2917
Sök

Hjälp en gråtande man! Mitsubishi Carisma GDI, avgasvärden åt helvete, vad är felet?

10 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej..

Besiktigade nyss min nygamla Carisma, -99 med GDI. Som ni säkert förstått så var den inte ens i närheten av att gå igenom.

Värden:

CO tomgång 0,1 (0,5)
CO 2500 rpm 0,6 (0,3)
HC 450(!) (100)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Det var svårt för besiktningsgubben att få ett fast värde, eftersom det varierade väldigt mycket, både vid tomgång och vid 2500rpm. vad kan detta tyda på?

Kan ju tala om att det iaf var sista gången som jag köpte en bil med blott en månad kvar på besiktningsterminen :roll:

Det verkar inte vara helt ovanligt med denna typ av problem, frågan är bara om det rör sig om sotproblem, eller någonting helt annat..

Möjliga alternativ som jag själv kan tänka på är:

Dålig katt
Igensotat spjällhus eller andra detaljer
Ventiler som den trevliga herren på SBP nämnde med domedagsröst

Men var börjar man egentligen någonstans? Är det lönt att försöka hitta en verkstad som har möjlighet att läsa felkoder? Får man egentligen tillräcklig information där?

Ska man byta katten (trots att den kanske inte ens är defekt), köra i tjockare olja och nya stift och hoppas på det bästa?

Alternativ som innefattar just hopp om det bästa känns inte sådär lockande, men ej heller att lämna in bilen hos en auktoriserad mitsuverkstad. Den notan springer nog snabbt upp till mer än vad jag betalade för bilen ifrån början.

Med begränsad budget så vill man ju heller inte byta delar i onödan så att säga..

Själv kan jag på tok för lite om bilar för att försöka diagnostisera den, men har en mekaniker som hittills vetat exakt vad han pratat om.

Enligt hans mening fanns det i princip två saker som kunde generera så pass höga värden som mina, en slutkörd katt eller slitna ventiltätningar. Han trodde inte på ett elektroniskt fel.

Dock är ju detta som bekant en GDI-motor, hur pass mycket kan ett igensotat system egentligen spöka med avgasvärden?

I övrigt går bilen bra, det jag dock märker är att bilen i första samt backväxeln, går ner väldigt väldigt lågt precis då man finner dragläget med kopplingen. Om man inte ger gas så dör motorn. Vet inte om detta kan vara relevant?

Eventuellt tycker jag mig höra tickande från motorn också, men jag är absolut inte kvalificerad för att avgöra vad för typ av tick det isf skulle röra sig om..

Jag är mer än tacksam för svar, just nu är jag mest trött på biljävlar öht, bitter och ledsen i ögat.

682 Inlägg
4 maj 2010
#2
Fete skrev:
Hej..

Besiktigade nyss min nygamla Carisma, -99 med GDI. Som ni säkert förstått så var den inte ens i närheten av att gå igenom.

Värden:

CO tomgång 0,1 (0,5)
CO 2500 rpm 0,6 (0,3)
HC 450(!) (100)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Det var svårt för besiktningsgubben att få ett fast värde, eftersom det varierade väldigt mycket, både vid tomgång och vid 2500rpm. vad kan detta tyda på?

Kan ju tala om att det iaf var sista gången som jag köpte en bil med blott en månad kvar på besiktningsterminen :roll:

Det verkar inte vara helt ovanligt med denna typ av problem, frågan är bara om det rör sig om sotproblem, eller någonting helt annat..

Möjliga alternativ som jag själv kan tänka på är:

Dålig katt
Igensotat spjällhus eller andra detaljer
Ventiler som den trevliga herren på SBP nämnde med domedagsröst

Men var börjar man egentligen någonstans? Är det lönt att försöka hitta en verkstad som har möjlighet att läsa felkoder? Får man egentligen tillräcklig information där?

Ska man byta katten (trots att den kanske inte ens är defekt), köra i tjockare olja och nya stift och hoppas på det bästa?

Alternativ som innefattar just hopp om det bästa känns inte sådär lockande, men ej heller att lämna in bilen hos en auktoriserad mitsuverkstad. Den notan springer nog snabbt upp till mer än vad jag betalade för bilen ifrån början.

Med begränsad budget så vill man ju heller inte byta delar i onödan så att säga..

Själv kan jag på tok för lite om bilar för att försöka diagnostisera den, men har en mekaniker som hittills vetat exakt vad han pratat om.

