3569
Sök

Söker efter företag som tar fram orginal delar i glasfiber !

LillNaisarn
7 juli 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så skulle jag vela få tips på div firmor som jobbar med glasfiber alt kolfiber för att ta och gjuta vissa delar av ens bil i glas alt kofliber.

Desto fler tips desto bättre så man kan göra ev förfrågan på flertalet firmor.

863 Inlägg
7 juli 2009
#2

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

68 Inlägg
8 juli 2009
#3

NordiskaX40Klubben
För er som kör Volvo S40, V40, S40N, V50 och C30 med eller utan turbo!

LillNaisarn
8 juli 2009
Trådstartare
#4
Mister_Opel skrev:
www.rpglasfiber.com smile

Tack för ditt tips.
Har sett flertalet produkter dom gjort och passformen tilltalar inte mig det minsta, men tack iaf!
J_84 skrev:
www.sportvagnskonsult.com

Tack för ditt tips!
Ska genast kasta iväg ett mail åt han.

3 120 Inlägg
8 juli 2009
#5
LillNaisarn skrev:
Mister_Opel skrev:
www.rpglasfiber.com smile

Tack för ditt tips.
Har sett flertalet produkter dom gjort och passformen tilltalar inte mig det minsta, men tack iaf!
J_84 skrev:
www.sportvagnskonsult.com

Tack för ditt tips!
Ska genast kasta iväg ett mail åt han.

Krille på sportvagnskonsult har en tråd här på garaget med lite av sina kundjobb och projekt om du inte redan sett det; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=21


LillNaisarn
8 juli 2009
Trådstartare
#6
viccoA skrev:
Krille på sportvagnskonsult har en tråd här på garaget med lite av sina kundjobb och projekt om du inte redan sett det; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=21

Japps jag har sett, har pratat en del med krille förut ang lite delar smile Hade helt glömt bort att ta ett snack med han ang ens nya funderingar ang delarna man ville ha i glasfiber.

2 911 Inlägg
8 juli 2009
#7
Har du vägarna förbi Umeå så säg till o kom förbi här får du se lite exempel m.m. wink

LillNaisarn
8 juli 2009
Trådstartare
#8
Decibel skrev:
Har du vägarna förbi Umeå så säg till o kom förbi här får du se lite exempel m.m. wink

Tack för erbjudandet, ska ha det i åtanke då det är tänkt på att man ska besöka någon kompis nere i umeå längre fram i år.

Evolution garage
275 Inlägg
9 juli 2009
#9
Försök hitta ett företag som har en färdig form till din bil så behöver det inte bli onödigt dyrt.
Det som kostar pengar är att ta fram en form. Det är pilligt och kräver en del arbete och det går åt mycket material.

Till vilken bil är det? Pappa kanske har nått på lager.
Han gör allt möjligt till rallycrossbilar och dyligt.

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-

1 291 Inlägg
9 juli 2009
#10
LillNaisarn skrev:
Mister_Opel skrev:
www.rpglasfiber.com smile

Tack för ditt tips.
Har sett flertalet produkter dom gjort och passformen tilltalar inte mig det minsta, men tack iaf!

Har du en bra plugg som han får gjuta av blir också resultatet bra.
Platen jag har på min rallycrossbil kommer från RP och den har exakt samma passform som pluggarna han gjöt av (ganska bra passform)


LillNaisarn
9 juli 2009
Trådstartare
#11
MissMums skrev:
Försök hitta ett företag som har en färdig form till din bil så behöver det inte bli onödigt dyrt.
Det som kostar pengar är att ta fram en form. Det är pilligt och kräver en del arbete och det går åt mycket material.

Till vilken bil är det? Pappa kanske har nått på lager.
Han gör allt möjligt till rallycrossbilar och dyligt.

Givetvis är det bästa om det finns färdiga formar/pluggar. Av alla företag jag varit i kontakt med eller gjort förfrågan på (hitills) har ingen haft några former färdiga till dom delarna jag söker (Det är samtliga dörrar till ens W124).
MattiasH skrev:
Har du en bra plugg som han får gjuta av blir också resultatet bra.
Platen jag har på min rallycrossbil kommer från RP och den har exakt samma passform som pluggarna han gjöt av (ganska bra passform)

Om det är att han har haft dåliga skärmar mm att gjuta av eller om att han inte är helt seriös låter jag vara osagt, har iaf sett många skräck exemplar som jag skulle rent av skämmas för att sälja.

