nog med en bränsletrycksregulator om du bara tänkt ladda lite.

Du bör kompsänka motorn, antingen genom att svarva kolvarna eller köra dubbla topplockspackningar är snikversioner. (obs detta vid lågt laddtryck, inget att rekomendera egentligen men somsagt, billig snikversion:P )
En mappning av styrsystem kan vara på sin plats efter en turbokonvertering.
Somsagt är det en väldigt snikik version av turbokonvertering.
Sök runt lite på turbotrimning om vilken turbo du kan ta till motorn etc, finns mycket bara man letar, sen äre ju en idé att ha lite kunskap innan man börjar skruvar.

Är du ute efter mer effekt än en liten påpuffning från en liten turbo så snackar vi:
Bättre vev och stakar samt lågkompskolvar, portning/utbyte av topp, kamaxel byte, större aggregat, IC, updatering av styrsystem, blir många slantar om man ska ha hög effekt.

//Marcus Saari


Sök