Enligt hans mening fanns det i princip två saker som kunde generera så pass höga värden som mina, en slutkörd katt eller slitna ventiltätningar. Han trodde inte på ett elektroniskt fel.

Dock är ju detta som bekant en GDI-motor, hur pass mycket kan ett igensotat system egentligen spöka med avgasvärden?

I övrigt går bilen bra, det jag dock märker är att bilen i första samt backväxeln, går ner väldigt väldigt lågt precis då man finner dragläget med kopplingen. Om man inte ger gas så dör motorn. Vet inte om detta kan vara relevant?

Eventuellt tycker jag mig höra tickande från motorn också, men jag är absolut inte kvalificerad för att avgöra vad för typ av tick det isf skulle röra sig om..

Jag är mer än tacksam för svar, just nu är jag mest trött på biljävlar öht, bitter och ledsen i ögat.

Ja GDI motorn sotar igen väldigt fort, de nya GDI motorerna (som du t.ex har) är ö-kända för att sota igen, min bilhandlare avrådde mig starkt att ens tänka på en GDI-motor bil, förutom de absolut första GDI motorerna.

682 Inlägg
4 maj 2010
#3
det lutar nog mest åt att köpa en likadan motor som är testad och klarar av avgasväderna.

Bilmekaniker
235 Inlägg
4 maj 2010
#4
pröva med 50% e85. o kör den ill röd! så kanske.


1 105 Inlägg
4 maj 2010
#5
Hade samma problem med min Galant 2,4 GDI. Provade skrapa insuget från all sot, rengjorde spjälhuset, körde på e85, körde en sorts kemikalietvätt som sögs in via vakumslangar in i motorn men gav inga som helst resultat tyvärr. Känns som att en "ny" motor hade varit lösningen om jag inte sålt den för typ skrotpris

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

301 Inlägg
4 maj 2010
#6
kolla så kamrem är bytt på intervall och ej ska göras snart.
sen är det bara ursotning alá GDI som gäller...
köra på 2an på varvstoppen några km...
kan vara idé att byta olja och filter innan så du vet att den är ok.

kan även vara kass  katt.
fixade nyligen en bekants 98 GDI med ursotning och kattbyte.
biltemas katt plus 2 stosar ca 700kr å lite svetsning.
sen var avgasvärderna så bra så.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

682 Inlägg
4 maj 2010
#7
Peran skrev:
pröva med 50% e85. o kör den ill röd! så kanske.

smart. smile testa

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
682 Inlägg
4 maj 2010
#9
honda1 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA

trevlig video smile !

Performance meck
342 Inlägg
5 maj 2010
#10
ser ju ut som den går tjokt
drar den mycket bensin?

att få den genom bessiktnigen är bus enkelt tanka 10 liter e85 så får du kanon värden (det tror apparaten iaf)

för att lösa problemt har jag ingen bra ide.

det första jag kom att tänka på vad om någon lamda sond sotat igen eftersom du beskriver att dom motorerna är kända för att sota.
Mvh viktor

772 Inlägg
5 maj 2010
#11
Högt hc värde beror nästan endast på dålig katalysator.
Byt den så går den igenom.

För avgasrening på vanliga personbilar med bensinmotorer används så kallade trevägskatalysatorer, med förmåga att reducera halterna av kolväten (hc) , kolmonoxid (co) och kväveoxider.
-hämtat från Wikipedia

Avgaserna från etanoldrift kan ger upphov till hälsoproblem, särskilt vid låga temperaturer kan utsläppen av polycykliska aromatiska kolväten (PAH) vara högre än från bensinbilar.
-hämtat från Wikipedia

Det är värt att notera att när man tankar etanol så kan HC värdet till och med stiga om det skulle vilja.
Senast redigerat av PoulZen (5 maj 2010)

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2010
#12
PoulZen skrev:
Högt hc värde beror nästan endast på dålig katalysator.
Byt den så går den igenom.

Intressant men totalt värdelöst uttalande...Högt HC kan ha flera anledningar,varav en är kass "kat". En bil med välfungerande motor ligger ofta i regionerna kring max värdet för HC, men då UTAN katalysator, kan ta min gamla Passat 1.8 -91 (36000mil) som hade 60 i HC UTAN katalysator, det den blev underkänd på var att CO var för högt (0.6, tillåtet var 0.3). I detta fall monterades en "kat" o alla värden "nollades". I ett annat fall var alla mina avgasvärden åt pipan, höga CO värden (mellan 2-5 om jag minns rätt), HC kring 350, Lambda ca 1.06. I detta fall var det Lambdasonden som felade, med ny sond blev alla värdena bra o har så förblivit vid efterföljande besiktningar. Att chans-byta katalysator är tämligen korkat, men var o en gör som den vil naturligtvis...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

772 Inlägg
5 maj 2010
#13
dawwe skrev:
PoulZen skrev:
Högt hc värde beror nästan endast på dålig katalysator.
Byt den så går den igenom.