Fast du kanske kallar detta BRA passform?
https://www1.garaget.org/archive/42/41729/36374/36374-631287.jpg
Finns flertalet W124 jag vet som köpt huvar mm fr RP med helt värdelös och rent ut sagt hemsk passform.

...Samma denna
https://www1.garaget.org/archive/42/41729/86445/86445-1046115.jpg

1 291 Inlägg
9 juli 2009
#12
LillNaisarn skrev:
MissMums skrev:
Försök hitta ett företag som har en färdig form till din bil så behöver det inte bli onödigt dyrt.
Det som kostar pengar är att ta fram en form. Det är pilligt och kräver en del arbete och det går åt mycket material.

Till vilken bil är det? Pappa kanske har nått på lager.
Han gör allt möjligt till rallycrossbilar och dyligt.

Givetvis är det bästa om det finns färdiga formar/pluggar. Av alla företag jag varit i kontakt med eller gjort förfrågan på (hitills) har ingen haft några former färdiga till dom delarna jag söker (Det är samtliga dörrar till ens W124).
MattiasH skrev:
Har du en bra plugg som han får gjuta av blir också resultatet bra.
Platen jag har på min rallycrossbil kommer från RP och den har exakt samma passform som pluggarna han gjöt av (ganska bra passform)

Om det är att han har haft dåliga skärmar mm att gjuta av eller om att han inte är helt seriös låter jag vara osagt, har iaf sett många skräck exemplar som jag skulle rent av skämmas för att sälja.

Fast du kanske kallar detta BRA passform?
http://www1.garaget.org/archive/42/4172 … 631287.jpg
Finns flertalet W124 jag vet som köpt huvar mm fr RP med helt värdelös och rent ut sagt hemsk passform.

...Samma denna
http://www1.garaget.org/archive/42/4172 … 046115.jpg

Jag tycker hela bilarna såg ut att vara allmänt dåligt ihopsatta, för vem skickar en bil med sån passform på lack? Då kan man fråga sig om det är så groteskt dålig passform eller bara ditbultat utan inpassning?
Ska man ha bra passform och finish får man alltid räkna med att lägga tid på passa in och modifiera den "färdiga" produkten.
Sen kan man egentligen inte kräva att en glasfiber huv för 2000 ska ha passform som en original i plåt
Bygger du racerbil med tanke på att du vill ha glasfiberdelar?
Senast redigerat av MattiasH (9 juli 2009)


LillNaisarn
9 juli 2009
Trådstartare
#13
MattiasH skrev:
Jag tycker hela bilarna såg ut att vara allmänt dåligt ihopsatta, för vem skickar en bil med sån passform på lack? Då kan man fråga sig om det är så groteskt dålig passform eller bara ditbultat utan inpassning?
Ska man ha bra passform och finish får man alltid räkna med att lägga tid på passa in och modifiera den "färdiga" produkten.
Sen kan man egentligen inte kräva att en glasfiber huv för 2000 ska ha passform som en original i plåt
Bygger du racerbil med tanke på att du vill ha glasfiberdelar?

Visst att det kan vara någon mindre springa/glipa kan man förstå. Men inte så dära stora glipor då man använder sig av orginal fästen - Visst vi säger väll att det är dåligt monterat.

..Bara se på bild2 hur sne huven är på S124an i framkant vid grillen, det kan man säga vad man vill om det går INTE att få den så sne hur man än monterar den. Så visst säg vad du vill ang deras prylar, jag har sett flertalet av deras saker, har själv haft några prylar från dom och det är inte acceptabelt enligt mig.
Sen får du argumentera emot hur pass mycket du vill bara se på bilderna huven på bild2 är ett väldigt bra exempel på "suverän passform".

Varför skulle man inte kunna förvänta sig 100% passform på en glasfiberhuv för 2000:- ? Tar en liten text från deras hemsida

"När du vill beställa våra produkter är det bara att ringa oss. Vid beställningstillfället vill vi veta vad delarna till din bil skall användas till, så att delarna tillverkas på rätt sätt."
Säg om man beställer delarna och har tänkt använda bilen och ha på utställningar och har det som krav ska man inte förvänta sig 100%ig passform? Säg vad du vill. Jag tycker deras produkter är inte nog bra för MITT tycke sen har alla olika "standard" om du är nöjd med dina prylar så är det väll bra.

