3731
Sök

Köpes råd S60R vs Audi a4 2.0T -06

196 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Som överskriften säger har jag lite funderingar på bilbyte och har blivit sugen på endera en s60R eller audi a4 2.0T avant från 2006. Kan ni komma med för och nackdelar om bilarna och gärna vilken som är det bästa valet?

Seb

1 638 Inlägg
2 maj 2010
Både Volvon och Audin är kanonbilar så jag föreslår en provtur av båda så du kan bilda dig en egen uppfattning smile

Den här tråden kommer ändå sluta som en "pajkastartråd"

Angående bilarna så sticker Volvon ut lite mer ur mängden än vad Audin gör skulle jag tro, Finns endel roliga färger både exteriört och interiört samt att den är riktigt rolig med sina 300hk.

Audin är väl lite mer diskret men mycket snygg bil. Vet inte riktigt vad det är för effekt i en sådan dock. Kanske inte har någon betydelse?

Hur som helst så blir du nog nöjd vilken du än väljer smile

/David

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 maj 2010
Som ovanstående skrev, du blir förmodligen nöjd avsett vilken du väljer. Men i båda fallen är det snarare en typ av tillbakalutad körglädje "som på räls" än en bil man kör. När det gäller själva utförandet av bilen håller jag Audi högst och det är väl egentligen självklart; Materialval, utförande och upplevd kvalité håller en klass Volvo aldrig varit i närheten av.

Men när det är en Volvo R blir det svårare, känslan av specialbil och motoreffekten är två stora fördelar i två hyggligt lika bilar. Är det en 2WD Audi då är ute efter är valet enkelt i mina ögon, Volvo. Men om det är en Audi quattro det är frågan om blir valet genast svårare, frågan är om det inte är enklare om du bara provkör och väljer den du trivs bäst med, sitter bäst i etc? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ät gul snö, de kan vara öl
223 Inlägg
2 maj 2010
Nu har jag inte läst ovanstående inlägg men jag säger utan tvekan S60R.

Har kört båda bilarna, båda med manuell låda, och enligt mig själv så är Volvon bättre på alla puinkter, förutom ekonomiskt då, audin var lite snålare, knappt nämnbart, men fortfarande lite snålare. Rent ekonomiskt tänkade (!) så tror jag att audin är bättre, men är man ekonomiskt oberoende så är volvon absolut det bästa valet enligt mig smile

HEAVY METAL
765 Inlägg
2 maj 2010
volvon tycker jag.. audin e tråkig tycker jag i jämförelse både utseende mässigt och kör mässigt!!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

2 021 Inlägg
2 maj 2010
volvon alla gånger när det står mellan dom 2, inte tänkt på en s4/rs4 istället för det tråkiga a4'an?

1 814 Inlägg
2 maj 2010
För mig är valet självklart, S60R.

Bekväm, snabb, 4WD och mycket ovanligare än A4an.

Nästan 100 hästar mer i S60R dessutom.

Four-C med ställbar fjädring gör inte det hela sämre direkt.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
3 maj 2010
Äpplen och päron?

Att jämföra en S60 R (samma årsmodell???) med en A4 2.0T känns ju lite fel. En S4 från samma år och samma mil är väl mer rättvist, och då är det för mig solklart - S4 alla gånger. RS4 behöver vi nog inte ta upp, det är inte jämförbart...

Gäller det en 2.0T med quattro som är halvt jämförbar så får man en några år nyare bil med färre mil än motsvarande S60 R för samma pengar. Så vad ska vi jämföra? En äldre S60R mot en nyare A4?
Jag valde A4an, utan en tanke på S60R (fast jag haft en S60 en gång i tiden) så för mig är frågeställningen enkel smile

/Mattias

95 Inlägg
3 maj 2010
Provkör båda bilarna och bilda dig en uppfattning. s60r är ju en mer unik och speciell bil. Väguppträdandet går inte att jämföra med en vanlig s60 och med sitt aktiva chassi känns den rätt styv och rejäl på vägen. Men den är å andra sidan inte alls lika lättfotad som andra prestandabilar (t.ex. M3). s60r (fram till 2004) känns lite plastigare i inredningen än vad den egentligen är för det mesta sitter rätt bra ihopskruvat.

En a4 har ju en kassaskåpskänsla som få andra bilar i den klassen har, men känns å andra sidan, enligt min mening, inte särskilt lyxig om den har vanlig tygklädsel. Om du tycker att motorkaraktär och prestanda är viktigt ska definitivt provköra Audin för att se om motor-alternativet verkligen är det du söker efter. Jag har bara kört A3 quattro med 2,0t-motorn och måste säga att efter att ha hört så mycket positivt om den motortypen så blev jag rätt besviken, men det kanske blir annorlunda efter chippning. Kändes lite träig och inte särskilt snabb. I ren känsla och prestanda hamnar den långt efter volvos femma.

Om ekonomin tillåter kan du ju satsa på en s4a istället: http://www.automotorsport.se/biltester/ … %E5+vindar

Sök