Intressant men totalt värdelöst uttalande...Högt HC kan ha flera anledningar,varav en är kass "kat". En bil med välfungerande motor ligger ofta i regionerna kring max värdet för HC, men då UTAN katalysator, kan ta min gamla Passat 1.8 -91 (36000mil) som hade 60 i HC UTAN katalysator, det den blev underkänd på var att CO var för högt (0.6, tillåtet var 0.3). I detta fall monterades en "kat" o alla värden "nollades". I ett annat fall var alla mina avgasvärden åt pipan, höga CO värden (mellan 2-5 om jag minns rätt), HC kring 350, Lambda ca 1.06. I detta fall var det Lambdasonden som felade, med ny sond blev alla värdena bra o har så förblivit vid efterföljande besiktningar. Att chans-byta katalysator är tämligen korkat, men var o en gör som den vil naturligtvis...

Värdelöst? Jag utgick självklart efter TS värden som han angett. Där allt tyder på en ofungerande
katalysator.
Du bevisar ju själv oxå att det är som jag säger. Du satte dit en katalysator på din bil som hade (notera) högt HC och CO, precis det som en katalysator är menad att rena bort.
Men du hade ytterligare en annan bil där jag citerar "alla mina avgasvärden åt pipan", där även andra
värden var för höga, då har du rätt i att det kan vara annat än katalysatorn.
Men jag står fast vid att i TS fall så är sannolikheten störts att det är en ny katalysator som behövs.
Senast redigerat av PoulZen (5 maj 2010)

772 Inlägg
5 maj 2010
#14
Ytterligare ett skäl till att det troligen är katalysatorn är att som TS skriver,
Det var svårt för besiktningsgubben att få ett fast värde, eftersom det varierade väldigt mycket, både vid tomgång och vid 2500rpm.

Jag skulle nästan våga slå vad om att katalysatorn är "tom". Att alla väggar och allt har rasat
och att avgaserna blåser rakt igenom katalysatorn.
Som tidigare skribent skrev så har alla motorer ganska höga hc värden normalt, utan katalysator.
Och som jag påpekat så är det katalysatorn jobb att få ner hc värdena.

682 Inlägg
5 maj 2010
#15
Hur långt har bilen gått föresten ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2010
#16
Poulzen: Bilen där alla värdena var kansiga (den med lambdasonden) hade "kraftigt" varierande HC. Bilen jag byte "kat" på hade INTE högt HC, utan det var CO som var för högt, observera att CO2 samt lambda var bra. Jag är rätt övertygad om att ett kat byte inte kommer lösa problemen. Finns flera exempel där sk "kompetenta" verkstäder fullkomligen dömt ut "kat:en" men sedan har det visat sig att bilen gick igenom efter vanlig olje/filter service inkl stift samt en korrekt varmkörning. Jag skulle börja med en redig serivce inkl stift, kontrollera spjällhuset samt korrekt varmkörning.
Jag tycker inte att ett HC på 60 utan "kat" är högt, snarare lågt. Högt HC är typ 300+, då MED fungerande "kat", har för mig att en korrekt fungerande "kat" kan rena uppåt 400ppm, dvs få ner ett HC på 500 kring 100... Visst kan "kat:en" vara tom men det är de SISTA jag skulle byta iaf, jag är övertygad om att felet sitter nån annanstans. Så mitt råd till TS: Skippa "kat:en" så länge, börja med att rengöra/serva, kanske koppla upp den mot en dator o kolla lambdasondens live-värden mm. Det är en bra start!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

772 Inlägg
5 maj 2010
#17
dawwe skrev:
Poulzen: Bilen där alla värdena var kansiga (den med lambdasonden) hade "kraftigt" varierande HC. Bilen jag byte "kat" på hade INTE högt HC, utan det var CO som var för högt, observera att CO2 samt lambda var bra. Jag är rätt övertygad om att ett kat byte inte kommer lösa problemen. Finns flera exempel där sk "kompetenta" verkstäder fullkomligen dömt ut "kat:en" men sedan har det visat sig att bilen gick igenom efter vanlig olje/filter service inkl stift samt en korrekt varmkörning. Jag skulle börja med en redig serivce inkl stift, kontrollera spjällhuset samt korrekt varmkörning.
Jag tycker inte att ett HC på 60 utan "kat" är högt, snarare lågt. Högt HC är typ 300+, då MED fungerande "kat", har för mig att en korrekt fungerande "kat" kan rena uppåt 400ppm, dvs få ner ett HC på 500 kring 100... Visst kan "kat:en" vara tom men det är de SISTA jag skulle byta iaf, jag är övertygad om att felet sitter nån annanstans. Så mitt råd till TS: Skippa "kat:en" så länge, börja med att rengöra/serva, kanske koppla upp den mot en dator o kolla lambdasondens live-värden mm. Det är en bra start!