1 291 Inlägg
9 juli 2009
#14
LillNaisarn skrev:
MattiasH skrev:
Jag tycker hela bilarna såg ut att vara allmänt dåligt ihopsatta, för vem skickar en bil med sån passform på lack? Då kan man fråga sig om det är så groteskt dålig passform eller bara ditbultat utan inpassning?
Ska man ha bra passform och finish får man alltid räkna med att lägga tid på passa in och modifiera den "färdiga" produkten.
Sen kan man egentligen inte kräva att en glasfiber huv för 2000 ska ha passform som en original i plåt
Bygger du racerbil med tanke på att du vill ha glasfiberdelar?

Visst att det kan vara någon mindre springa/glipa kan man förstå. Men inte så dära stora glipor då man använder sig av orginal fästen - Visst vi säger väll att det är dåligt monterat.

..Bara se på bild2 hur sne huven är på S124an i framkant vid grillen, det kan man säga vad man vill om det går INTE att få den så sne hur man än monterar den. Så visst säg vad du vill ang deras prylar, jag har sett flertalet av deras saker, har själv haft några prylar från dom och det är inte acceptabelt enligt mig.
Sen får du argumentera emot hur pass mycket du vill bara se på bilderna huven på bild2 är ett väldigt bra exempel på "suverän passform".

Varför skulle man inte kunna förvänta sig 100% passform på en glasfiberhuv för 2000:- ? Tar en liten text från deras hemsida

"När du vill beställa våra produkter är det bara att ringa oss. Vid beställningstillfället vill vi veta vad delarna till din bil skall användas till, så att delarna tillverkas på rätt sätt."
Säg om man beställer delarna och har tänkt använda bilen och ha på utställningar och har det som krav ska man inte förvänta sig 100%ig passform? Säg vad du vill. Jag tycker deras produkter är inte nog bra för MITT tycke sen har alla olika "standard" om du är nöjd med dina prylar så är det väll bra.

Att huven inte är bra syns tydligt, det jag menade var att det KANSKE inte är nerlagt så mycket tid för inpassning och justering, annars är det riktigt illa.
Vet du om huvarna är helt i plast eller är det bara "skinnet" som är limmat på en stålstomme?
Jag önskar också att man kunde handla billiga prylar som passar perfekt men det är bara inse att dom sakerna är sällsynta tyvärr.
Men beställer man delar med spec. att dom ska användas på utställning så tycker man ju att dom borde hålla en viss standard, annars tycker jag dom borde påpeka att det kan krävas en del bearbetning.
Måste bara få fråga varför du ska ha plastdörrar på en utställningsbil?
Hur som helst så är mitt råd att man ställer in sig på halvtaskig passform när man handlar relativt billiga glasfiberdelar och ju mindre arbete delen kräver kan du se som bonus, det är min erfarenhet.
Ta det för vad det är helt enkelt.
Hittar du nån som kan göra glasfiberdelar med plåtfinish och passform får du gärna dela med dig wink


LillNaisarn
9 juli 2009
Trådstartare
#15
MattiasH skrev:
Att huven inte är bra syns tydligt, det jag menade var att det KANSKE inte är nerlagt så mycket tid för inpassning och justering, annars är det riktigt illa.
Vet du om huvarna är helt i plast eller är det bara "skinnet" som är limmat på en stålstomme?
Jag önskar också att man kunde handla billiga prylar som passar perfekt men det är bara inse att dom sakerna är sällsynta tyvärr.
Men beställer man delar med spec. att dom ska användas på utställning så tycker man ju att dom borde hålla en viss standard, annars tycker jag dom borde påpeka att det kan krävas en del bearbetning.
Måste bara få fråga varför du ska ha plastdörrar på en utställningsbil?
Hur som helst så är mitt råd att man ställer in sig på halvtaskig passform när man handlar relativt billiga glasfiberdelar och ju mindre arbete delen kräver kan du se som bonus, det är min erfarenhet.
Ta det för vad det är helt enkelt.
Hittar du nån som kan göra glasfiberdelar med plåtfinish och passform får du gärna dela med dig wink

Det är bara "locket" eller "Skinnet" som du kallar det som är limmat/plastat fast i orginal "ramen".
Ja visst förstår jag att det kan behövas visst förarbete. Men att man ska behöva kapa och gjuta om ev del ska inte behövas, för att man skulle kunna justera till huven som den är på bild2 är bara att glömma. Då spelar det ingen roll om man köper den för 1:- eller 20 000:- inte betalar man för att få en sne/krokig huv !

