3393
Sök

Seat kamremshaveri

3 235 Inlägg
3 februari 2008
#21
Det finns en firma här i Oslo som har en mängd nya och begagnade motordelar.
www.norskbildelsenter.no

Eller så får du ringa runt och höra, säkert nån liten skrot som har en passande topp.


66 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#22
Jepp, jag rundade kanterna big_smile. Borra bort huvudet låter skitsmart, ska prova det.

3 235 Inlägg
3 februari 2008
#23
Karkanen skrev:
Jepp, jag rundade kanterna big_smile. Borra bort huvudet låter skitsmart, ska prova det.

Japp, det hade jag gjort.
Det är väl det enklaste alternativet om man inte har svets tillhands.
Sen lyfter du bara av toppen och slruvar lätt ut bultarna. Du måste ju ändå använda nya vid montering av den renoverade/nya toppen.


214 Inlägg
3 februari 2008
#24
engolf skrev:
Karkanen skrev:
Jepp, jag rundade kanterna big_smile. Borra bort huvudet låter skitsmart, ska prova det.

Japp, det hade jag gjort.
Det är väl det enklaste alternativet om man inte har svets tillhands.
Sen lyfter du bara av toppen och slruvar lätt ut bultarna. Du måste ju ändå använda nya vid montering av den renoverade/nya toppen.

Njaa, tror inte det är någon hitt att borra bort huvudet, hårt som tusan..

Slå ner bitset istället, eller använda en vanlig 12kants hylsa istället för torx, då kan man få bort den ändå.

Ang ventilstyrningar är det inte samma som ventilsäte, ventilsätet är det ventiltallriken på ventilen tätar emot på toppen. Ventilstyrningen är där ventilspindeln glider i, dvs "hålet" där man stoppar in ventilen..

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
3 februari 2008
#25
Tycker detta är grymt imponerande för att inta ha skruvat med detta tidigare, men att ändå gå på ett sådant jobb utan kunskap¨
Lycka till med renoveringen och hoppas att det löser sig!

/
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

3 235 Inlägg
3 februari 2008
#26
Att borra i bultarna ska inte vara nåt stort ingrepp.
Så hårda är de inte om du har lyckats avrunda kanterna.


Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#27
Bultarna kan vara hårda att borra i, brukar vara härdade. testa att slå lite på skallen och som 900 power sa, slå ordentligt ner bitset i torxen, se att verktyget går ner riktigt i skallen så du inte har en massa skit i vägen!

Tänk bara på att det är ett ganska avancerat ingrepp att byta topp, köp en rep, handbok! Där står allt du behöver veta! Att jobba på utan veta vad man gör är inte bara svårt utan kan resultera i en massa onödiga extra arbeten...

Kamdrivningen är en lite speciell konstruktion på den motorn, där du har en stor kamrem som driver ena kamaxlen och en liten rem bakom kamaxeldrevet som driver den andra kamaxlen... krävs egentligen special verktyg..

men rasat på 8000mil... låter skumt..  Finns inga rekomenderade intervaller till den motorn... men den ska kontrolleras första gången vid 9000mil sedan efter vart 3000mil (12, 15,..)
Senast redigerat av grusbus (4 februari 2008)

66 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#28
Tjosan, tog en stund att borra bort toppen av topplocksbultarna men det gick smile Lägger med några bilder som ni kanske kan hjälpa mig med att analysera. Första bilden ska föreställa blocket där det rann ner kylarvätska i kolvarna. Ändå tog jag loss nedersta kylarslangen och tömde ut allt som gick. För det ska väl inte komma kylarvätska dit?

På andra bilden har jag dränerat/torkat bort kylarvätskan. Men jag fick inte bort kylarvätskan från springorna. Ska det ligga kylarvätska där?

På tredje bilden syns då ventilerna. Det man inte ser att de 2 ventilerna längst till höger på avgassidan är inte stängda, de är självklart krökta. Men på samtliga ventiler på avgassidan ser man att det är någon sorts märken på, är de då förmodligen också krökta då? Ventilerna på insugssidan kan jag inte hitta några märken på, hur kan det komma sig?