Jag håller med om att service alltid är bra att göra, och att det absoult kan hjälpa att få ner värdena.
Men jag har inte varit med om att ett så högt hc värde (450) skulle bero endast på olja, filter
och tändstift. Det är bara min erfarenhet. Men det skadar ju absolut inte att göra en service först.
Men jag tvivlar på att det räcker.

Och ang bilen du bytte katalysator på som inte hade högt HC värde så skrev jag innan att katalysatorn även ska rena CO. Men CO2 och Lambdavärdet gör inte en katalysator skillnad på.

Orsaken till att jag tror det är katalysatorn är att när jag jobbade som bilmekaniker så fick vi in många bilar med lustiga avgasvärden.
Men bland annat en Mitsubishi som hade nästan identiska värden som TS bil. Vi gjorde service, och det hjälpte inte. Lambdan hade vi på felsökning, det var inget fel på den.
Chefen ville oxå att vi skulle testa tanka etanol, för att kunden ville ha det så billigt som möjligt, det hjälpte inte heller.
Det sista vi bytte var katalysatorn, och bilen gick igenom med kanon värden efter det.

Och byta en katt behöver inte bli så dyrt, hittar du någon som kan svetsa och en universal katalysator så klarar man det under 1000kr.
Bara service på en firma kan kosta minst lika mycket.

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 maj 2010
#18
Poulzen: Med CO2 menar jag inte koldioxid utan CO "Två" värdet, dvs CO 2500RPM. Jag håller med, det KAN vara "kat:en" men "byt kat" är ju många verkstäders standardsvar när det kommer nån med dåliga avgas värden. Jag "hjälpte" nyligen en kille på ett annat formum där verkstaden hade gjort service o allt på bilen, varmkört o trots detta var HC för högt (ca 140). Naturligtvis var det "kat byte" som gällde från start. I vilket fall så rekommenderade jag att man varmkörde bilen på låga växlar o måttliga varv (ca 4000rpm hela tiden), under 4-5 mil. Killen gjorde så o åkte sedan till besikningen, toppenvärden rakt igenom. När han visade upp resultatet för verkstaden sade de att "det är omöjligt att endast en varmkörning sänker HC så mycket". Min grova gissning är att TS "kat" "tänder" som den skall, iaf om man tittar på CO på tomgång. Jag tror att det är sot (eller om man så vill "kol") eller liknande som är problemet. Har läst om diverse olika (mer eller mindre "modiga") metoder att sota ur en motor, varav en gick ut på att man skulle låta motorn suga i sig en mindre mängd vatten varvid ångan "slog bort" sot o liknande...Om det är lämpligt i detta fall har jag dock ingen aning om.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Konsult
1 247 Inlägg
5 maj 2010
#19
Oj vad mycket det kan skrivas som är tämligen tokigt.

Som någon tidigare nämnt så är GDI motorerna ökända för sin förmåga att sota igen. Gör en riktig rengöring av spjällhus. Gör sen en riktig service (olja+filter, tändstift och även luftfilter. Kupéfiltret har inget med motorn att göra så det kan du skippa om du bara vill få igenom bilen på bes). Kör sen in på besiktning och gör ett försök till. Fungerar detta i sin tur inte kan du börja överväga katbyte eller leta på någon som kan göra en grundligare rengöring.

Det är inte lätt att få rent, men är man redigt envis och har tid så är det behövligt. Men kom ihåg att inte skruva på något innan du kollat hur dessa fungerar, eller har någon som kan som hjälp.

@ dawwe:
Metoden att låta bilen suga i sig vatten (i SMÅ mängder) fungerar. Men då måste man tänka på att ABSOLUT inte överdriva då grejjerna tar skada med för mycket vatten. Har själv tillämpat metoden på verkstan på sagda GDI motorer med framgång. Dock inget jag rekommenderar en "novis" att ge sig på!

/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (5 maj 2010)



Sök