Jag har aldrig sagt att min bil är en utställningsbil det var bara ett exempel på att om man säger att man ska ha det till en bil som ska vara på utställningar ska man inte behöva få en huv som ser ut som just detta exempel. Ang varför jag går i tankarna på glasfiber dörrar är eftersom att det är mkt lättare att arbeta i än plåt och ger mera frihet att bygga om dom än plåt samt att man sparar några kg.

Visst! Du kan ju prata med Jamie på Socalcarbon.com och bara se på delarna han säljer är lika bra passform som org, så visst finns det!

1 291 Inlägg
9 juli 2009
#16
LillNaisarn skrev:
Det är bara "locket" eller "Skinnet" som du kallar det som är limmat/plastat fast i orginal "ramen".
Ja visst förstår jag att det kan behövas visst förarbete. Men att man ska behöva kapa och gjuta om ev del ska inte behövas, för att man skulle kunna justera till huven som den är på bild2 är bara att glömma. Då spelar det ingen roll om man köper den för 1:- eller 20 000:- inte betalar man för att få en sne/krokig huv !

Jag har aldrig sagt att min bil är en utställningsbil det var bara ett exempel på att om man säger att man ska ha det till en bil som ska vara på utställningar ska man inte behöva få en huv som ser ut som just detta exempel. Ang varför jag går i tankarna på glasfiber dörrar är eftersom att det är mkt lättare att arbeta i än plåt och ger mera frihet att bygga om dom än plåt samt att man sparar några kg.

Visst! Du kan ju prata med Jamie på Socalcarbon.com och bara se på delarna han säljer är lika bra passform som org, så visst finns det!

Då det bara är ett skal/skinn så beror den vinda huven på den som limmat skinnet på ramen, rp eller byggaren. Sinnet har ju ingen som helst styrka eller styvhet utan ramen, ¨så antingen limmat snett eller att ramen blivit sne när den demonterades från plåten. Alltså inget man kan beskylla RP för.

Vad som är lättast att arbeta i är såklart en smaksak, välj det du kan bäst. Dock finns det en nackdel med just dörrar i glasfiber, passar dom inte hundra (tex en rutram) så är den betydligt svårare att justera än motsvarande i plåt.
Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig med att gjuta upp fina dörrar så ska jag sluta kapa din tråd wink


LillNaisarn
9 juli 2009
Trådstartare
#17
MattiasH skrev:
Då det bara är ett skal/skinn så beror den vinda huven på den som limmat skinnet på ramen, rp eller byggaren. Sinnet har ju ingen som helst styrka eller styvhet utan ramen, ¨så antingen limmat snett eller att ramen blivit sne när den demonterades från plåten. Alltså inget man kan beskylla RP för.

Vad som är lättast att arbeta i är såklart en smaksak, välj det du kan bäst. Dock finns det en nackdel med just dörrar i glasfiber, passar dom inte hundra (tex en rutram) så är den betydligt svårare att justera än motsvarande i plåt.
Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig med att gjuta upp fina dörrar så ska jag sluta kapa din tråd wink

Nej givetvis säger det sig själv att utan "Ramen" så kan det flexa/röra på sig rätt bra dvs om man inte skulle gjuta den bra "tjock".
Hurvidare det är RP eller bilägaren/bilägarna som man sett haft köpt delar fr rp och det sett ut så låter jag vara osagt kan mycket väl vara som du nämner.

Ingen som helst fara, är ingen skada skedd precis för att du lämnar din åsikt wink

SVK Customs
1 639 Inlägg
30 april 2010
#18
Det problemet när man ska tillverka 2-delade glas- och kolfiberdetaljer (huvar, bakluckor och dörrar) som vi har märkt är att det är bara ren tur om man lyckas att limma halvorna så detaljen passar på bilen om man ej har bilen tillgänglig så man kan skruva dit innerramen och limma ytterskinnet på plats på bilen.
Det är därför det är så stora problem med passform på sådana delar när man köper dem på postorder.
Vi kommer ej längre leverera sådana 2-delade delar utan att först passa in dem på kundens eller en likadan lånad bil.

Inpassning och limmning av CSL glasfiber baklucka på en BMW M3:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70842/917427_5iiyl1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/70842/917432_r32bit.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/70842/917434_u9k25y.jpg



Sök