Vad tycker ni att jag ska göra? Måste också tillägga att jag har mekat själv utan någon som helst hjälp av någon annan och jag är säker på att jag fortfarande har kontroll på alla skruvar och kommer att få ihop allt igen smile





http://www.garaget.org/gallery/archive/77928/252106_ztlcqy.jpg



http://www.garaget.org/gallery/archive/77928/252114_0nupnd.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/77928/252121_gn7vpj.jpg

214 Inlägg
9 februari 2008
#29
Springorna är kylkanalerna, din motor har lösa foder, därför ser de ut så.

Såg ut att vara mycket kylarvätska, men ofta blir det så oavsett hur man gör..

Efter att ha kollat på toppen tycker jag det ser ut som att alla avgasventiler är krokiga, de längst till höger värst och alla andra har iaf tagit i kolvarna..

Har ingen erfarenhet av de topparna, men oftast brukar inte ventilstyrningar tåla sånna där smällar. Mitt tips är att lämna in toppen för kostnadsförslag på någon motorfirma, kollar gärna upp vad en beg. topp kan kosta på bildelsbasen så du vet det.

3 235 Inlägg
9 februari 2008
#30
Imponerande mycket du har gjort hittills:)

Bra att det gick fint med att ta av toppen, nu behöver du bara en fungerande topp.

Medan du ändå håller på kan du ju alltid ta loss de krökta ventilerna och ser hur styrningarna ser ut.
Risken är väldigt stor att de inte klarade sig, men man vet ju egentligen aldrig innan man ser det.

Lägg ut fler bilder om du har fler frågor.

Lycka till!


66 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#31
Det finns ju ett nummer på toppen som är 036 103 373 AC.
Sökte på detta nummer i www.bildelsbasen.se och blev hänvisad till en topp som tillhör en VW Caddy-01.
Och självklart är det ju en VW- motor i min Seat Ibiza.

Kommer denna topp att passa i min bil? Har mailat och gjort en förfrågan men de har bara öppet på vardagar och är bara väldigt nyfiken på ifall jag blir besviken när jag får svar smile

Sen tänkte jag passa på att fråga om vattenpumpen. Bör jag byta denna på en gång, kostar ju bara runt 400:-. Och sen hur ofta bör man byta en vattenpump? Varje gång man byter kamrem kanske? Eller kanske det kan vara vattenpumpen som har skurit och sen orsakat haveriet?

Och sen kom jag på att när jag har hållt på att meka så trillade det ner en "halv" sten från motorn. Varifrån vet jag inte. Kan det ha varit den som har orsakat mitt kamremshaveri från början? Den kanske la sig mellan kamremmen och något av hjulen. Bara en tanke smile

3 235 Inlägg
10 februari 2008
#32
Vattenpumpen bör du byta när du byter kamremmen.
Det är väl inte så ovanligt att remmen går sönder efter att pumpen har skurit:(

En sten som hamnar under kamremskåpan kan absolut förorsaka ett haveri, men om kåpan sitter ordenligt på,så ska inte en sten kunna hamna där. Finns ju en massa platser inne i motorrummet där stenar kan samlas.

Jag tror att en VW topp kommer att passa, eftersom det är ju samma motor som i VW.
Men hör för säkerhets skull om det är så med en VW verkstad.


473 Inlägg
12 maj 2010
#33
kolla i baggagen eller ev motorrummet på bilen där ska det finnas en lapp där det står vad du har för motor på WV brukar det vara tre bokstäver typ AUM eller liknande då får du topp som passar din bil . tror att du kommer att hitta fler toppar om du söker på motornummret

300 Inlägg
13 maj 2010
#34
falmo skrev:
kolla i baggagen eller ev motorrummet på bilen där ska det finnas en lapp där det står vad du har för motor på WV brukar det vara tre bokstäver typ AUM eller liknande då får du topp som passar din bil . tror att du kommer att hitta fler toppar om du söker på motornummret

Senaste inlägget skrevs "2008-02-10 13:49:00". Du tror inte han har löst det nu eller...?



Sök